romea - logo
27. února 2021 (sobota)
svátek má Alexandr

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Kampaň DOBRO: Módou proti předsudkům

Praha, 18.10.2013 11:48, (ROMANO VOĎI)
Autor triček kampaně DOBRO. Pavel Berky (Foto: bau)
Autor triček kampaně DOBRO. Pavel Berky (Foto: bau)

Časopisy a magazíny o módě se každý den plní spoustou atraktivních a uměleckých fotek – a většinou také u přitažlivosti a „looku“ zůstává. Fashion aktivismus jde dál. Prostřednictvím módy a módní fotografie upozorňuje na společenská témata, propaguje určité myšlenky, podporuje dobrou věc. A nemusí jít jenom o kožichy nebo původ textilu.

V Čechách odstartoval ve velkém v létě 2012 módním editorialem na podporu kampaně Zachraňte lázně Kyselka. Šlo o aktivistickou mediální kampaň, která měla přinutit majitele karlovarských lázní Kyselka k péči o tuto chátrající památku. Server Fashionbook.cz zprodukoval focení s Bet Orten, známou fotografkou a držitelkou titulu Fotograf roku 2012 z Czech Grand design. Nádherné snímky modelek v chátrajících památkově chráněných objektech měly upozornit na „umírající krásu“ těchto lázní a pronikly do většiny českých médií a výrazně podpořily celou kampaň.

Tandem Fashionbook.cz a Bet Orten společně nafotily i další aktivistické editorialy – třeba k mezinárodnímu dni seniorů vznikla série s názvem Grand Chic!, pro kterou pózovaly starší dámy z o.p.s. a pěveckého sboru Elpida společeně s muzikanty z kapely Please the Trees. Kampaň upozorňovala na problémy spojené se stárnutím naší populace, potažmo na věkovou diskriminaci (která se třeba právě v módě obzvlášť objevuje).

Podobně to vnímá i online obchod s oblečením Zoot.cz, který odstartoval projekt s příznačným názvem DOBRO.

Ve spolupráci s mödním návrhářem Pavlem Berkym (Top Styl Designer 2012 na Styl a Kabo) se tak zrodil zbrusu nový fotograficko-aktivistický projekt, který si klade za cíl upozorňovat na netoleranci v české společnosti a propagovat myšlenky tolerance k odlišnostem a k individuálním potřebám.

Pavel v rámci nové kolekce, představené na MB Prague Fashion Weekendu 2013, navrhl designová černobílá trička – a módní editorial nafotila opět Bet Orten. Při focení v tričku pózoval Kristián Horváth, mladý Rom z Ostravy, který  podstoupil operaci a změnu pohlaví.


Výtěžek z prodeje pomůže realizaci antidiskriminačních a vzdělávacích projektu sdružení Romea – zejména na podporu integračního projektu Romský mentor, v němž s dětmi dlouhodobě pracuje i sám Pavel Berky.

Proč si autoři kampaně vybrali zrovna romskou tematiku? Zeptali jsme se koordinátorky – novinářky a fotografky v jedné osobě - Kateřiny Písačkové.

„Celou hru rozehrály redaktorky Fashionbooku, které se neváhají vyjadřovat k palčivým společenským tématům. Své udělalo i načasování – Prague Fashion weekend a Pavlova přehlídka, start projektu DOBRO. - a to vše v klimatu, kdy se každý týden v nějakém městě po republice pořádal protiromský pochod. Přišlo nám důležité postavit se otevřeně za myšlenku tolerance a vzájemného respektu právě nyní.


Co se vám vybaví, když se řekne „Romové“?

„Vybaví se mi nádherná fotografická publikace Roma Journeys od fotografa Joakima Eskildsona, který i s manželkou sedm let kočoval a fotil Romské komunity snad ve všech zemích světa. Vybaví se mi Cikáni Josefa Koudelky. Vybaví se mi záběry z Youtube z letošních demonstrací po celé republice a tyto asociace vyvolají výbušný mix emocí, které mě nutí se k tomu všemu nějak vyjádřit.“

Co říkáte na současnou situaci mezi lidmi – ve společnosti – nesnášenlivost, rasismus, netoleranci?

„Když jsem vezla Pavlova trička z tiskárny k nám do skladu, ptali se mě kolegové z firmy zcela bezelstně: „A tohle tričko teda bude podporovat cikány?“ a následovala smršť různých „neškodných“ fórků. Odpověděla jsem, že bych ráda viděla, jak vyprávějí tyto vtipy třeba před Pavlem Berkym, nebo jakýmkoli romským spoluobčanem, který opravdu nepatří do kategorie „nepřizpůsobivých“. S klidem jsem jim vysvětlila, že tohle tričko vyjadřuje právě tento názor - že nejde házet všechny cikány do jednoho pytle.Následně jsme se dostali do širší politické debaty, kde jsme se shodli, že je to hluboce zakořeněný společenský problém, který musí systematicky řešit stát a že jednou z cest je soustavná investice do vzdělání. Proto podporuje prodejem trik právě projekt Roma mentor“.

Co se s touhle situací dá podle vás dělat na jiných úrovních než je ta státní?

Osobně si myslím, že je důležité upozorňovat na příběhy, jako je ten Pavlův a šířit povědomí o úspěšných Romech. Dále je potřeba na straně médií informovat o celé tematice objektivně, nezaujatě, citlivě a pečlivě. Na úrovni nějakého systémového řešení podle mě leží klíč ve vzdělání – a nejen Romů. Je potřeba vychovat generaci, která je tolerantní k odlišnostem (i když třeba ctí tradice), nediskriminuje a dává rovné šance všem. Důraz na obecnou vzdělanost je podle mě klíč k mnoha problémům české společnosti, jejíž morálka je deformovaná tolika různými faktory.

Trička je možné zakoupit zde.

Přečteno: 5068x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

RV 10/2013, Pavel Berky



HLAVNÍ ZPRÁVY

Zleva: Jan Blatný, Michal Miko, Alena Gronzíková a Cyril Koky

Povinné respirátory? Pro sociálně vyloučené lokality a chudé velký finanční problém. Pokud je vláda vyžaduje, měla by je rozdávat zdarma

22.2.2021 10:30
Ministerstvo zdravotnictví dnes vydá mimořádné opatření, ve kterém kvůli šíření epidemie covidu-19 zpřísní povinnost ochrany dýchacích cest. Podle dřívějšího vyjádření ministra Jana Blatného (za ANO) bude nařízení platit od půlnoci z dneška na úterý, týkat se bude veřejných míst s větší koncentrací lidí. Lidem v nich už nebude stačit textilní rouška, ale budou muset nosit respirátor, nanoroušku nebo dvě chirurgické roušky. Podle některých opozičních politiků by měl dávat občanům respirátory zdarma. To navrhují i redakcí serveru Romea.cz oslovení odborníci pracující v sociálně vyloučených lokalitách nebo s Romy.
 celý článek

Video na podporu očkování natočila i skupina celebrit z menšinových komunit, mezi nimi například herec Adil Ray či komik Romesh Ranganathan (FOTO: Repro Youtube)

videoBritská studie: Příslušníci etnických menšin mají menší důvěru k vakcíně proti covidu-19, méně se očkují, více umírají. V ČR podobná data nemáme

19.2.2021 16:25
Příslušníci etnických menšin žijících v Anglii mají menší důvěru k vakcíně proti covidu-19 než většinová populace. To se promítá i do počtu očkovaných. Zatímco bělochů ve věku 70 až 79 let naočkovali angličtí zdravotníci již 86 procent, v případě černochů je to jen 55 procent, vyplývá ze studie, o které informovala agentura Reuters.
 celý článek

Lékařka Marie Nejedlá v rozhovoru pro ROMEA TV vysvětluje popis výroby vakcíny proti COVID-19, foto: romeatv

videoLékařka pro ROMEA TV vysvětluje nejasnosti kolem očkování: Z čeho je vakcína složená? Jak funguje?

19.2.2021 13:40
Ochota občanů České republiky nechat se očkovat proti nemoci COVID-19 od konce roku mírně vzrostla. Na konci ledna mělo o vakcínu zdarma zájem 54 procent dospělých v ČR. Jak ukazují průzkumy ze zahraničí, mezi etnickými menšinami je však ochota k očkování nižší. Platí to zřejmě i u Romů v České republice. Poměrně často se opakuje několik otázek a názorů, které jsou s vakcinací spojené. Z čeho jsou vakcíny proti COVID-19 složené? Vakcíny byly vyvinuty velmi rychle, jsou proto nekvalitní? Do jaké míry jsou vakcíny účinné? ROMEA TV přináší sérii videí, kde na tyto otázky odpovídá lékařka Marie Nejedlá ze Státního zdravotního ústavu.  
 celý článek

 

Další články z rubriky







..
romea - logo