romea - logo
5. prosince 2020 (sobota)
svátek má Jitka

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Kapaně proti rasismu: Nic než názor. Živelná kampaň

Praha, 22.11.2013 14:55, (ROMANO VOĎI)

„Mlčení znamená souhlas. Odsouzení rasistických útoků je naší povinností,“ píše se v záhlaví webu www.nicneznazor.cz. Jeho autoři vyzvali politiky a další veřejně činné osoby, spolky a sdružení, firmy či sportovní kluby, aby dali veřejně najevo svůj nesouhlas s násilnostmi mířenými vůči Romům a dalším menšinám. K dnešnímu dni se veřejně za svůj názor postavilo 86 osobností nebo institucí a jejich počet stále narůstá. Mezi ně patří třeba Dominik Duka, Akademický senát FF MU, Arnošt Goldflam, Martin C. Putna, Divadlo Husa na provázku, Jan Sokol nebo Zuzana z Čokovoko.

Zeptali jsme se Barbory Antonové.

Kdy kampaň probíhala?

Kampaň je v tomhle případě trochu zavádějící slovo, nešlo o plánovanou ani nijak řízenou záležitost. Začala před srpnovou vlnou protiromských pochodů a trvá dosud.

Jaké formy jste zvolili?

Zpočátku šlo jen o takzvaný trolling, tedy podvratnou komunikaci na stránkách neonacistických a rasistických spolků. Postupně jsme získali pocit, že by bylo dobré dát prostor i lidem, kteří nechodí diskutovat na novinky.cz a blesk.cz a jejichž názory v té záplavě všeobecné nenávisti tudíž trochuzapadají; to byl hlavní motiv ke vzniku webu www.nicneznazor.cz.

Kde probíhala a jak dlouho?

Aktivity skupiny Nic než názor probíhají převážně na webu, takže není problém, aby se lidé z Brna nebo Plzně zapojili do akcí v Českých Budějovicích, Prostějově či Ostravě.

Na koho byla zacílená?

Hlavními příjemci sdělení jsou zejména pořadatelé protiromských akcí a jejich příznivci.

Myslím, že naše činnost velmi dobře doplňuje aktivity ostatních sdružení a spolků, které pracují konvenčnějšími metodami. Doufám, že i díky našemu drobnému příspěvku dopadly říjnové protiromské akce tak ostudně pro svolavatele a tak vesele pro nás - „aktivistické fetky a cigánomily“.

Velkou výzvou budou akce plánované na 17. listopad, protože v sobě slučují obecnou nespokojenost s politikou a nenávist k menšinám, což je nesmírně nebezpečná směs.

Jak jste získávali tváře kampaně a snažili se zprostředkovat jejich názory na věc (téma kampaně)?

Pokud bychom se měli držet těchto marketingových termínů, tak tvářemi kampaně byli svolavatelé protiromských akcí, kterým jsme se snažili co nejvíce pomoci s jejich nelehkým úkolem: namátkou třeba pan Ladislav Vladař z Plzně, kterému se poslední pochod opravdu nevyvedl, nebo Pavel Bittmann IV, který zase statečně bojuje se svým projektem Západočeští vlci – bohužel mu ankety na webu nevyšly tak, jak si představoval, tak je tento vlastenecký projekt dočasně (?) zastaven.

Nezapomenutelnou tváří je samozřejmě i Romana Pikanová, nová ikonická postava českých nácků.

Můžete je citovat?

Ano: „Díkess. Nacionál Radikal. Celou Europou a Slovanskou a Germanskou pod kelckým křížem.“

Kdo kampaň platil?

Nikdo – a to je na tom to nejlepší. Web udělal Honza Pospíšil zdarma a přes noc, ostatní akce nás stojí pouze vlastní čas.

Jak se do ní může (mohla) zapojit veřejnost?

Nikdo jiný kromě veřejnosti do této „kampaně“ zapojený není.

Co si od kampaně slibujete?

Určitě si neděláme iluze, že by mohla nějak výrazně změnit postoje společnosti. Jak už jsem říkala, vyplňujeme prostor, kam se nedostanou oficiální, a to i nevládní, struktury. Osobní komunikací přímo s těmi, kteří svolávají protiromské akce, máme větší šanci ukázat absurdnost jejich argumentů i jejich výraznou „intelektuální nedostatečnost“, takže snad některé „obyčejné slušné lidi“ odradíme, aby se k těmto akcím přidali.

Pokud jde o další ambice spojené s touto „kampaní“ – já osobně bych chtěla přimět „lepší slušné lidi“ (totiž ty, kteří rozhodně nejsou rasisty, ale na druhou stranu ze svého postoje „těch, kteří vědí více a lépe“ považují každou podobnou aktivitu za naivní nebo nedomyšlenou nebo zbytečnou, aby úplně jednoduše, nahlas a naplno říkali, že rasismus je hnus, který nemá ve veřejném prostoru co dělat. Aby si intelektuální, kulturní, politické, sportovní a další elity zkrátka uvědomily, že jejich nevyjadřování se je svým způsobem taky vyjádření a jejich „zasvěcené“ mlčení není nic, na co by měli být pyšné.

Přečteno: 4138x
 

Kam dál:

Štítky:  

Rasismus, Kampaň, Soužití, Občanská společnost, Občanské iniciativy, RV 11/2013



HLAVNÍ ZPRÁVY

Václav Sivák a Dougles Daňo (FOTO: Facebook Václava Siváka, koláž: Romea.cz)

videoVIDEO: Vašek Sivák jednoznačně zvítězil na světovém poháru WAKO v Praze. Titul si odnesl i Douglas Daňo

30.11.2020 19:12
Jednadvacetiletý kickboxer Václav Sivák nedal ve finále světového poháru WAKO K-1 WORLD GRAND PRIX 2020 šanci svému soupeři a převálcoval ho rychlým a tvrdým knockoutem. V sobotu večer byl úspěšný i další romský bojovník Douglas Daňo, který zvítězil ve váhové kategorii do 63,5 kilogramů.
 celý článek

Věra Duždová Horváthová (FOTO: Petr Zewlakk Vrabec)

Věra Duždová Horváthová: I umění se dá dělat s nadsázkou

30.11.2020 16:19
V dětství chtěla být herečkou a jít z jedné role do druhé. Po čase od své představy herecké kariéry upustila a zatoužila stát se filmovou kritičkou. Místo psaní recenzí se ale Věra Duždová Horváthová začala objevovat za kamerou jako režisérka a její originální videotvorba byla k vidění na výstavách v Maďarsku, Francii nebo v daleké Indii.
 celý článek

Milionář Jiří Antoš v Boxing King Klubu (FOTO: TV Prima)

videoMilionář rozdá v ostravské Bedřišce statisíce. V nové reality show zavítá i do romského boxerského klubu

30.11.2020 15:24
Televize Prima uvede již dnes večer reality show, která ve světě chytila za srdce miliony diváků. Sedm milionářů se ze dne na den dostává do světa, který je jim vzdálený. Pod změněnou identitou se ocitají na okraji společnosti, v problematických lokalitách, ale také v organizacích, které se soustředí na pomoc potřebným v sedmi českých městech. Díky projektu Milionář mezi námi se do pomoci bude moci zapojit i veřejnost. Premiéru reality show Milionář mezi námi odvysílá televize Prima dnes, 30. 11. ve 21:35.
 celý článek

 

Další články z rubriky







..
romea - logo