romea - logo
29. března 2020 (neděle)
svátek má Taťána
Loading
rozšířené vyhledávaní

Kapaně proti rasismu: Nic než názor. Živelná kampaň

Praha, 22.11.2013 14:55, (ROMANO VOĎI)

„Mlčení znamená souhlas. Odsouzení rasistických útoků je naší povinností,“ píše se v záhlaví webu www.nicneznazor.cz. Jeho autoři vyzvali politiky a další veřejně činné osoby, spolky a sdružení, firmy či sportovní kluby, aby dali veřejně najevo svůj nesouhlas s násilnostmi mířenými vůči Romům a dalším menšinám. K dnešnímu dni se veřejně za svůj názor postavilo 86 osobností nebo institucí a jejich počet stále narůstá. Mezi ně patří třeba Dominik Duka, Akademický senát FF MU, Arnošt Goldflam, Martin C. Putna, Divadlo Husa na provázku, Jan Sokol nebo Zuzana z Čokovoko.

Zeptali jsme se Barbory Antonové.

Kdy kampaň probíhala?

Kampaň je v tomhle případě trochu zavádějící slovo, nešlo o plánovanou ani nijak řízenou záležitost. Začala před srpnovou vlnou protiromských pochodů a trvá dosud.

Jaké formy jste zvolili?

Zpočátku šlo jen o takzvaný trolling, tedy podvratnou komunikaci na stránkách neonacistických a rasistických spolků. Postupně jsme získali pocit, že by bylo dobré dát prostor i lidem, kteří nechodí diskutovat na novinky.cz a blesk.cz a jejichž názory v té záplavě všeobecné nenávisti tudíž trochuzapadají; to byl hlavní motiv ke vzniku webu www.nicneznazor.cz.

Kde probíhala a jak dlouho?

Aktivity skupiny Nic než názor probíhají převážně na webu, takže není problém, aby se lidé z Brna nebo Plzně zapojili do akcí v Českých Budějovicích, Prostějově či Ostravě.

Na koho byla zacílená?

Hlavními příjemci sdělení jsou zejména pořadatelé protiromských akcí a jejich příznivci.

Myslím, že naše činnost velmi dobře doplňuje aktivity ostatních sdružení a spolků, které pracují konvenčnějšími metodami. Doufám, že i díky našemu drobnému příspěvku dopadly říjnové protiromské akce tak ostudně pro svolavatele a tak vesele pro nás - „aktivistické fetky a cigánomily“.

Velkou výzvou budou akce plánované na 17. listopad, protože v sobě slučují obecnou nespokojenost s politikou a nenávist k menšinám, což je nesmírně nebezpečná směs.

Jak jste získávali tváře kampaně a snažili se zprostředkovat jejich názory na věc (téma kampaně)?

Pokud bychom se měli držet těchto marketingových termínů, tak tvářemi kampaně byli svolavatelé protiromských akcí, kterým jsme se snažili co nejvíce pomoci s jejich nelehkým úkolem: namátkou třeba pan Ladislav Vladař z Plzně, kterému se poslední pochod opravdu nevyvedl, nebo Pavel Bittmann IV, který zase statečně bojuje se svým projektem Západočeští vlci – bohužel mu ankety na webu nevyšly tak, jak si představoval, tak je tento vlastenecký projekt dočasně (?) zastaven.

Nezapomenutelnou tváří je samozřejmě i Romana Pikanová, nová ikonická postava českých nácků.

Můžete je citovat?

Ano: „Díkess. Nacionál Radikal. Celou Europou a Slovanskou a Germanskou pod kelckým křížem.“

Kdo kampaň platil?

Nikdo – a to je na tom to nejlepší. Web udělal Honza Pospíšil zdarma a přes noc, ostatní akce nás stojí pouze vlastní čas.

Jak se do ní může (mohla) zapojit veřejnost?

Nikdo jiný kromě veřejnosti do této „kampaně“ zapojený není.

Co si od kampaně slibujete?

Určitě si neděláme iluze, že by mohla nějak výrazně změnit postoje společnosti. Jak už jsem říkala, vyplňujeme prostor, kam se nedostanou oficiální, a to i nevládní, struktury. Osobní komunikací přímo s těmi, kteří svolávají protiromské akce, máme větší šanci ukázat absurdnost jejich argumentů i jejich výraznou „intelektuální nedostatečnost“, takže snad některé „obyčejné slušné lidi“ odradíme, aby se k těmto akcím přidali.

Pokud jde o další ambice spojené s touto „kampaní“ – já osobně bych chtěla přimět „lepší slušné lidi“ (totiž ty, kteří rozhodně nejsou rasisty, ale na druhou stranu ze svého postoje „těch, kteří vědí více a lépe“ považují každou podobnou aktivitu za naivní nebo nedomyšlenou nebo zbytečnou, aby úplně jednoduše, nahlas a naplno říkali, že rasismus je hnus, který nemá ve veřejném prostoru co dělat. Aby si intelektuální, kulturní, politické, sportovní a další elity zkrátka uvědomily, že jejich nevyjadřování se je svým způsobem taky vyjádření a jejich „zasvěcené“ mlčení není nic, na co by měli být pyšné.

Přečteno: 3258x
 

Kam dál:

Štítky:  

Rasismus, Kampaň, Soužití, Občanská společnost, Občanské iniciativy, RV 11/2013



HLAVNÍ ZPRÁVY

Ilustrační foto: Lukáš Houdek

V sociálně vyloučených lokalitách se kvůli onemocnění COVID-19 omezují terénní služby, pracovníci neziskovek nemají ochranné pomůcky

18.3.2020 13:30
Obyvatelé v sociálně vyloučených lokalitách se potýkají s některými specifickými problémy v souvislosti s onemocněním COVID-19. Podle ředitele Agentury pro sociální začleňování Davida Beňáka je možné u obyvatel očekávat výpadek příjmů, který může v krajním případě způsobit ztrátu bydlení anebo nesplnění podmínek insolvence. Problém může být také domácí vyučování, protože rodiny nemají dostatečné připojení k internetu. Neziskové organizace v lokalitách vyvěšují informační letáky v češtině a v romštině a kvůli nedostatku ochranných pomůcek omezují své terénní služby.
 celý článek

--ilustrační foto--

Problémy soustředěné v romských osadách na Slovensku mohou být při epidemii koronaviru smrtelné

16.3.2020 13:50
Problémy soustředěné v romských osadách na Slovensku mohou být při epidemii koronaviru smrtelné. Upozorňuje na to slovenský server SME.
 celý článek

Michael O'Flaherty, ředitel Agentury Evropské unie pro základní práva

videoMichael O'Flaherty, ředitel Agentury Evropské unie pro základní práva: V boji s koronavirem nemá rasismus místo, lze zajistit právo na zdraví i základní lidská práva každého člověka

13.3.2020 13:40
Před pár dny jsem byl šokován rozhovorem s číšníkem v jedné restauraci. Řekl mi, že epidemii koronaviru lze vyřešit tak, že se zastaví příchod migrantů do jeho země, neboť tito migranti mají špatné hygienické návyky. Díky této šokující poznámce, jsem si uvědomil, do jaké míry se současná situace dotýká lidských práv, stejně jako veřejného zdraví.
 celý článek

www.iROZHLAS.cz

Další články z rubriky







..
romea - logo