romea - logo
15. října 2019 (úterý)
svátek má Tereza
Loading
rozšířené vyhledávaní

Kapaně proti rasismu: Nic než názor. Živelná kampaň

Praha, 22.11.2013 14:55, (ROMANO VOĎI)

„Mlčení znamená souhlas. Odsouzení rasistických útoků je naší povinností,“ píše se v záhlaví webu www.nicneznazor.cz. Jeho autoři vyzvali politiky a další veřejně činné osoby, spolky a sdružení, firmy či sportovní kluby, aby dali veřejně najevo svůj nesouhlas s násilnostmi mířenými vůči Romům a dalším menšinám. K dnešnímu dni se veřejně za svůj názor postavilo 86 osobností nebo institucí a jejich počet stále narůstá. Mezi ně patří třeba Dominik Duka, Akademický senát FF MU, Arnošt Goldflam, Martin C. Putna, Divadlo Husa na provázku, Jan Sokol nebo Zuzana z Čokovoko.

Zeptali jsme se Barbory Antonové.

Kdy kampaň probíhala?

Kampaň je v tomhle případě trochu zavádějící slovo, nešlo o plánovanou ani nijak řízenou záležitost. Začala před srpnovou vlnou protiromských pochodů a trvá dosud.

Jaké formy jste zvolili?

Zpočátku šlo jen o takzvaný trolling, tedy podvratnou komunikaci na stránkách neonacistických a rasistických spolků. Postupně jsme získali pocit, že by bylo dobré dát prostor i lidem, kteří nechodí diskutovat na novinky.cz a blesk.cz a jejichž názory v té záplavě všeobecné nenávisti tudíž trochuzapadají; to byl hlavní motiv ke vzniku webu www.nicneznazor.cz.

Kde probíhala a jak dlouho?

Aktivity skupiny Nic než názor probíhají převážně na webu, takže není problém, aby se lidé z Brna nebo Plzně zapojili do akcí v Českých Budějovicích, Prostějově či Ostravě.

Na koho byla zacílená?

Hlavními příjemci sdělení jsou zejména pořadatelé protiromských akcí a jejich příznivci.

Myslím, že naše činnost velmi dobře doplňuje aktivity ostatních sdružení a spolků, které pracují konvenčnějšími metodami. Doufám, že i díky našemu drobnému příspěvku dopadly říjnové protiromské akce tak ostudně pro svolavatele a tak vesele pro nás - „aktivistické fetky a cigánomily“.

Velkou výzvou budou akce plánované na 17. listopad, protože v sobě slučují obecnou nespokojenost s politikou a nenávist k menšinám, což je nesmírně nebezpečná směs.

Jak jste získávali tváře kampaně a snažili se zprostředkovat jejich názory na věc (téma kampaně)?

Pokud bychom se měli držet těchto marketingových termínů, tak tvářemi kampaně byli svolavatelé protiromských akcí, kterým jsme se snažili co nejvíce pomoci s jejich nelehkým úkolem: namátkou třeba pan Ladislav Vladař z Plzně, kterému se poslední pochod opravdu nevyvedl, nebo Pavel Bittmann IV, který zase statečně bojuje se svým projektem Západočeští vlci – bohužel mu ankety na webu nevyšly tak, jak si představoval, tak je tento vlastenecký projekt dočasně (?) zastaven.

Nezapomenutelnou tváří je samozřejmě i Romana Pikanová, nová ikonická postava českých nácků.

Můžete je citovat?

Ano: „Díkess. Nacionál Radikal. Celou Europou a Slovanskou a Germanskou pod kelckým křížem.“

Kdo kampaň platil?

Nikdo – a to je na tom to nejlepší. Web udělal Honza Pospíšil zdarma a přes noc, ostatní akce nás stojí pouze vlastní čas.

Jak se do ní může (mohla) zapojit veřejnost?

Nikdo jiný kromě veřejnosti do této „kampaně“ zapojený není.

Co si od kampaně slibujete?

Určitě si neděláme iluze, že by mohla nějak výrazně změnit postoje společnosti. Jak už jsem říkala, vyplňujeme prostor, kam se nedostanou oficiální, a to i nevládní, struktury. Osobní komunikací přímo s těmi, kteří svolávají protiromské akce, máme větší šanci ukázat absurdnost jejich argumentů i jejich výraznou „intelektuální nedostatečnost“, takže snad některé „obyčejné slušné lidi“ odradíme, aby se k těmto akcím přidali.

Pokud jde o další ambice spojené s touto „kampaní“ – já osobně bych chtěla přimět „lepší slušné lidi“ (totiž ty, kteří rozhodně nejsou rasisty, ale na druhou stranu ze svého postoje „těch, kteří vědí více a lépe“ považují každou podobnou aktivitu za naivní nebo nedomyšlenou nebo zbytečnou, aby úplně jednoduše, nahlas a naplno říkali, že rasismus je hnus, který nemá ve veřejném prostoru co dělat. Aby si intelektuální, kulturní, politické, sportovní a další elity zkrátka uvědomily, že jejich nevyjadřování se je svým způsobem taky vyjádření a jejich „zasvěcené“ mlčení není nic, na co by měli být pyšné.

Přečteno: 2502x
 

Kam dál:

Štítky:  

Rasismus, Kampaň, Soužití, Občanská společnost, Občanské iniciativy, RV 11/2013



HLAVNÍ ZPRÁVY

Václav Klaus ml. v Chanově (FOTO: Facebook Václava Klause ml.)

Chanovští Romové s Trikolórou nespolupracují. Klaus mladší dezinterpretoval společné setkání

9.10.2019 16:09
„Mluvili jsme s pár chlapama, co pracují a vedou tam pro děti fotbalový klub. Pan Bažo mě šokoval vyjádřením – “nejhorší pro nás jsou neziskovky, co dělají romobyznys”. Asi tak,“ napsal poslanec a předseda hnutí Trikolóra Václav Klaus mladší na svém facebooku po úterní návštěvě Chanova.
 celý článek

Roman Zach a skupiny Gipsy Kings v zábavném pořadu televize Nova Tvoje tvář má známý hlas (FOTO: Repro TV NOVA)

videoPatrik Banga: Roman Zach rozhodně není rasista. Kampaň na internetu je zbytečné šílenství

9.10.2019 13:44
Jsou chvíle, kdy fakt nejsem rád, že existují sociální sítě. Ano, člověk se může vyjádřit hned a k čemukoliv, dokonce si může vybrat i formu. Chcete video? Bude video. Chcete úderný text? Bude text! Ale sociální sítě mají svá negativa. Třeba šíření nepřesných zpráv. Nebo různé výklady jedné a té samé situace. A následující sociální šílenství.
 celý článek

Ilustrační foto (Foto: Pixabay)

Jak se dnes žije v "děcáku"? Problémem nejsou děti, ale jejich rodiče, říká ředitelka jednoho z nich Dana Kuchtová

9.10.2019 10:42
Prvorepubliková vila, která od roku 1949 funguje jako dětský domov, zeje v letních měsících prázdnotou. Všude panuje neskutečné ticho. „V období prázdnin tu moc dětí není,“ vysvětluje ředitelka pražského Dětského domova Klánovice a exministryně školství Dana Kuchtová, která celý rok pracuje na tom, aby děti v létě vyjely na tábor a podívaly se i do zahraničí.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo