Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

ROMEA: Podporujeme romské studenty

01. listopadu 2013
Čtení na 8 minut

Je podmračený den v polovině září, přes kabáty se dere zima a prší čím dál tím víc. U školy v Mariánských horách v Ostravě se potkáváme s Lukreciem a Adamem. Choulí se do bund a do čepic, ale mají dobrou náladu. Lukrecius Chang je karvinský umělec, rapper a kickboxer. Spolupracuje s Vladimírem 518 nebo Hugo Toxxem, působí jako romský mentor ve stejnojmenném projektu a pracuje jako asistent prevence kriminality. Adam Císař je člen výtvarně-experimentální skupiny Mind Game a spolu s Lukreciem se věnují dětem v rámci projektu o.s. Romea s dlouhatánským názvem „Propagace a podpora vzdělávání za pomoci úspěšných romských osobností“.

Třída připomíná hučící úl. Je po vyučování a panuje neformální atmosféra. Do „party“, která se dětem při setkáváních věnuje, patří i paní učitelka Michaela Garbová, nepostradatelná součást všeho dění a romští studenti – David Holub, Andrea Červeňáková, Šárka Krosčenová nebo třeba Aneta Suchá. Od nich se děti nenápadnou formou dozvídají, co a kde studují, co všechno to obnáší a hlavně – že pokud se chce, může si každý jít za tím, co ho baví a čemu by se rád věnoval. Nikdo tu nemá přednášku na téma „vzdělání je důležité, koukej se hezky učit“. Děti si mohou s každým povídat, jak chtějí a ptát se na cokoliv, co je zajímá.

Společná setkávání také spojuje jedno velké téma – svoboda a demokracie. Ani povídání a debaty o těchto pojmech nejsou školometské a „suché“. Jak by také mohly, když je dětem přibližují „kluci“, z nichž jeden rappuje a tančí a druhý se věnuje uměleckým graffiti. A právě Adam s dětmi vytváří společnou symbolickou koláž. Každý přispěje svým vlastním dílem, nikomu se v uměleckém rozletu žádné meze nekladou.

Stejné zadání – výtvarně pojaté koláže na téma „svoboda“ – řeší i druhá skupina dětí zapojená do projektu – nedaleko Krásné Lípy na Základní škole v Dolním Podluží. S dětmi se tu schází Marcela Surmajová, která se rovněž zúčastnila projektu Romský mentor, a výtvarník Martin Zach. Dětem pod rukama vznikají nevšední trojrozměrné objekty.

„Jsou to vlastně čtyři „hlavy“ – každá symbolizuje jedno z témat svoboda, demokracie, lidská práva a diskriminace. Každou z nich tvořila jedna skupinka dětí. Byl jsem příjemně překvapen, že je to bavilo a výsledek je povedený, „hlavy“ svá témata vyjadřují opravdu dobře,“ přibližuje Zach.

Nechybí pedagogická podpora – paní učitelka Martina Hofmanová, studenti středních a vysokých škol a na setkání přijíždí i koordinátorka projektu, Petra Zahradníková.

Propojit studenty a jejich budoucí možné zaměstnavatele

Právě ona stojí i za koordinací dalšího dění – organizuje workshopy v Ostravě a v Ústí nad Labem, na kterých se setkají zástupci místní samosprávy a neziskových organizací, romští studenti, kteří z daného kraje pocházejí nebo v něm studují a další romské osobnosti.

„Cílem projektu je propagovat vzdělávání, propojit studenty a jejich budoucí možné zaměstnavatele. Chceme zprostředkovat romským studentům středních a vysokých škol co nejvíce potřebných informací v oblasti vzdělávání. Také se snažíme studenty zapojit do dobrovolnických aktivit s místními neziskovými organizacemi, které pracují s dětmi. Studenti jsou pro děti vzorem, dobrým příkladem. Na workshopech se pak zase setkají studenti s romskými osobnostmi z různých oborů – a ty zase mohou motivovat je, mohou se poznat, navázat spolupráci, navíc se setkají i se zástupci neziskových organizací a místní samosprávy. Projekt by měl přispět k vzájemné diskusi na společná témata a ke vzájemné spolupráci,“ říká.

Každý měsíc vychází internetový newsletter, kde se zájemci a studenti podrobně dočtou o možnostech stipendií, stáží, výměnných pobytů, studia v zahraničí, na státních i soukromých školách, vzdělávacích kurzů, a kde dále naleznou informace pro maturanty, absolventy, ale třeba i přehled zajímavých kulturních akcí.

Ukázat v médiích úspěšné Romy

Adam ukazuje dětem, jak si namíchat barvy. Z tub se vytlačují červená, modrá, zelená. Kromě papírů se barví i prsty a ruce. Vzniká pozadí koláže. Na plátně běží z projektoru videoklipy, řízný rap a stylový streetdance.
„To ale přece nejste vy?“ ptá se nevěřícně mladá slečna. Lukrecius se pod svým kšiltem usměje. „Fáákt? Holky, to je on!“ utíká ohromeně oznámit ostatním.

„Práce s dětmi mě moc baví. Rád je učím tomu, co sám umím – rap, hiphop a kickbox, ale povídáme si i o tom, co je dobré a co není, o pravidlech ve společnosti, zákonech, právu. Když vidím, že už třeba v tělocvičně nemohou, ale podaří se mi je ještě vyhecovat, když se pak odvážou a dávají do toho celé srdce, tak z nich mám radost. Jde o to, překonat svoje hranice. Na konci každé hodiny jim poděkuju a pochválím je,“ vysvětluje Lukrecius Chang.

Projekt se také zaměřuje na média. Jde o to, přispět k pozitivnímu mediálnímu obrazu Romů – psát a točit o známých i neznámých romských osobnostech z různých oblastí, ať už z oblasti kultury, sportu, školství, politiky nebo podnikání.

Rozhovory a články vznikají ve spolupráci s Českým rozhlasem, redakcí měsíčníku Romano Voďi, zpravodajským serverem Romea.cz a pořadem Desetiminutovka Romea.tv. Redaktor O Roma Vakeren Radiožurnálu Jan Rosenberg tak třeba točil rozhovor s úspěšným paracyklistou Markem Moflárem (k poslechnutí v archivu na stránkách Českého rozhlasu ze dne 28.září), Iveta Demeterová zpovídala koordinátorku projektu a studenta Petra Ščuku (21. září).

Projekt zakončí diskuse studentů na téma demokracie a svoboda v pražském Divadle v Korunní, která je plánována u příležitosti výročí sametové revoluce na pátek 15. listopadu. Debatu bude moderovat Erik Tabery, šéfredaktor týdeníku Respekt. Stejně jako na dvou tiskových konferencích, které budou diskusi předcházet, i tady budou přítomni novináři, otevřené dveře budou mít nicméně všichni, kdo mají zájem se přijít podívat, případně se do diskuse zapojit.

Akce se zúčastní i děti z Ostravy a Dolního Podluží – autoři výtvarných koláží, které s sebou do Prahy přivezou.

„Myslím si, že takový projekt je důležitý. Sám jsem ani nečekal, že bude děti tak bavit. A je skvělé, že předměty, které děti vyrobily, nezůstaly jen pro jejich vlastní potěšení, ale že se dají vidět i „venku“, na takovéhle akci – to může být velice motivující,“ dodává Martin Zach.

"Romea se dlouhodobě věnuje vzdělávacím projektům, protože vzdělání je základ a nám jde o to, aby se žáci a studenti mohli ve školách i mimo ně vzájemně potkávat, trávit spolu čas, aby padal strach a obavy, které často přicházejí spolu se stereotypy o Romech. Tímhle projektem chceme nabídnout studentům servis, jak o tom hovoří Petra, poskytnout možnost společného setkávání a práce, možnost poznat prostřednictvím romských mentorů osobnosti, které přicházejí do tříd a pracují se všemi bez rozdílu. A konečně vzájemnými setkáními a debatami chceme propojit samosprávy těchto dvou měst s šikovnými lidmi, s nimiž mohou v budoucnu spolupracovat, i když naše angažování tam už skončí," vysvětluje Jarmila Balážová, předsedkyně ROMEA, o. s.

Projekt v sobě zahrnuje hned několik rovin. Dají se nějak ve stručnosti shrnout? Zeptali jsme se koordinátorky Petry Zahradníkové.

Ano, jsou to tři základní roviny. První je informační – zaměřená na studenty, školy, lokální partnery, romské osobnosti a další, jsou to informace týkající se vzdělávání, ale i kultury, novinek z místních samospráv apod. Probíhají prostřednictvím mailinglistů a sociálních sítí a nejsou určeny pouze Romům.

Druhá rovina je mediální – šíření pozitivního mediálního obrazů Romů. Je mezi námi mnoho úspěšných romských osobností a my o nich chceme dát vědět. Ve třetí rovině jde o propojování, síťování – s tím, že je v ní kladen důraz na studenty, kterým umožňujeme setkat se se zástupci místních i celorepublikových neziskových organizací, se zástupci lokální samosprávy a osobnostmi z řad Romů.

Projekt chce také podpořit zapojení studentů do dobrovolné činnosti v neziskových organizacích, podpořit aktivity mladých lidí v občanské společnosti a dát jim možnost stát se vzorem pro ostatní mladší kolegy.

Na co projekt navazuje?

Projekt navazuje na naší dlouhodobou podporu středoškolských a vysokoškolských studentů v různých předchozích realizovaných projektech a spolupracuje s projektem Roma mentor. Zvláště zajímavá je i spolupráce se studenty REF stipendijního programu. Romea má dlouhodobou zkušenost s realizací vzdělávacích projektů spojených s informačními kampaněmi.

Kde přesně se tedy projekt realizuje, jaký má dosah?

Projekt probíhá na celém území ČR, zvláště v Moravskoslezském a Ústeckém kraji. Zvláště studenti ze zmiňovaných krajů se mohou těšit na přínosnou spolupráci v rámci projektu.

Čím je pro ně přínosný?

Studenti dostávají informace, které potřebují ke studiu, chtějí k zábavě, a které nabízejí možnost uplatnění či dalšího studia a zároveň je také informují o dění na celostátní a regionální úrovni v oblastech studia, práce, kulturního života. Sledují pozitivní příklady mentorů a dalších úspěšných osobností a zároveň se zapojují do místního života a poznávají nové příležitosti.

Představujeme

Lukrecius Kišš alias Chang
– 29 let, Karviná
Raper, tanečník a kickboxer

Své první songy vydal v roce 1998, od té doby aktivně působí na české hiphopové scéně. Třikrát dosáhl titulu vicemistr České republiky v kickboxu, sám ho i vyučoval. V roce 2007 si zahrál vedlejší roli ve filmu Česká Republika, o dva roky později v dokumentárním filmu ŠITKREDIT. Od školního roku 2012/2013 působí v projektu Romský mentor, pracuje také jako asistent prevence kriminality v Karviné.

www.lukreciuschang.cz

Adam Císař
– 26 let, Karviná

Člen kreativní výtvarné crew Mind Game. Skupina se zabývá převážně malbou spreji, ať už v interiéru nebo exteriéru, natáčí graffiti videa, hudební klipy, účastní se mnoha akcí. „Snažíme se přicházet na nové techniky malování v kombinaci s jinými styly. V nejbližší době rozjedeme i vlastní potisky a design na oblečení,“ přibližuje Adam alias „Cesar“ i za své dva kolegy – Abela Finna a Anriho.

Prohlédněte si webové a facebookové stránky. 

Marcela Surmajová – 35 let, Horní Podluží

Předsedkyně neziskové organizace Poradna barevné soužití. Od roku 2011 působí v integračním projektu Romský mentor, práci s dětmi se věnuje od roku 2007. Kromě terénní sociální práce se věnovala také divadlu – vedla dramatické kroužky se zaměřením na metodu Divadlo Fórum, vedla šicí dílnu a podporovala romskou literaturu.

Martin Zach
– 37 let, Praha

Výtvarník, ilustrátor. V portfoliu Martina najdete od knižních ilustrací (například pro knihu romských povídek), plakátů na hudební akce a divadelní představení, přes ilustrace pro časopisy po rozličné kampaně (Český červený kříž, Celé Česko čte dětem aj.). Věnuje se take animacím, komiksům, tvoří loga a design. Na české výtvarné scéně působí i Martinovo dvojče – bratr Tomáš Zach.

www.3ax.cz

Projekt financuje OSCE ODIHR.

Poděkování patří Amnesty International a MŠMT za podporu při realizaci projektu.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon