romea - logo
29. září 2016 (čtvrtek)
svátek má Michal
romano vodi - předplatné
Loading
rozšířené vyhledávaní

Školní inspekce o "romské třídě" v ZŠ Krásná Lípa: Nevyhovující výuka a složení třídy proti principům inkluze

Krásná Lípa, 25.2.2016 15:05, (ROMEA)
Ilustrační FOTO: Pixabay.com
Ilustrační FOTO: Pixabay.com

Česká školní inspekce (ČSI) zjistila při kontrole na základní škole v Krásné Lípě celou řadu nedostatků, mezi ty nejzásadnější patří i špatná úroveň vzdělávání ve třídě 1. A, do které byly na počátku školního roku zařazeny především romské děti.

Na základě stížností romských rodičů, přijela inspekce na základní školu do Krásné Lípy na podzim minulého roku. Důvodem většiny stížností bylo podezřelé soustředění romských dětí do jedné společné třídy. Vzhledem k tomu, že se jednalo o prvňáčky, bylo otázkou podle jakého klíče jsou děti předem rozdělováni do konkrétních tříd.

Podle inspekční zprávy ČSI ředitelka Ivana Preyová vytvořila tři první třídy. Pro zařazení žáka do třídy 1. C škola požadovala finanční příspěvek, což bylo uvedeno v „přihlášce“ a na webových stránkách školy. Podle inspekce přijímání do této třídy "nebylo založeno na zásadě rovného přístupu ke vzdělávání a je v rozporu se zásadou bezplatného základního vzdělává ní ve školách zřízených obcí."

Výběr ze závěrů šetření

Zásadní a na místě neodstranitelné nedostatky

  • Ředitelka školy nezajistila odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání ve třídě 1. A
  • Škola nezohledňovala individuální vzdělávací potřeby žáků
  • Škola nekontrolovala plnění úkolů diferencovaných podle ročníků
  • Složení tříd prvního ročníku není v souladu s koncepčními dokumenty školy ani se školním plánem inkluzivního vzdělávání. Postup ředitelky školy vedl k vytvoření třídy, ve které se vzdělává většina romských žáků
  • Přijímání k základnímu vzdělávání ve třídě 1. C a vzdělávání žáků opakujících první ročník není založeno na zásadách rovného přístupu a bezplatného vzdělávání
  • Kontrola průběhu a výsledků vzdělávání v prvním ročníku a přijímání účinných opatření ke zlepšení stavu ve škole nefunguje
  • Komunikace ředitelky školy se zákonnými zástupci žáků třídy 1. A je nevyhovující

Pro zařazení žáků do třídy 1. B byla podle vyjádření ředitelky školy a předložených podkladů rozhodující docházka do mateřské školy. Do třídy 1. A zařadila žáky, kteří v době zápisu nenavštěvovali mateřskou školu, žáky s potřebou podpůrných a vyrovnávacích opatření ve vzdělávání a žáky opakující ročník.

"Česká školní inspekce zjistila, že výše uvedeným postupem ředitelky školy se ve třídě 1. A vzdělává většina romských žáků," dává za pravdu romským rodičům ČSI v inspeční zprávě. Ředitelka však uvedla, že žáky do 1. A nezařadila podle etnické příslušnosti.

"Toto rozhodnutí neodpovídá záměrům strategických dokumentů MŠMT ‒ Bílá kniha, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015 ‒ 2020, ani principům inkluzivního vzdělávání. Složení tříd prvního ročníku není v souladu s koncepčními dokumenty školy ani se školním
plánem inkluzivního vzdělávání," píše se ve zprávě.

Ředitelka školy se dříve bránila hlavně tím, že k zařazení většiny romských dětí do jedné třídy (1.A) ji nevedl zlý úmysl, ale možnost nabídnout dětem asistenta, který by jim ve třídě měl pomoci.

"Výuku ve třídě 1. A zajišťuje začínající pedagog bez odborné kvalifikace pro první stupeň základní školy s asistentem pedagoga pro žáka se zdravotním postižením," vádí se v inspekční zprávě. Inspekce navíc na místě zjistila, že asistent pedagoga, který byl původně důvodem soustředění romských prvňáčků ve třídě 1. A, s touto třídou nepracuje, ale pracuje se sociálně znevýhodněnými žáky v jiných třídách.

Podle závěrů inspekce tím ředitelka školy nezajistila odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání ve třídě 1. A.

Školní inspekce zjistila poměrně velké množství jiných nedostatků, které mají, nebo měly zásadní vliv na kvalitu vzdělávání dětí. Mezi ně rozhodně patří i fakt, že ředitelka školy nekontrolovala plnění pracovních povinností školní speciální pedagožky a ani asistentů pedagoga. Což znamená, že neměla plně pod kontrolou ani proces přijímání nových žáčků, ale ani "tolik potřebnou" práci asistenta v "romské" 1.A.

Podle ČSI žákům, kteří byli dle ředitelky školy zařazeni do třídy 1. A z důvodu potřeby podpůrných opatření, nebyla tato podpora poskytnuta.

"Průběh vzdělávání ve třídě 1. A měl nevyhovující úroveň, ve třídě 1. B měl úroveň vyžadující zlepšení a ve třídě 1. C měl očekávanou úroveň," hodnotí ČSI průběh vzdělávání v prvních třídích v základní škole Krásné Lípě.

DOKUMENT

Přečteno: 2421x

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, segregace, Romové, Děti, Krásná Lípa, Školní inspekce, Diskriminace



HLAVNÍ ZPRÁVY

Soud začal 26. září 2016 v Praze znovu projednávat případ bývalých členů Dělnické strany a dalších extremistů, kteří jsou viněni z propagace neonacismu. Na snímku zleva jsou obvinění Michaela Dupová, Richard Lang a Petr Fryč. (FOTO: ČTK)

Soud obnovil proces v kauze propagace neonacismu, trvá šest let

26.9.2016 20:57
V obnoveném hlavním líčení dnes před Obvodním soudem pro Prahu 1 stanuli tři z osmi lidí, kteří čelí obžalobě z podpory a propagace hnutí směřujících k potlačení práv a svobod člověka. Vinu odmítají. V případu jde o podezření z propagace neonacismu, například uskupení Národní odpor (NO), nebo pořádání neonacistických akcí. Hrozí jim tři až osm let vězení. V minulosti soud všech osm lidí zprostil obžaloby, toto rozhodnutí ale bylo zrušeno.
 celý článek

Ian Hancock. (FOTO: Wikimedia Commons)

Profesor Ian Hancock k soutěžím Miss Roma: Naše dívky nepotřebují prodávat svou krásu

26.9.2016 16:40
Finále šestnáctého ročníku soutěže Československá Miss Roma, které se konalo v sobotu 24. září v Hodoníně, vzbudilo mnoho různých reakcí. Vedle komentářů na sociálních sítích se ve svém článku na serveru Romea.cz k soutěžím romské krásy vyjádřil kriticky Petr Uhl. Uveřejňujeme i pohled romského historika a univerzitního profesora žijícího v USA, Iana Hancocka.
 celý článek

Tereza Heková. (FOTO: Jan Mihaliček)

Tereza Heková: Chovám se k lidem tak, jak se oni chovají ke mně

26.9.2016 14:02
Na střední odborné škole v Mostě vystudovala obor Veřejná správa. Dnes se mu věnuje i na vysoké – ve třetím ročníku soukromého CEVRO Institutu. Po studiích by v něm ráda působila i profesně. „Žádným životním mottem se neřídím, chovám se k lidem tak, jak se chovají oni ke mně,“ říká dvaadvacetiletá Tereza Heková.
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







Romano voďi

Romano voďi 12/2013

..
romea - logo