romea - logo
2. března 2021 (úterý)
svátek má Anežka

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Školní inspekce o "romské třídě" v ZŠ Krásná Lípa: Nevyhovující výuka a složení třídy proti principům inkluze

Krásná Lípa, 25.2.2016 15:05, (ROMEA)
Ilustrační FOTO: Pixabay.com
Ilustrační FOTO: Pixabay.com

Česká školní inspekce (ČSI) zjistila při kontrole na základní škole v Krásné Lípě celou řadu nedostatků, mezi ty nejzásadnější patří i špatná úroveň vzdělávání ve třídě 1. A, do které byly na počátku školního roku zařazeny především romské děti.

Na základě stížností romských rodičů, přijela inspekce na základní školu do Krásné Lípy na podzim minulého roku. Důvodem většiny stížností bylo podezřelé soustředění romských dětí do jedné společné třídy. Vzhledem k tomu, že se jednalo o prvňáčky, bylo otázkou podle jakého klíče jsou děti předem rozdělováni do konkrétních tříd.

Podle inspekční zprávy ČSI ředitelka Ivana Preyová vytvořila tři první třídy. Pro zařazení žáka do třídy 1. C škola požadovala finanční příspěvek, což bylo uvedeno v „přihlášce“ a na webových stránkách školy. Podle inspekce přijímání do této třídy "nebylo založeno na zásadě rovného přístupu ke vzdělávání a je v rozporu se zásadou bezplatného základního vzdělává ní ve školách zřízených obcí."

Výběr ze závěrů šetření

Zásadní a na místě neodstranitelné nedostatky

  • Ředitelka školy nezajistila odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání ve třídě 1. A
  • Škola nezohledňovala individuální vzdělávací potřeby žáků
  • Škola nekontrolovala plnění úkolů diferencovaných podle ročníků
  • Složení tříd prvního ročníku není v souladu s koncepčními dokumenty školy ani se školním plánem inkluzivního vzdělávání. Postup ředitelky školy vedl k vytvoření třídy, ve které se vzdělává většina romských žáků
  • Přijímání k základnímu vzdělávání ve třídě 1. C a vzdělávání žáků opakujících první ročník není založeno na zásadách rovného přístupu a bezplatného vzdělávání
  • Kontrola průběhu a výsledků vzdělávání v prvním ročníku a přijímání účinných opatření ke zlepšení stavu ve škole nefunguje
  • Komunikace ředitelky školy se zákonnými zástupci žáků třídy 1. A je nevyhovující

Pro zařazení žáků do třídy 1. B byla podle vyjádření ředitelky školy a předložených podkladů rozhodující docházka do mateřské školy. Do třídy 1. A zařadila žáky, kteří v době zápisu nenavštěvovali mateřskou školu, žáky s potřebou podpůrných a vyrovnávacích opatření ve vzdělávání a žáky opakující ročník.

"Česká školní inspekce zjistila, že výše uvedeným postupem ředitelky školy se ve třídě 1. A vzdělává většina romských žáků," dává za pravdu romským rodičům ČSI v inspeční zprávě. Ředitelka však uvedla, že žáky do 1. A nezařadila podle etnické příslušnosti.

"Toto rozhodnutí neodpovídá záměrům strategických dokumentů MŠMT ‒ Bílá kniha, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015 ‒ 2020, ani principům inkluzivního vzdělávání. Složení tříd prvního ročníku není v souladu s koncepčními dokumenty školy ani se školním
plánem inkluzivního vzdělávání," píše se ve zprávě.

Ředitelka školy se dříve bránila hlavně tím, že k zařazení většiny romských dětí do jedné třídy (1.A) ji nevedl zlý úmysl, ale možnost nabídnout dětem asistenta, který by jim ve třídě měl pomoci.

"Výuku ve třídě 1. A zajišťuje začínající pedagog bez odborné kvalifikace pro první stupeň základní školy s asistentem pedagoga pro žáka se zdravotním postižením," vádí se v inspekční zprávě. Inspekce navíc na místě zjistila, že asistent pedagoga, který byl původně důvodem soustředění romských prvňáčků ve třídě 1. A, s touto třídou nepracuje, ale pracuje se sociálně znevýhodněnými žáky v jiných třídách.

Podle závěrů inspekce tím ředitelka školy nezajistila odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání ve třídě 1. A.

Školní inspekce zjistila poměrně velké množství jiných nedostatků, které mají, nebo měly zásadní vliv na kvalitu vzdělávání dětí. Mezi ně rozhodně patří i fakt, že ředitelka školy nekontrolovala plnění pracovních povinností školní speciální pedagožky a ani asistentů pedagoga. Což znamená, že neměla plně pod kontrolou ani proces přijímání nových žáčků, ale ani "tolik potřebnou" práci asistenta v "romské" 1.A.

Podle ČSI žákům, kteří byli dle ředitelky školy zařazeni do třídy 1. A z důvodu potřeby podpůrných opatření, nebyla tato podpora poskytnuta.

"Průběh vzdělávání ve třídě 1. A měl nevyhovující úroveň, ve třídě 1. B měl úroveň vyžadující zlepšení a ve třídě 1. C měl očekávanou úroveň," hodnotí ČSI průběh vzdělávání v prvních třídích v základní škole Krásné Lípě.

DOKUMENT

Přečteno: 2819x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, segregace, Romové, Děti, Krásná Lípa, Školní inspekce, Diskriminace



HLAVNÍ ZPRÁVY

Zleva: Jan Blatný, Michal Miko, Alena Gronzíková a Cyril Koky

Povinné respirátory? Pro sociálně vyloučené lokality a chudé velký finanční problém. Pokud je vláda vyžaduje, měla by je rozdávat zdarma

22.2.2021 10:30
Ministerstvo zdravotnictví dnes vydá mimořádné opatření, ve kterém kvůli šíření epidemie covidu-19 zpřísní povinnost ochrany dýchacích cest. Podle dřívějšího vyjádření ministra Jana Blatného (za ANO) bude nařízení platit od půlnoci z dneška na úterý, týkat se bude veřejných míst s větší koncentrací lidí. Lidem v nich už nebude stačit textilní rouška, ale budou muset nosit respirátor, nanoroušku nebo dvě chirurgické roušky. Podle některých opozičních politiků by měl dávat občanům respirátory zdarma. To navrhují i redakcí serveru Romea.cz oslovení odborníci pracující v sociálně vyloučených lokalitách nebo s Romy.
 celý článek

Video na podporu očkování natočila i skupina celebrit z menšinových komunit, mezi nimi například herec Adil Ray či komik Romesh Ranganathan (FOTO: Repro Youtube)

videoBritská studie: Příslušníci etnických menšin mají menší důvěru k vakcíně proti covidu-19, méně se očkují, více umírají. V ČR podobná data nemáme

19.2.2021 16:25
Příslušníci etnických menšin žijících v Anglii mají menší důvěru k vakcíně proti covidu-19 než většinová populace. To se promítá i do počtu očkovaných. Zatímco bělochů ve věku 70 až 79 let naočkovali angličtí zdravotníci již 86 procent, v případě černochů je to jen 55 procent, vyplývá ze studie, o které informovala agentura Reuters.
 celý článek

Lékařka Marie Nejedlá v rozhovoru pro ROMEA TV vysvětluje popis výroby vakcíny proti COVID-19, foto: romeatv

videoLékařka pro ROMEA TV vysvětluje nejasnosti kolem očkování: Z čeho je vakcína složená? Jak funguje?

19.2.2021 13:40
Ochota občanů České republiky nechat se očkovat proti nemoci COVID-19 od konce roku mírně vzrostla. Na konci ledna mělo o vakcínu zdarma zájem 54 procent dospělých v ČR. Jak ukazují průzkumy ze zahraničí, mezi etnickými menšinami je však ochota k očkování nižší. Platí to zřejmě i u Romů v České republice. Poměrně často se opakuje několik otázek a názorů, které jsou s vakcinací spojené. Z čeho jsou vakcíny proti COVID-19 složené? Vakcíny byly vyvinuty velmi rychle, jsou proto nekvalitní? Do jaké míry jsou vakcíny účinné? ROMEA TV přináší sérii videí, kde na tyto otázky odpovídá lékařka Marie Nejedlá ze Státního zdravotního ústavu.  
 celý článek

 

Další články z rubriky







..
romea - logo