romea - logo
9. července 2020 (čtvrtek)
svátek má Drahoslava
Loading
rozšířené vyhledávaní

Školní inspekce o "romské třídě" v ZŠ Krásná Lípa: Nevyhovující výuka a složení třídy proti principům inkluze

Krásná Lípa, 25.2.2016 15:05, (ROMEA)
Ilustrační FOTO: Pixabay.com
Ilustrační FOTO: Pixabay.com

Česká školní inspekce (ČSI) zjistila při kontrole na základní škole v Krásné Lípě celou řadu nedostatků, mezi ty nejzásadnější patří i špatná úroveň vzdělávání ve třídě 1. A, do které byly na počátku školního roku zařazeny především romské děti.

Na základě stížností romských rodičů, přijela inspekce na základní školu do Krásné Lípy na podzim minulého roku. Důvodem většiny stížností bylo podezřelé soustředění romských dětí do jedné společné třídy. Vzhledem k tomu, že se jednalo o prvňáčky, bylo otázkou podle jakého klíče jsou děti předem rozdělováni do konkrétních tříd.

Podle inspekční zprávy ČSI ředitelka Ivana Preyová vytvořila tři první třídy. Pro zařazení žáka do třídy 1. C škola požadovala finanční příspěvek, což bylo uvedeno v „přihlášce“ a na webových stránkách školy. Podle inspekce přijímání do této třídy "nebylo založeno na zásadě rovného přístupu ke vzdělávání a je v rozporu se zásadou bezplatného základního vzdělává ní ve školách zřízených obcí."

Výběr ze závěrů šetření

Zásadní a na místě neodstranitelné nedostatky

  • Ředitelka školy nezajistila odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání ve třídě 1. A
  • Škola nezohledňovala individuální vzdělávací potřeby žáků
  • Škola nekontrolovala plnění úkolů diferencovaných podle ročníků
  • Složení tříd prvního ročníku není v souladu s koncepčními dokumenty školy ani se školním plánem inkluzivního vzdělávání. Postup ředitelky školy vedl k vytvoření třídy, ve které se vzdělává většina romských žáků
  • Přijímání k základnímu vzdělávání ve třídě 1. C a vzdělávání žáků opakujících první ročník není založeno na zásadách rovného přístupu a bezplatného vzdělávání
  • Kontrola průběhu a výsledků vzdělávání v prvním ročníku a přijímání účinných opatření ke zlepšení stavu ve škole nefunguje
  • Komunikace ředitelky školy se zákonnými zástupci žáků třídy 1. A je nevyhovující

Pro zařazení žáků do třídy 1. B byla podle vyjádření ředitelky školy a předložených podkladů rozhodující docházka do mateřské školy. Do třídy 1. A zařadila žáky, kteří v době zápisu nenavštěvovali mateřskou školu, žáky s potřebou podpůrných a vyrovnávacích opatření ve vzdělávání a žáky opakující ročník.

"Česká školní inspekce zjistila, že výše uvedeným postupem ředitelky školy se ve třídě 1. A vzdělává většina romských žáků," dává za pravdu romským rodičům ČSI v inspeční zprávě. Ředitelka však uvedla, že žáky do 1. A nezařadila podle etnické příslušnosti.

"Toto rozhodnutí neodpovídá záměrům strategických dokumentů MŠMT ‒ Bílá kniha, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015 ‒ 2020, ani principům inkluzivního vzdělávání. Složení tříd prvního ročníku není v souladu s koncepčními dokumenty školy ani se školním
plánem inkluzivního vzdělávání," píše se ve zprávě.

Ředitelka školy se dříve bránila hlavně tím, že k zařazení většiny romských dětí do jedné třídy (1.A) ji nevedl zlý úmysl, ale možnost nabídnout dětem asistenta, který by jim ve třídě měl pomoci.

"Výuku ve třídě 1. A zajišťuje začínající pedagog bez odborné kvalifikace pro první stupeň základní školy s asistentem pedagoga pro žáka se zdravotním postižením," vádí se v inspekční zprávě. Inspekce navíc na místě zjistila, že asistent pedagoga, který byl původně důvodem soustředění romských prvňáčků ve třídě 1. A, s touto třídou nepracuje, ale pracuje se sociálně znevýhodněnými žáky v jiných třídách.

Podle závěrů inspekce tím ředitelka školy nezajistila odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání ve třídě 1. A.

Školní inspekce zjistila poměrně velké množství jiných nedostatků, které mají, nebo měly zásadní vliv na kvalitu vzdělávání dětí. Mezi ně rozhodně patří i fakt, že ředitelka školy nekontrolovala plnění pracovních povinností školní speciální pedagožky a ani asistentů pedagoga. Což znamená, že neměla plně pod kontrolou ani proces přijímání nových žáčků, ale ani "tolik potřebnou" práci asistenta v "romské" 1.A.

Podle ČSI žákům, kteří byli dle ředitelky školy zařazeni do třídy 1. A z důvodu potřeby podpůrných opatření, nebyla tato podpora poskytnuta.

"Průběh vzdělávání ve třídě 1. A měl nevyhovující úroveň, ve třídě 1. B měl úroveň vyžadující zlepšení a ve třídě 1. C měl očekávanou úroveň," hodnotí ČSI průběh vzdělávání v prvních třídích v základní škole Krásné Lípě.

DOKUMENT

Přečteno: 2762x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, segregace, Romové, Děti, Krásná Lípa, Školní inspekce, Diskriminace



HLAVNÍ ZPRÁVY

Dokumentární film LETY

videoV Kampusu Hybernská se bude promítat dokumentární film LETY. Následovat bude debata s Renatou Berkyovou

8.7.2020 16:44
Ve čtvrtek 16. července od 18 hodin se v Kampusu Hybernská bude promítat celovečerní dokumentární film LETY. Romští tvůrci ve filmu zachycují snahy mnoha aktérů o odstranění vepřína i přetrvávající debatu o historii místa tzv. cikánského tábora. Po promítání bude následovat debata se spoluautorkou dokumentu Renatou Berkyovou.
 celý článek

Stipendisté organizace ROMEA (FOTO: Petr Zewlakk Vrabec)

Nová výzva pro romské studenty středních a vysokých škol! ROMEA vyhlašuje stipendijní program pro rok 2020/21

19.6.2020 15:36
Romští studenti se mohou od pondělí 22. června do pátku 17. července hlásit o stipendium organizace ROMEA na školní, potažmo akademický, rok 2020/2021. Stipendijní program běží od roku 2016 a letos stipendiem podpoří 90 romských studentů středních, vyšších odborných a nově také vysokých škol. Do programu se mohou hlásit studenti prezenční i distanční formy studia a u vysokoškoláků v jakémkoli stupni bakalářského, magisterského i doktorského studia. Pro zájemce bude od pondělí na webových stránkách www.romskastipendia.cz otevřen elektronický formulář, prostřednictvím kterého budou moci studenti žádosti posílat.
 celý článek

Lubomír Volný a Miroslav Kalousek se ve sněmovně přetahovali o nápis All Lives Matter. Malá černošská holčička vysvětluje co znamená heslo Black Lives Matter (Koláž: Romea.cz)

Je heslo Black Lives Matter rasistické? Volný provokoval ve sněmovně, Kalousek zasahoval. Vysvětlení nabízí malá černošská holčička

7.7.2020 22:25
O rozruch ve sněmovním jednacím sále se dnes postaral nezařazený poslanec Lubomír Volný (Jednotní). Navrhoval, aby dolní komora vyslovila souhlas s výrokem prezidenta Miloše Zemana, že je heslo amerických protestů Black Lives Matter (Na černošských životech záleží) rasistické.
 celý článek

 

Další články z rubriky







..
romea - logo