Školní inspekce o "romské třídě" v ZŠ Krásná Lípa: Nevyhovující výuka a složení třídy proti principům inkluze

Česká školní inspekce (ČSI) zjistila při kontrole na základní škole v Krásné Lípě celou řadu nedostatků, mezi ty nejzásadnější patří i špatná úroveň vzdělávání ve třídě 1. A, do které byly na počátku školního roku zařazeny především romské děti.
Na základě stížností romských rodičů, přijela inspekce na základní školu do Krásné Lípy na podzim minulého roku. Důvodem většiny stížností bylo podezřelé soustředění romských dětí do jedné společné třídy. Vzhledem k tomu, že se jednalo o prvňáčky, bylo otázkou podle jakého klíče jsou děti předem rozdělováni do konkrétních tříd.
Podle inspekční zprávy ČSI ředitelka Ivana Preyová vytvořila tři první třídy. Pro zařazení žáka do třídy 1. C škola požadovala finanční příspěvek, což bylo uvedeno v „přihlášce“ a na webových stránkách školy. Podle inspekce přijímání do této třídy "nebylo založeno na zásadě rovného přístupu ke vzdělávání a je v rozporu se zásadou bezplatného základního vzdělává ní ve školách zřízených obcí."
Výběr ze závěrů šetření
Zásadní a na místě neodstranitelné nedostatky
- Ředitelka školy nezajistila odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání ve třídě 1. A
- Škola nezohledňovala individuální vzdělávací potřeby žáků
- Škola nekontrolovala plnění úkolů diferencovaných podle ročníků
- Složení tříd prvního ročníku není v souladu s koncepčními dokumenty školy ani se školním plánem inkluzivního vzdělávání. Postup ředitelky školy vedl k vytvoření třídy, ve které se vzdělává většina romských žáků
- Přijímání k základnímu vzdělávání ve třídě 1. C a vzdělávání žáků opakujících první ročník není založeno na zásadách rovného přístupu a bezplatného vzdělávání
- Kontrola průběhu a výsledků vzdělávání v prvním ročníku a přijímání účinných opatření ke zlepšení stavu ve škole nefunguje
- Komunikace ředitelky školy se zákonnými zástupci žáků třídy 1. A je nevyhovující
Pro zařazení žáků do třídy 1. B byla podle vyjádření ředitelky školy a předložených podkladů rozhodující docházka do mateřské školy. Do třídy 1. A zařadila žáky, kteří v době zápisu nenavštěvovali mateřskou školu, žáky s potřebou podpůrných a vyrovnávacích opatření ve vzdělávání a žáky opakující ročník.
"Česká školní inspekce zjistila, že výše uvedeným postupem ředitelky školy se ve třídě 1. A vzdělává většina romských žáků," dává za pravdu romským rodičům ČSI v inspeční zprávě. Ředitelka však uvedla, že žáky do 1. A nezařadila podle etnické příslušnosti.
"Toto rozhodnutí neodpovídá záměrům strategických dokumentů MŠMT ‒ Bílá kniha,
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na
období 2015 ‒ 2020, ani principům inkluzivního vzdělávání. Složení tříd prvního
ročníku není v souladu s koncepčními dokumenty školy ani se školním
plánem
inkluzivního vzdělávání," píše se ve zprávě.
Ředitelka školy se dříve bránila hlavně tím, že k zařazení většiny romských dětí do jedné třídy (1.A) ji nevedl zlý úmysl, ale možnost nabídnout dětem asistenta, který by jim ve třídě měl pomoci.
"Výuku ve třídě 1. A zajišťuje začínající pedagog bez odborné kvalifikace pro první stupeň základní školy s asistentem pedagoga pro žáka se zdravotním postižením," vádí se v inspekční zprávě. Inspekce navíc na místě zjistila, že asistent pedagoga, který byl původně důvodem soustředění romských prvňáčků ve třídě 1. A, s touto třídou nepracuje, ale pracuje se sociálně znevýhodněnými žáky v jiných třídách.
Podle závěrů inspekce tím ředitelka školy nezajistila odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání ve třídě 1. A.
Školní inspekce zjistila poměrně velké množství jiných nedostatků, které mají, nebo měly zásadní vliv na kvalitu vzdělávání dětí. Mezi ně rozhodně patří i fakt, že ředitelka školy nekontrolovala plnění pracovních povinností školní speciální pedagožky a ani asistentů pedagoga. Což znamená, že neměla plně pod kontrolou ani proces přijímání nových žáčků, ale ani "tolik potřebnou" práci asistenta v "romské" 1.A.
Podle ČSI žákům, kteří byli dle ředitelky školy zařazeni do třídy 1. A z důvodu potřeby podpůrných opatření, nebyla tato podpora poskytnuta.
"Průběh vzdělávání ve třídě 1. A měl nevyhovující úroveň, ve třídě 1. B měl úroveň vyžadující zlepšení a ve třídě 1. C měl očekávanou úroveň," hodnotí ČSI průběh vzdělávání v prvních třídích v základní škole Krásné Lípě.
DOKUMENT
Nepřehlédněte:
- Prý náhoda. Segregace romských dětí na základní škole v Mostě. Jedna první třída pro bílé děti další dvě pro romské děti
- Ministerstvo školství sbíralo data o sociálně znevýhodněných žácích
- Diskriminace romských dětí na ZŠ Krásná Lípa: Ombudsmanka navrhuje starostovi řešení, ten její návrhy pokládá za nereálné
- V Praze právě probíhá dvoudenní konference o inkluzi Škola pro všechny
- ÚS dostal návrh na zrušení inkluze v novele školského zákona
- Politické krytí ředitelky ZŠ a radní z Krásné Lípy: Senátor Linhart zveřejnil nepravdivé informace
- Blog Radka Horvátha: Romské děti v ČR končí ve "zvláštních školách", v zahraničí prospívají. Někde je chyba!
- Jan Kudry ke zjištění školní inspekce v ZŠ Krásná Lípa: Netrestejme romské děti za chyby rodičů
- Experti: Učitelé nevěří státu, že jim zajistí podporu na inkluzi
- Média tvrdí, že inspekce na ZŠ v Krásné Lípě nepotvrdila diskriminaci: Neprofesionalita nebo záměrná manipulace?
- Česká televize: Na škole v Kladně jsou oddělené romské a neromské třídy
- Ředitel Agentury Radek Jiránek: Vznik "romské" třídy ve škole v Krásné Lípě považuji za nešťastný
- Klára Laurenčíková: Segregace dětí na ZŠ je neetická a zcela nepřijatelná
- Další případ segregace romských dětí ve škole řeší v Duchcově
- Škola v Krásné Lípě má speciální třídu pro romské prvňáky. Stojí za tím tlak rodičů z majority?
Kam dál:
- Drtivá kritika a nová vládní zmocněnkyně pro lidská práva dotlačila Brno k jednání o situaci romských uprchlic ve městě. Uprchlický tábor u Kuřimi nebude
- ZÁZNAM: Asi 50 lidí protestovalo proti chování představitelů města Brna k romským uprchlicím z Ukrajiny
- FOTOGALERIE: Ulička hanby před brněnským magistrátem za chování představitelů města k romským uprchlicím z Ukrajiny
- V Brně se bude demonstrovat proti přístupu vedení města k romským uprchlicím a jejich dětem
- PREMIÉRA - Petr Torák, oceněný britskou královnou: V pražské restauraci mě nechtěli obsloužit, protože jsem Rom
- Do deseti týdnů půjdou bytové domy v Matiční ulici v Ústí nad Labem k zemi. Bydleli tam Romové a měla je oddělovat zeď
- Nafouknutá bublina kolem Romů s maďarskými pasy splaskla. Z více jak 5 tisíc prověřovaných mělo maďarský pas pouze 150 uprchlíků
- Tomáš Ščuka: Brněnští představitelé odmítají, že Romky z Ukrajiny jsou váleční uprchlíci a nemají vůli jim pomoct
- Představitelky Iniciativy Grand pro ROMEA TV: Nemohly jsme nečinně přihlížet v jak nelidských podmínkách žijí romské ženy a jejich děti utíkající před válkou z Ukrajiny
- Pasta Oner, Krištof Kintera nebo Vladimir 518. Známí umělci se spojili v charitativní aukci pro romské studenty organizace ROMEA
- VIDEO: Dobrovolníci uvádějí, že brněnská magistrátní úřednice vyhrožovala romským ženám z Ukrajiny odebráním dětí, pokud neodejdou. Úřednice to odmítá
- RomanoNet vyzval představitele města Brna, aby začali řešit katastrofální situaci romských žen a dětí prchajících z Ukrajiny
Štítky:
Vzdělávání, segregace, Romové, Děti, Krásná Lípa, Školní inspekce, DiskriminaceHLAVNÍ ZPRÁVY
