Dezinformační weby, které šíří nenávist si mohou vydělat desítky milionů ročně na reklamách

Podle nově zpracované analýzy nadace Open Society Fund Praha (OSF) si weby, které šíří nepravdivé a dezinformační zprávy mohou na internetových reklamách vydělat mezi 23 až 32 milionů korun ročně. Na těchto webech se objevují i reklamy na známé světové značky.
"V České republice a na Slovensku působí podle dostupných zdrojů 1 přes 120 webů, které systematicky šíří konspirační teorie a nepravdivé zprávy, neboli dezinformace. Zprávy z těchto stránek mají relativně vysokou čtenost, především na sociálních sítích, kde jsou sdíleny častěji než reálné zpravodajství ke stejnému tématu," uvádí autoři zprávy.
Zadavatelé reklam často ani neví, že je jejich reklama umístěna na dezinformačním webu. V České republice například stáhla svou reklamu z dezinformačních webů Česká spořitelna, T-mobile, firma James Cook Languages a v zahraničí společnost Vodafone.
"Řada firem by byla nejspíš překvapena, že se jejich reklama objevuje vedle smýšlených katastrof či zmanipulovaných fotografií. Zatímco na Slovensku vznikl projekt, který před reklamou na podezřelých webech varuje, u nás tomu zatím věnuje pozornost jen několik málo inzertů," říká Robert Bash, ředitel nadace OSF.
Některé stránky prodávají reklamu přímo, většina z nich je ale zapojena do světové nebo lokální reklamní sítě. Podle zprávy 54 % dezinformačních webů využívá reklamní sítě od společnosti Google.
"Mnoho inzertů nakupuje v reklamních systémech bez toho, aniž by si ověřovali, kde se jejich reklama zobrazuje. Mohou pak svými penězi podporovat i weby, se kterými by vědomě nespolupracovali. Dezinformační a konspirační zpravodajské weby si tak mohou přijít na milionové částky z reklamy," řekl Matěj Novák z firmy Czech Publisher Exchange, který se podílel na odhadech příjmů z reklam.
Některé mediální agentury na českém trhu se snaží dezinformační weby automaticky nebo na přání zadavatelů z umístění reklamy vyloučit. Stále se však jedná spíše o ojedinělé případy.
"Řadu z dezinformačních webů jsme již dříve pomocí manuálního blacklistování vyřadili z nákupu reklamy pro naše klienty," popsal Daniel Kafka, ředitel společnosti Fragile media. "Nechceme, aby se reklama našich klientů objevovala vedle obsahu, který je například podezřelý, má negativní konotace vůči skupinám obyvatel nebo šíří nepodložené poplašné zprávy," dodal Kafka.
V analýze se podrobilo zkoumání celkem 122 českých a slovenských webů. Dezinformační weby šíří nepravdivé informace, které mají vyvolat nedůvěru v domácí a mezinárodní demokratické instituce a šířit strach z neexistujících nebo zveličených hrozeb.
KOMPLETNÍ ANALÝZA
Kam dál:
- ZÁZNAM VYSÍLÁNÍ: Rozhovor s novým honorárním konzulem Petrem Torákem
- Slovenská ombudsmanka protestuje proti uzavírání celých romských osad kvůli koronaviru. Obrátila se na generálního prokurátora
- Vojsko kvůli koronaviru izoluje romské ghetto Bambusky v Martině. Otevírá se naopak osada Sačurov
- Před šestasedmdesáti lety nacisté zavraždili Romy ze Zajišťovacího tábora v Dubnici nad Váhom
- Talentovaná romská šachistka válcuje dospělé. Remizovala i s šachovým velmistrem Anatolijem Karpovem
- Počet nemocných koronavirem v romské komunitě v Sačurově klesá, uzavření by mělo skončit
- V Evropě přibylo nenávistných projevů vůči LGBT komunitě
- Foldynův asistent chtěl střílet uprchlíky. Od soudu dostal pokutu, Foldyna si ho jako asistenta ponechá
- Slovenská ombudsmanka navrhuje efektivní desegregaci ve školství. Chce řešit i zařazování romských dětí do zvláštních škol
- Na Slovensku začalo elektronické sčítání lidu. Romská zmocněnkyně Bučková vyzvala Romy, aby se přihlásili k romské národnosti
- Předčasné volby na Slovensku podporuje i Unie Romů. Je nespokojena s premiérem Matovičem i zmocněnkyní Bučkovou
- Slovenská organizace Človek v ohrození získala mezinárodní cenu za občanskou solidaritu, za pomoc Romům během koronakrize
Štítky:
Dezinformační web, Reklama, Slovensko, Česká republika, NenávistHLAVNÍ ZPRÁVY

Budoucí hlavní hygienička Pavla Svrčinová se omluvila Romům za rasistický vtip
5.3.2021 20:05
Umřel páter František Lízna, který se zastával Romů. Je důležité, aby neztratili svůj romipen, říkával
5.3.2021 14:55