romea - logo
6. března 2021 (sobota)
svátek má Miroslav

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Dezinformační weby, které šíří nenávist si mohou vydělat desítky milionů ročně na reklamách

30.8.2017 10:15
Dezinformační rasistické servery (koláž: Romea.cz)
Dezinformační rasistické servery (koláž: Romea.cz)

Podle nově zpracované analýzy nadace Open Society Fund Praha (OSF) si weby, které šíří nepravdivé a dezinformační zprávy mohou na internetových reklamách vydělat mezi 23 až 32 milionů korun ročně. Na těchto webech se objevují i reklamy na známé světové značky.

"V České republice a na Slovensku působí podle dostupných zdrojů 1 přes 120 webů, které systematicky šíří konspirační teorie a nepravdivé zprávy, neboli dezinformace. Zprávy z těchto stránek mají relativně vysokou čtenost, především na sociálních sítích, kde jsou sdíleny častěji než reálné zpravodajství ke stejnému tématu," uvádí autoři zprávy.

Zadavatelé reklam často ani neví, že je jejich reklama umístěna na dezinformačním webu. V České republice například stáhla svou reklamu z dezinformačních webů Česká spořitelna, T-mobile, firma James Cook Languages a v zahraničí společnost Vodafone. 

"Řada firem by byla nejspíš překvapena, že se jejich reklama objevuje vedle smýšlených katastrof či zmanipulovaných fotografií. Zatímco na Slovensku vznikl projekt, který před reklamou na podezřelých webech varuje, u nás tomu zatím věnuje pozornost jen několik málo inzertů," říká Robert Bash, ředitel nadace OSF. 

Některé stránky prodávají reklamu přímo, většina z nich je ale zapojena do světové nebo lokální reklamní sítě. Podle zprávy 54 % dezinformačních webů využívá reklamní sítě od společnosti Google.

"Mnoho inzertů nakupuje v reklamních systémech bez toho, aniž by si ověřovali, kde se jejich reklama zobrazuje. Mohou pak svými penězi podporovat i weby, se kterými by vědomě nespolupracovali. Dezinformační a konspirační zpravodajské weby si tak mohou přijít na milionové částky z reklamy," řekl Matěj Novák z firmy Czech Publisher Exchange, který se podílel na odhadech příjmů z reklam. 

Některé mediální agentury na českém trhu se snaží dezinformační weby automaticky nebo na přání zadavatelů z umístění reklamy vyloučit. Stále se však jedná spíše o ojedinělé případy.

"Řadu z dezinformačních webů jsme již dříve pomocí manuálního blacklistování vyřadili z nákupu reklamy pro naše klienty," popsal Daniel Kafka, ředitel společnosti Fragile media. "Nechceme, aby se reklama našich klientů objevovala vedle obsahu, který je například podezřelý, má negativní konotace vůči skupinám obyvatel nebo šíří nepodložené poplašné zprávy," dodal Kafka.

V analýze se podrobilo zkoumání celkem 122 českých a slovenských webů. Dezinformační weby šíří nepravdivé informace, které mají vyvolat nedůvěru v domácí a mezinárodní demokratické instituce a šířit strach z neexistujících nebo zveličených hrozeb.

KOMPLETNÍ ANALÝZA

Přečteno: 867x
 

Kam dál:

Štítky:  

Dezinformační web, Reklama, Slovensko, Česká republika, Nenávist



HLAVNÍ ZPRÁVY

Pavla Svrčinová a vtip, který sdílela na svém facebookovém profilu. (Koláž: Romea.cz)

Budoucí hlavní hygienička Pavla Svrčinová se omluvila Romům za rasistický vtip

5.3.2021 20:05
Budoucí hlavní hygienička Pavla Svrčinová se omluvila Romům za sdílení rasistického vtipu na svém facebookovém profilu. Svrčinovou kontaktovala s žádostí o vysvětlení vládní zmocněnkyně pro lidská práva Helena Válková. Budoucí hlavní hygienička se podle Válkové v telefonickém rozhovoru za celou věc omluvila a požádala zmocněnkyni o přeposlání její omluvy všem členů Rady vlády pro záležitosti romské menšiny.
 celý článek

František Lízna (FOTO: repro Česká televize)

Umřel páter František Lízna, který se zastával Romů. Je důležité, aby neztratili svůj romipen, říkával

5.3.2021 14:55
Ve čtvrtek večer zemřel katolický kněz a někdejší chartista František Lízna (79). Zprávu o jeho úmrtí zveřejnil jezuita Jan Regner. Lízna byl člověkem se srdcem na dlani, dlouho pomáhal Romům a lidem z okraje společnosti vůbec. Dlouhou poutí se vyléčil z rakoviny, v poslední době si stěžoval na plicní embolii, nakonec podlehl koronaviru.
 celý článek

--ilustrační foto--

videoZÁZNAM VYSÍLÁNÍ: Rozhovor s novým honorárním konzulem Petrem Torákem

5.3.2021 13:53
Záznam živého vysílání rozhovoru s novým honorárním konzulem přímo z místa jeho působiště v Peterborough.
 celý článek

 

Další články z rubriky







..
romea - logo