romea - logo
19. července 2019 (pátek)
svátek má Čeněk
Loading
rozšířené vyhledávaní

Ombudsmanka doporučila deset opatření k lepší integraci Romů do běžných škol a mezi ostatní děti

12.12.2018 23:50
Anna Šabatová, veřejná ochránkyně práv (FOTO: ROMEA TV)
Anna Šabatová, veřejná ochránkyně práv (FOTO: ROMEA TV)

Kancelář ombudsmanky Anny Šabatové sestavila seznam deseti opatření, která by měla vést k lepší integraci Romů do běžných škol a mezi ostatní děti. Doporučuje v nich například zlepšit přípravu učitelů na vedení etnicky různorodého kolektivu nebo rozvážení žáků do různých škol tak, aby ve školách vznikaly kolektivy s rovnoměrným zastoupením romských a neromských žáků. ČTK to dnes sdělila Veronika Bazalová z kanceláře veřejného ochránce práv.

DESET OPATŘENÍ

  1. kvalitní společné předškolní vzdělávání romských a neromských dětí,
  2. vhodné nastavení školských obvodů,
  3. rozvážení či doprovody žáků do vzdálenějších škol (bussing) s cílem dosažení rovnoměrného zastoupení romských a neromských žáků ve školách na území obce,
  4. přesvědčení školy o smysluplnosti společného vzdělávání a jeho výslovná deklarace v jejím školním vzdělávacím programu,
  5. dobrá příprava učitelů na etnicky heterogenní třídní kolektivy (další vzdělávání, sdílení dobré praxe mezi školami, hospitace ve školách, mentoring),
  6. pomoc dalších (ne)pedagogických pracovníků školy (asistenti pedagoga, sociální pedagogové, školní asistenti, mediátoři) a podpora externích subjektů v lokalitě,
  7. vytváření příležitostí pro setkávání romských a neromských rodin s cílem zlepšovat vzájemné vztahy,
  8. doučování a mentoring žáků,
  9. prevence šikany a nastavení přátelského školního klimatu,
  10. pomoc nemajetným rodinám s finančními náklady na vzdělávání.

Podle ní udělal letos úřad ombudsmanky průzkum, ve kterém zjišťoval problémy deseti škol, které mají zkušenost se vzděláváním romských žáků. Z výsledků vyplynulo, že se ředitelé často cítí bezradně, když do jejich školy chodí téměř výhradně romské děti. Za situaci sami nemohou, ale nedokážou ji sami vyřešit, i když se o to snaží, stojí v tiskové zprávě úřadu. Opatření, která mohou vést ke zlepšení jejich situace, mají podle ombudsmanky v rukou zřizovatelé škol a ministerstvo školství.

Na základě tohoto výzkumu ombudsmanka připravila sérii doporučení jednotlivým aktérům, kteří mohou zlepšit situaci romských dětí v českém vzdělávacím systému. Vedle ministerstva školství a zřizovatelů jde podle veřejné ochránkyně práv především o Českou školní inspekci, vedení škol, pedagogy, žáky a jejich rodiče, nevládní organizace, odbor sociální péče města, sociální pracovníky a městskou policii.

K řešení současného stavu na některých segregovaných školách může podle Šabatové přispět kvalitní společné vzdělávání romských a neromských dětí ve školkách a vhodné nastavení školských obvodů. Úřady by podle ní měly zajistit rozvážení dětí i do vzdálenějších obvodů tak, aby byly kolektivy v obcích etnicky více promíchané. Školy je potřeba přesvědčit o smysluplnosti společného vzdělávání, měly by ho výslovně deklarovat ve svém školním vzdělávacím programu, doporučila kancelář ombudsmanky.

Zlepšit by se podle ní měla také příprava učitelů na práci s etnicky různorodým kolektivem. K tomu by mohlo přispět další vzdělávání pedagogů, sdílení dobrých zkušeností mezi školami, vzájemné návštěvy ve školách či podpora mentorů. Školy by měly mít také možnost využívat pomoc asistentů pedagoga, sociálních pedagogů nebo i různých mimoškolských organizací. Měly by se zaměřit na prevenci šikany a nabízet slabším žákům doučování, doporučila ombudsmanka.

Podle veřejné ochránkyně je potřeba zapracovat i na vytváření příležitostí pro setkávání romských a neromských rodin, které by mohlo zlepšit jejich vztahy. Nemajetným rodinám by úřady měly více pomáhat se zaplacením peněz na vzdělávání, uvedla.

Za hlavní příčiny segregovaného vzdělávání označili respondenti v průzkumu bydlení ve vyloučených lokalitách, nečinnost nebo nevhodný zásah zřizovatele školy, nesouhlas části rodičů se společným vzděláváním dětí, menší ochotu části škol přijmout romské děti, stahování žáků s vyšší potřebou podpory do segregovaných škol a absenci systémového řešení a jeho politické podpory.

Česko za segregaci romských chlapců a děvčat sklízí dlouhodobě kritiku domácích i mezinárodních organizací. Na problém každý rok upozorňuje třeba Amnesty International. Podle zprávy o plnění plánu opatření, která mají přispět k začlenění romských dětí do běžných škol, chodí víc než pětina romských dětí do škol, kde přes polovinu jejich spolužáků tvoří Romové a Romky. Takových škol je v Česku 77. Ve 12 školách je romských žáků a žaček dokonce víc než 90 procent.

DOKUMENT

Přečteno: 930x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, Ombudsman, Ombudsmanka, Anna Šabatová, segregace, Inkluzivní vzdělávání



HLAVNÍ ZPRÁVY

Lucie Horváthová (FOTO: Slovo 21)

videoDesetiminutovka Plus: Nemusíme počítat Romy, stačí peníze směřovat přímo do lokalit, říká Lucie Fuková

10.7.2019 19:00
Lucie Fuková, která byla hostem dalšího dílu Desetiminutovka Plus, je absolventkou magisterského studia sociální antropologie na Univerzitě Pardubice. Během studia navštívila na jeden semestr jižní Francii, kde studovala etnologii. V minulosti pracovala na Magistrátu města Pardubice, koordinovala lidskoprávní konference v rámci českého předsednictví při Radě Evropské unie a byla lídryní volební kandidátky v Pardubicích za Stranu zelených. V roce 2006 také absolvovala tříměsíční studijní stáž v Evropské komisi a dnes je členkou Rady vlády pro záležitosti romské menšiny.
 celý článek

--ilustrační foto--

Slovensko: Zdravotní stav romských komunit je špatný. Romům pomáhají asistenti osvěty zdraví

10.7.2019 12:08
Romové představují 80 až 95 procent nakažených tuberkulózou a 50 procent nakažených virem hepatitidy A (žloutenka A) z celkového počtu nakažených na Slovensku. Příspěvková organizace ministerstva zdravotnictví Zdravé regiony proto realizuje projekt (Zdravé komunity 2A), v jehož rámci se asistenti osvěty zdraví snaží zlepšit situaci v romských komunitách.

 celý článek

Komunitní den na Chanovském sídlišti. Foto: Adam Komenda

Komunitního dne v Chanově se účastnili obyvatelé vsetínských kontejnerů

9.7.2019 12:27
V sobotu 6.7. proběhl v mosteckém Chanově komunitní den, který společně zorganizovali místní Romové a Romky a mostečtí Piráti a Pirátky. Komunitní den začal společným úklidem sídliště, pokračoval programem pro děti a vyvrcholil veřejnou debatou o budoucnosti Chanova. Nabitý program zakončilo promítání filmů s tématikou ochrany přírody a koncert ústecké romské kapely Gypsy Brož.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo