romea - logo
16. června 2019 (neděle)
svátek má Zbyněk
Loading
rozšířené vyhledávaní

„Překvapivě pozitivní“ obrazy Romů v protirasistické kampani

ČR, 30.3.2015 13:39, (ROMEA)
Fotografie z projektu Roma MATRIX mapující život Romů a Sintů v Itálii (foto: www.romamatrix.eu)
Fotografie z projektu Roma MATRIX mapující život Romů a Sintů v Itálii (foto: www.romamatrix.eu)

Originální fotografická výstava se před několika dny stala vyvrcholením několikaměsíční celoevropské kampaně bojující neotřelými způsoby se stereotypy majoritní populace vůči Romům.

Protirasistické mediální kampaně v rámci projektu Roma Matrix vytvářelo celkem šest partnerů v pěti evropských zemích. Patřil mezi ně také brněnský IQ Roma servis se svou kampaní „My pracujeme“. Celoevropskou kampaň a její hlavní slogan „See the Person“ (Vnímej člověka) po celé Evropě navíc podpořila série více než 70 veřejných fotografických výstav.

„Spolu s dalšími partnery z deseti evropských zemí jsme se hned na začátku projektu domluvili, že se pokusíme pojmout tuto romskou protirasistickou kampaň i pro nás dosud neobvyklým způsobem,“ vysvětluje Šárka Pólová, která kampaň koordinovala v České republice. „Taky Romové, kteří se hned od počátku účastnili plánovacích schůzek, zdůrazňovali, že je nutné je začít prezentovat jinak, než jen formou tradičních obrázků, jako jsou Romové, kteří tančí nebo zpívají, ze kterých se už stalo klišé.“

Podle Pólové se neustálým zobrazováním několika výjimečných romských osobností spíše posiluje přesvědčení majority, že tyto pozitivní příklady jsou jen výjimkou. „Všichni se shodli na tom, že se tentokrát zaměříme na vytváření “překvapivě pozitivních” obrazů Romů, které budou konfrontovat nebo dokonce i šokovat a nabourávat zažité negativní názory na Romy. Že chceme, aby naše hlavní kampaň, i ty lokální, byly neotřelé, zábavné, nevzbuzující v ostatních pocity viny, ale nabízející řešení a víru, že žít spolu je možné,“ dodala.

Proto se například sada plakátů, která je k vidění na území severoitalského města Boloňa, snaží tamní majoritní veřejnost přesvědčit, že ačkoliv existují nezpochybnitelné rozdíly mezi lidmi s různými tradicemi, v běžném životě jsme si všichni velmi podobní. Prostřednictvím osobních výpovědí o každodenních zvyklostech zobrazených Romů, které jsou v podstatě totožné, jako u běžné italské populace, nabádá ostatní, aby „nehledali rozdíly tam, kde žádné nejsou“.

Kreativní koncept maďarské kampaně je zase založen na video spotech, ve kterých hlavní postavy nosí neobvyklé masky a těší se v různých životních situacích (ve škole, v práci, v obchodě) běžnému zacházení a rovnému přístupu. Vše je uzavřeno momentem, kdy si herci masky svlékají a divák odhalí, že se jedná o Romy. Klipy chtějí podpořit hlavní poselství kampaně o tom, že pro sociální začlenění opravdu žádné překážky nejsou, a to bez ohledu na etnicitu lidí, kterých se to týká.

Bulharská kampaň zase užívá silný slogan ”My nejsme výjimka”, aby ukázala, že pozitivní příklady pracujících a úspěšných Romů nejsou případy ojedinělými, ale že takových Romů je mnoho. Myšlenka kampaně vzešla přímo od skupiny zdravotních mediátorů, kteří se rozhodli bojovat proti rasistickým urážkám, kterých se jim pravidelně dostává, a to i navzdory jejich nepopiratelným odborným schopnostem a kvalifikaci. Série billboardů umístěna v jihobulharské Varně zase připomíná, že „Každý máme svůj sen“. A to i romské děti, které jsou na těchto plakátech vyobrazeny vždy „v převlečení“ za svou vysněnou budoucí profesi.

V České republice se kampaň „mypracujeme“ úžeji zaměřila na negativní předsudky a stereotypy, které brání Romům najít si zaměstnání. Skrze šest televizních spotů, speciální webové stránky, rádiové spoty a pořady a plakátovou i billboardovou kampaň prezentovala pozitivní zkušenosti, které mají zaměstnavatelé se zaměstnáváním Romů a snažila se dokázat dalším zaměstnavatelům i veřejnosti, že zde existují zaměstnavatelé, kteří se veřejně hlásí k tomu, že zaměstnávají Romy a nemají obavy přijímat je. Šest klientů IQ Roma servisu si našlo novou práci díky burze práce na webových stránkách www.mypracujeme.cz, kam mohou romští uchazeči o práci nahrát přímo své profily.

Zdroj: IQRS
Přečteno: 1434x
 

Kam dál:

Štítky:  

IQ Roma servis, Kampaň, Zaměstnávání, Diskriminace, Antidiskriminace



HLAVNÍ ZPRÁVY

Setkání romských studentů Baruvas v Týnci nad Sázavou (květen 2019) (FOTO: Petr Zewlakk Vrabec)

videoROMEA spustila kampaň na podporu romských studentů. Zapojit se můžete i vy!

11.6.2019 11:45
ROMEA spustila další fundrasingovou kampaň na podporu romských studentů středních a vyšších odborných škol, tentokrát s názvem Společně to dokážeme. Pětiletý projekt Romský stipendijní program pro studenty SŠ a VOŠ odstartovala ROMEA v ropce 2016. Za tu doby podpořila stipendiem 198 studentů středních a vyšších odborných škol, umožnila studentům zúčastnit se 283 vzdělávacích kurzů, doučování nebo školních exkurzí a uspořádala 9 studentských setkání BARUVAS pro 215 studentů.
 celý článek

Památník v Lidicích. (FOTO: Wikipedia.org)

Před 77 lety vypálili nacisté Lidice. V sobotu proběhne v památníku pietní akt

10.6.2019 15:56
V sobotu 15. června od 10:00 proběhne v Památníku Lidice Pietní vzpomínka k 77. výročí vyhlazení obce Lidice a osady Ležáky. V Ležácích se vzpomínková akce uskuteční v neděli 23. června.
 celý článek

--ilustrační foto--

Několik bitek v Kojetíně, medializuje se pouze ta "romská", starosta píše o "cikánském zlořádu"

10.6.2019 14:37
Na Masarykově náměstí v Kojetíně došlo v pátek 7.června večer k hromadné rvačce dvou skupin lidí. Podle starosty obce Leoše Ptáčka šlo o místní Romy. Zraněni byli dva lidé, došlo k poškození automobilu a střelbě z plynové pistole. Případ policisté vyšetřují jako trestné činy výtržnictví, poškození cizí věci a pokus těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo