Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

„Překvapivě pozitivní“ obrazy Romů v protirasistické kampani

30. března 2015
Čtení na 3 minuty

Originální fotografická výstava se před několika dny stala vyvrcholením
několikaměsíční celoevropské kampaně bojující neotřelými způsoby se stereotypy
majoritní populace vůči Romům.

Protirasistické mediální kampaně v rámci projektu Roma Matrix vytvářelo celkem
šest partnerů v pěti evropských zemích. Patřil mezi ně také brněnský IQ Roma
servis se svou kampaní „My pracujeme“. Celoevropskou kampaň a její hlavní slogan
„See the Person“ (Vnímej člověka) po celé Evropě navíc podpořila série více než
70 veřejných fotografických výstav.

„Spolu s dalšími partnery z deseti evropských zemí jsme se hned na začátku
projektu domluvili, že se pokusíme pojmout tuto romskou protirasistickou kampaň
i pro nás dosud neobvyklým způsobem,“
vysvětluje Šárka Pólová, která kampaň
koordinovala v České republice. „Taky Romové, kteří se hned od počátku
účastnili plánovacích schůzek, zdůrazňovali, že je nutné je začít prezentovat
jinak, než jen formou tradičních obrázků, jako jsou Romové, kteří tančí nebo
zpívají, ze kterých se už stalo klišé.“

Podle Pólové se neustálým zobrazováním několika výjimečných romských
osobností spíše posiluje přesvědčení majority, že tyto pozitivní příklady jsou
jen výjimkou. „Všichni se shodli na tom, že se tentokrát zaměříme na
vytváření “překvapivě pozitivních” obrazů Romů, které budou konfrontovat nebo
dokonce i šokovat a nabourávat zažité negativní názory na Romy. Že chceme, aby
naše hlavní kampaň, i ty lokální, byly neotřelé, zábavné, nevzbuzující v
ostatních pocity viny, ale nabízející řešení a víru, že žít spolu je možné,“

dodala.

Proto se například sada plakátů, která je k vidění na území severoitalského
města Boloňa, snaží tamní majoritní veřejnost přesvědčit, že ačkoliv existují
nezpochybnitelné rozdíly mezi lidmi s různými tradicemi, v běžném životě jsme si
všichni velmi podobní. Prostřednictvím osobních výpovědí o každodenních
zvyklostech zobrazených Romů, které jsou v podstatě totožné, jako u běžné
italské populace, nabádá ostatní, aby „nehledali rozdíly tam, kde žádné
nejsou
“.

Kreativní koncept maďarské kampaně je zase založen na video spotech, ve
kterých hlavní postavy nosí neobvyklé masky a těší se v různých životních
situacích (ve škole, v práci, v obchodě) běžnému zacházení a rovnému přístupu.
Vše je uzavřeno momentem, kdy si herci masky svlékají a divák odhalí, že se
jedná o Romy. Klipy chtějí podpořit hlavní poselství kampaně o tom, že pro
sociální začlenění opravdu žádné překážky nejsou, a to bez ohledu na etnicitu
lidí, kterých se to týká.

Bulharská kampaň zase užívá silný slogan ”My nejsme výjimka”, aby
ukázala, že pozitivní příklady pracujících a úspěšných Romů nejsou případy
ojedinělými, ale že takových Romů je mnoho. Myšlenka kampaně vzešla přímo od
skupiny zdravotních mediátorů, kteří se rozhodli bojovat proti rasistickým
urážkám, kterých se jim pravidelně dostává, a to i navzdory jejich
nepopiratelným odborným schopnostem a kvalifikaci. Série billboardů umístěna v
jihobulharské Varně zase připomíná, že „Každý máme svůj sen“. A to i romské
děti, které jsou na těchto plakátech vyobrazeny vždy „v převlečení“ za svou
vysněnou budoucí profesi.

V České republice se kampaň „mypracujeme“ úžeji zaměřila na negativní
předsudky a stereotypy, které brání Romům najít si zaměstnání. Skrze šest
televizních spotů, speciální webové stránky, rádiové spoty a pořady a plakátovou
i billboardovou kampaň prezentovala pozitivní zkušenosti, které mají
zaměstnavatelé se zaměstnáváním Romů a snažila se dokázat dalším zaměstnavatelům
i veřejnosti, že zde existují zaměstnavatelé, kteří se veřejně hlásí k tomu, že
zaměstnávají Romy a nemají obavy přijímat je. Šest klientů IQ Roma servisu si
našlo novou práci díky burze práce na webových stránkách
www.mypracujeme.cz, kam mohou romští
uchazeči o práci nahrát přímo své profily.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon