Průzkum: Inkluze nezlepšila situaci škol. Ke zlepšení je třeba změna přístupu majority k Romům

Zavedení opatření ke společnému vzdělávání znevýhodněných dětí s ostatními nezlepšilo situaci škol v sociálně vyloučených lokalitách. Ke zlepšení by byla potřeba změna celkového přístupu majoritní společnosti k Romům. Pomoct by mohlo například i zavedení pevných pozic pro asistenty a zavedení sociálních asistentů ve školách. Vyplynulo to z kvalitativního průzkumu Nadace OSF, jehož výsledky dnes představila Dana Moree z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Moree se ptala na vzdělávací dráhu lidí z jedné rozšířené rodiny ze sociálně vyloučené lokality a zároveň na toto téma vedla rozhovory s deseti řediteli či zástupci škol a jednou pracovnicí neziskové organizace. Všichni respondenti se podle ní shodli na tom, že vyloučená lokalita je neřešitelný problém. Podle ředitelů škol je zde mnoho dětí s problémy, které školy nemohou ovlivnit. Důvodem velkého počtu těchto žáků v některých školách je hlavně spádovost a neochota přijímat děti z vyloučených lokalit do jiných škol, uvedla Moree. Po zavedení opatření na podporu vzdělávání znevýhodněných dětí s ostatními se podle průzkumu situace v segregovaných školách spíše zhoršila, protože nyní nedosáhnou na výhody a projekty, které dříve měly k dispozici. Současný systém vyžaduje také třeba lepší komunikaci s rodiči, kteří by měli dítě odvést do pedagogicko-psychologické poradny, ovšem spolupráce s nimi je často obtížná, podotkla Moree. Přestože jsou asistenti pedagoga vnímaní jako velká pomoc, nestabilita jejich úvazků je podle průzkumu pro školy zátěží. Ředitelé by proto uvítali zavedení pevných pozic pro asistenty na určitý počet dětí tak, aby byly tyto úvazky stabilnější. Výraznou pomocí pro školy v blízkosti vyloučených lokalit by podle nich byla také třeba pozice sociálního asistenta, který by pracoval s celou rodinou. Romští respondenti se podle Moree shodli na tom, že vzdělávací šance dítěte jsou hlavně otázkou toho, zda se podaří dostat dítě na školu, která neplatí za segregovanou, a udržet ho tam. Podle nich u romské populace obecně roste povědomí o tom, že vzdělání je důležité, ale vzhledem k nastavení majoritní společnosti ho není vždy lehké dosáhnout. Romští žáci v běžných školách mimo vyloučené lokality bývají totiž někdy třeba oběťmi šikany, vysvětlila Moree. Někteří ředitelé rovněž Romy odrazují od vstupu na danou školu a odesílají je raději jinam, dodala. Ředitelé škol ve vyloučených lokalitách řeší podle průzkumu hlavně nedostatek dětí z lépe postavených rodin a většinové části populace. Žáky se snaží přilákat například na výuku angličtiny od první třídy a další výhody, ale většinou marně. Podle loňského průzkumu kanceláře Veřejné ochránkyně práv tvoří romské děti 3,7 procent žáků základních škol v ČR. Z celkem asi 4000 škol jich má 147 třetinový nebo vyšší podíl Romů. Třináct škol má více než devadesátiprocentní podíl romských žáků. |
Kam dál:
- V bílinské základní škole na bezpečnost dětí i učitelů dohlíží bezpečnostní agentura. Pomoc nabídla organizace ROMEA
- Navštívit místo utrpení Romů. ROMEA nabízí workshopy s virtuální realitou tábora v Letech u Písku (nejen) pro školy
- Pět obcí na Slovensku se zapojilo do evropského sociálního projektu. Svépomocná výstavba pomůže s bydlením i uplatněním na trhu práce
- Miroslav Klempár: Výměnný pobyt mládeže na Kypru se zaměřil na lidská práva a solidaritu mezi národy
- PREMIÉRA: Největší problém je najít pro prchající Romy v Užhorodu ubytování
- Zmocněnec pro romské komunity bude na Slovensku koordinovat využívání peněz z EU určených na inkluzi
- David Beňák skončil na pozici ředitele Agentury pro sociální začleňování, odchází na pozici ředitele odboru sociální integrace na MPSV
- Nová škola: Nový projekt pomůže školám v Krásné Lípě a ve Šluknově v motivaci sociálně znevýhodněných žáků a komunikaci s nimi i jejich rodiči
- V Norsku vyšla první učebnice romštiny (nejen) pro děti
- Nadace OSF vybrala na pomoc romským dětem z Ukrajiny téměř 240 tisíc korun. Celkem sbírky pro Ukrajinu už vynesly přes 1,5 miliardy Kč
- Nadace OSF spustila sbírku na pomoc romským dětem, rodinám a komunitám na Ukrajině
- Inkluzivní vzdělávání na školách má podpořit krátký loutkový film Sar Upre! Jak na to! How to do it!