Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Romové jsou ve školách diskriminováni, tvrdí nevládní organizace

13. listopadu 2014
Čtení na 2 minuty

Romové jsou podle nevládních organizací stále diskriminováni v českých
školách. Uvedly to ve společném prohlášení, které vydaly při příležitosti
dnešního sedmiletého výročí od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva v
případu "D. H. a ostatní proti České republice". Soud tehdy rozhodl, že umístění
romských dětí do zvláštní školy bez diagnózy lehkého mentálního postižení je
diskriminační. Ministerstvo školství oponuje, že průběžně podporuje vzdělávání
romských dětí prostřednictvím řady programů.

Organizace jako Nadace Open Society Fund Praha, Open Society Justice
Initiative, Amnesty International, European Roma Rights Centre, Liga lidských
práv, IQ Roma servis a Vzájemné soužití, upozornily, že sedm let po rozsudku
romské děti tvoří zhruba třetinu žáků praktických (dříve zvláštních škol).

Navíc se podle nich romské děti vzdělávají odděleně od svých vrstevníků také
v běžných základních školách. "V mnoha obcích a městech existují školy či třídy
známé jako ‘romské’. Pár set metrů dále přitom stojí další školy, kam zase chodí
převážně děti z majority," napsaly.

Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) ve vyjádření zaslaném ČTK uvedl, že
jeho úřad průběžně podporuje vzdělávání romských dětí. Dotační programy jsou
zaměřeny na podporu financování asistentů pedagoga ve třídách se žáky se
zdravotním postižením i sociálním znevýhodněním, integraci romské komunity a
podporu sociálně znevýhodněných romských žáků a studentů na středních a vyšších
odborných školách.

Ministr považuje rovněž za důležité, aby byly pro všechny děti dostupné
přípravné třídy nebo místo v mateřské škole. Proto chce prosadit povinný
poslední rok předškolního vzdělávání.

Lepší přístup ke všem dětem se speciálními vzdělávacími potřebami si
ministerstvo slibuje od novely školského zákona, která zavádí systém podpůrných
opatření odstupňovaných podle individuálních potřeb. Někteří odborníci varují,
že vágní formulace jednoho z paragrafů by mohla naopak vést k tomu, že by se do
praktických škol mohly znovu dostávat děti bez mentálního postižení.
Ministerstvo však tento výklad odmítá.

Podle absolventky sociální práce z Ostravské univerzity Andrey Červeňákové je
nezbytná změna nejen na straně přístupu romských dětí a jejich rodičů ke
vzdělání, ale také na straně pedagogů. "V našem školském systému chybí
vzdělávání učitelů, kteří pracují s romským žákem, či s dítětem cizinců. S tím
souvisí také neochota učitelů si připustit, že změna je nutná i na jejich
straně," poznamenala v tiskové zprávě.

Tímto tématem se zabývá také Evropská komise (EK). Ta se v září formálně
obrátila na Českou republiku s žádostí o informace ohledně údajné diskriminace
romských dětí v českém vzdělávacím systému. Nevládní organizace nyní upozornily,
že se jedná o zahájení řízení pro porušení povinností, které může skončit
sankcemi. Ministerstvo tehdy v souvislosti s výtkami EK uvedlo, že se týkají
současného zákona z dílny bývalé vlády.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon