romea - logo
2. června 2020 (úterý)
svátek má Jarmil
Loading
rozšířené vyhledávaní

Stanislav Štech a Dana Moree se shodují: Kvalifikované odhady počtu romských žáků jsou potřebné

4.1.2017 9:10
Základní škola v Poběžovicích na Domažlicku je dobrým příkladem inkluzivní školy (FOTO: ASZ)
Základní škola v Poběžovicích na Domažlicku je dobrým příkladem inkluzivní školy (FOTO: ASZ)

V pořadu Přes čáru stanice Českého rozhlasu Radio Wave hovořil náměstek ministryně školství Stanislav Štech o výsledcích loňského kvalifikovaného odhadu počtu žáků romského původu, které se nepřesně pojmenovává jako sčítání. Spolu s ním ve studiu rozebírala důvody a problémy "sčítání" také antropoložka Dana Moree.

Podle Stanislava Štecha pro velkou část ředitelů škol, možná i pro většinu, představuje "sčítání" romských dětí téma, ke kterému se staví velmi skepticky. Považují je za podivné, nepřesné, pro ně nedůležité, drtivá většina z více než 4000 škol však požadovaný kvalifikovaný odhad dodala. Poprvé místo České školní inspekce sběr dat organizovalo přímo ministerstvo školství, tělovýchovy a mládeže.

„Jedna věc je postoj ředitelů, ale druhá je situace toho, kdo má odhadnout, kolik Romů má ve třídě. Je to nepříjemné, žinantní, složité. Je složité vůbec používat ta slova, která nás a priori rozdělují. Není divu, že to učitelé nedělají rádi," řekla v pořadu Moree. Oba se však shodují, že kvalifikované odhady počtu romských žáků ve školách mají své opodstatnění. Podle nich se nastavují vládní plány a strategie, například ty řešící sociální začleňování. Dana Moree dodala, že kvalifikované odhady potřebujeme, abychom viděli společenské trendy a problémy mohli řešit.

AUDIO

Jsou romské děti osmkrát častěji postižené? Matematika říká, že ne, česká praxe jí ale odporuje

V Česku tvořili donedávna Romové přibližně jednu třetinu ze všech žáků s diagnózou lehké mentální postižení. Jenže průměrný výskyt této diagnózy v celé populaci školáků je pouze 3%. Náměstek ministryně školství Stanislav Štech prezentuje poslední výsledky kvalifikovaných odhadů počtu romských dětí, které mají diagnózu lehké mozkového postižení: „Je jich 12,5 %, což je velmi mírný úbytek.“ Podle náměstka by měl být ovšem trvalý, lze ho dosáhnout postupnou cestou. 

Dodává: „Uvědomme si, že 86–87 % romských žáků je vzděláváno běžným způsobem na běžných školách.“ Faktem nicméně zůstává, že romské děti mají oproti ostatním osmkrát větší „naději“ na nálepku LMP – lehké mozkové postižení. S ním potom souvisí vzdělávání podle upravených (rozuměj zredukovaných) plánů a nižší šance na kvalitní středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání. 

Optimismus za 10 či 15 let

Podle Stanislava Štecha nelze situaci romských žáků na základních školách změnit ze dne na den. V horizontu deseti patnácti let už by se ledacos zlepšit dalo, myslí si. Podle něj je důležité ukázat, že podobné potíže pramenící ze sociokulturních a ekonomických podmínek, které má část romských dětí, mají také děti jiných národností. Štech se domnívá, že je důležité ukázat, že je tu společný problém: spoustu znevýhodněných dětí z lokalit, které mají velmi podobné potíže ve škole.

Antropoložka Dana Moree chce jít ještě dál: „Možná bychom si mohli začít klást otázku, jak to zařídit, aby ti, kdo projdou českým vzdělávacím systémem, byli do života vybaveni komplexněji. K tomu patří i to, že když jsem Rom, jsem rád, že jsem Rom, a nemuseli zažívat na školách stud kvůli své identitě."

Podle Dany Moree je také důležité, aby se ze vzdělávání romských dětí stalo společné téma pro romskou menšinu i většinovou společnost.

Dana Moree také upozornila na chybějící romské učitele ve školách a se Stanislavem Štechem se shoduje na tom, že učitelům v Česku obecně chybí další vzdělávání zaměřené na pedagogiku, na konkrétní metody výuky a nové trendy v jednotlivých vědních oborech. 

Přečteno: 1451x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

MŠMT, sčítání žáků, segregace, Romské děti , škola, Inkluzivní vzdělávání



HLAVNÍ ZPRÁVY

Michal Gábor (FOTO: Archiv)

„U maturity jsem selhal. Se školou jsem chtěl skončit. Nakonec jsem našel motivaci,” říká romský stipendista

28.5.2020 16:20
„Jednou se ve třídě někomu něco ztratilo, nevím už, jestli šlo o peněženku, telefon nebo o jinou cennost. Učitelka řekla, že se všem žákům prohledají tašky. Jedno z dětí ukázalo na mě: „To určitě ukradl ten cigán“. Otevřel jsem tašku – a peněženka tam byla! Někdo mi ji tam podstrčil. Byla to hrozná situace, jak tohle máte vysvětlit?“ vypráví dvacetiletý Michal Gábor, mladý romský student druhého ročníku Fyzické geografie a geoekologie na Ostravské univerzitě, s jakými překážkami se musel na počátku své cesty za vzděláním potýkat.
 celý článek

Marek Horváth, jeden z organizátorů benefičního koncertu na podporu stipendia Václava Havla. (FOTO: Anglické gymnázium v Praze, Ivan Bárta)

videoMarek Horváth v Desetiminutovce plus ROMEA TV: Vzdělání je pro mě zásadní věc

27.5.2020 12:42
Dalším hostem naší Desetiminutovky je Marek Horváth, absolvent Anglického gymnázia v Praze. Na soukromé škole mohl studovat také díky stipendiu Václava Havla. V současné době pracuje v Agentuře pro sociální začleňování, baví ho historie, poznávání nových kultur a náboženství. Proč se Marek rozhodl pro Anglické gymnázium? Jaké je studium na Prague Collage? Jakou podporu může gymnázium nabídnout a jak? Co Marka motivuje ke studiu? To vše v Desetiminutovce Richarda Samka na ROMEA TV.
 celý článek

Vepřín v místě bývalého koncentračního tábora v Letech u Písku (FOTO: Muzeum romské kultury)

O podobě památníku romského holokaustu v Letech je rozhodnuto. Porota vítěze vybrala ze sedmi finalistů, veřejnosti ho představí 9. června

28.5.2020 9:27
O podobě památníku romského holokaustu v Letech u Písku je rozhodnuto. Zástupci Muzea romské kultury v Brně, které chce památník postavit, veřejnosti představí vítězný návrh v úterý 9. června v Nosticově paláci v Praze. Porota vítěze vybrala ze sedmi finalistů. Muzeum chce památník otevřít v roce 2023.
 celý článek

 
www.iROZHLAS.cz

Další články z rubriky







..
romea - logo