Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Velká anketa serveru Romea.cz: Romové a islám

30. ledna 2015
Čtení na 10 minut

Po útocích na redakci časopisu Charlie Hebdo v Paříži se dalším terčem nesnášenlivosti a rasismu stávají vedle Romů čím dál tím více i muslimové. Jak jsou na tom v soužití s muslimy a vztahem k islámu sami Romové? Server Romea.cz zjišťoval názory Romů v anketě, ve které položil tyto tři otázky:

  1. Obáváte se vlivu islámu na naši kulturu?
  2. Souhlasíte s přijetím až několika tisíc syrských uprchlíků v České republice?
  3. Vadil by vám muslim jako soused?

Naprostá většina odpovědí, které jsme do redakce dostali, byla ve vztahu k muslimům vyloženě kladná. Anketu ale nelze považovat za reprezentativní vzorek, proto jsme se snažili zjistit víc – z průzkumu veřejného mínění, ze zkušeností sociologů.

Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM) například zjišťovalo loni v březnu názory veřejnosti na usazování cizinců v České republice. Jak nám potvrdil analytik CVVM Jan Červenka i analytička Střediska empirických výzkumů (STEM) Kamila Burešová, národnost ani etnická menšina se v podobných šetřeních nezjišťují – není z nich tedy zřejmé, jak v nich Romové odpovídají.

„Romskou příslušnost v našich výzkumech jsme zjišťovali před více jak patnácti lety a to jen v případě, že to mělo vztah ke zkoumaným tématům. Cílený výzkum mezi Romy v dohledné době neplánujeme,“ uvedla pro server Romea.cz Burešová.

Z výsledků sociologických výzkumů však vyplývá, že negativní postoje k cizincům mají více lidé se špatnou životní úrovní, základním vzděláním a nezaměstnaní. Což jsou charakteristiky, které se týkají i velkého množství Romů – v průměru by tedy podle těchto dat měli být vůči cizincům méně přátelsky naladěni než majorita.

Na postoje Romů však mohou mít vliv i další faktory – sami jsou menšina, také se setkávají s diskriminací. Nelze však přesně říci, na kolik mohou postoje Romů k muslimům ovlivňovat. „Zní to samozřejmě logicky, ale z dat to bohužel nemůžeme ověřit. Proto bych raději Romy brala jako součást skupiny respondentů, která se vyznačuje špatnou životní úrovní, základním vzděláním, nezaměstnaností,“ vysvětluje Burešová.

Z ankety:

Roman Lakatoš – Karviná

Vlivu islámu na naší kulturu, českou i romskou, se neobávám. Spíše bych se obával vlivu české a romské kultury na tu islámskou, ve spojitosti s nedávnými událostmi, ze kterých se stal ze dne na den antimuslimismus.

Každý člověk, který chce žít plnohodnotný život si zaslouží šanci ho získat. Ať už je to běžný občan Ameriky, Anglie, Nizozemska, nebo uprchlík ze Sýrie.

Soused muslim by mi nevadil stejně tak, jako by mi nevadil soused žid, hinduista, černoch, Rumun a podobně. Mezilidské vztahy u lidí nemají mít vliv na etnikum, víru, národnost, barvu pleti… apod.

Jan Cverčko – Liberec

Islám žádný vliv na romskou kulturu mít nemůže, protože Čechy nejsou Francie či Velká Británie. Proč by Česká republika nepřijala syrské uprchlíky, má přece své mezinárodní závazky, nebo snad ne?

Muslim jako soused vadit nemůže, protože je to člověk.

Lidi už se konečně všichni vzpamatujte, pokud se budou všichni chovat jako zvěř, kam ten svět asi dojde. To, že někdo vyhlásil válku islámu pro své vlastní obohacení, nikdo nevidí. Kam svět spěje, v čele s největšími velmocemi, které jen ničí nevinné lidi?

Josef Duna – Pardubice

Velmi zajímavá anketa, odpovídám jasně a stručně. Každý tvor na této planetě má právo žít tam, kde mu to vyhovuje. Pokud jde o muslimy, mně osobně nevadí, vadí mi ti, kteří se stavějí proti muslimům. Každý má právo žít ve své víře, kterou pojal.

Pokud ovšem za svoji víru zavraždí člověka, nemá již mít žádnou šanci žít v normální společnosti. A každý emigrant, který se usídlí v cizím státě, musí především respektovat zákony dané země.

Zdenek Karicka, Birmingham – UK, původem z Kadaně

V žádném případě se neobávám vlivu islámu na naši kulturu. Oni udržují své zvyky a svou kulturu a není důvod k takovým obavám.

Souhlasím s přijetím uprchlíků do kterékoliv země v Evropě. Pokud prchají ze své země, mají k tomu své vážné důvody.

Raději bych bral za souseda muslima, než nějakého rasistu. Mám mezi muslimy přátele, jsou to velmi dobří lidé, kteří nemají s nějakými atentáty či podobnými situacemi v žádném případě nic společného.

Marie Gailová – Praha

Jako soused by mi nevadil nikdo, když se bude slušně chovat. Islámská kultura mi nevadí, každý člověk má právo na své vyznání – i uprchlíci. Češi a Němci také po tisících utíkali z nesmyslného režimu.

Lýdia Kotlárová, Topoľčany – Slovensko

Nežijem v Čechách, ale keby tak bolo, neobávala by som sa muslimov. Na Slovensku ich žije tiež dosť, dokonca poznám ženy – Slovenky, ktoré konvertovali na muslimsku vieru a pritom má manžela Slováka. Je to na každom človeku, akú vieru vyznáva, pokiaľ to neškodí okolitým ľuďom.

My, ako Romovia sme tiež menšinou a chceme, aby nás ľudia z majority tolerovali, aj keď sme tu doma. Některý nám ale dávajú stále pocítiť, že sme im na obtiaž a nie sme tu doma. Takže určitú dávku tolerantnosti by mal mať každý človek, každý z nás.

Muslimov vo Francúzku berú tak, ako nás Romov tu. Neobávala by som sa mať za suseda muslima, všetko je o tolerancii, nie o národnosti, alebo vyznaní viery.

Naděžda Vaňová Kováčová – Postoloprty

Nedávno jsem měla možnost vidět, jak se k tomu staví někteří lidé z majority, a bylo mi z toho špatně! Hned: „Hitlera na ně i na Cikány!“ Takže asi tak, raději bych měla za souseda muslima, který na mě Hitlera posílat nebude. V minulosti jsme dokonce za sousedy muslimy měli a nebyl žádný problém. My jsme respektovali jejich kulturu, oni zase tu naši. A právě o tom to je!

Ne jenom odsuzovat kvůli pár psychopatům všechny ostatní. Takových vrahů po celém světě je dost, není tomu tak dávno, co Američan v České republice povraždil celou rodinu!
Nelze odsuzovat nevinné lidí za skutky jiných, to by na tomhle světě mohla také zavládnout válka proti všem. Potom by kvůli zločinu jednoho hnali do plynu i ostatní.

Marcela Baloghová Čonková – Kadaň

1. Neobávám.

2. Souhlasím.

3. Nevadilo.

Pavel Botoš, Halifax – VelkáBritánie

Je mi 45 let a měl jsem tu možnost žít na Slovensku, v Čechách a nyní ve Velké Británii. Z vlivu islámské kultury nemám vůbec žádné obavy. Vím (a žiju v multikulturní zemi), že pokud se nenajdou žádní nacionalističtí, xenofobní a islamofobní provokatéři, tak jsou ti lidé také v pohodě. Žiju mezi nimi již třetím rokem a jak já, tak ani oni nemáme žádné problémy mezi sebou.

Pokud bych si mohl vybrat zda-li chci za souseda rodinu z české majority anebo slušného muslima, vybral bych si určitě muslimskou rodinu (donedávna byli mými sousedy, asi sedm měsíců).

V každém případě nejsem proti uprchlíkům ze Sýrie, protože žádný člověk neopouští svojí zemi bezdůvodně a už vůbec ne v tak hojném počtu. My Romové jsme také migranti a velká většina z nás pro to má své důvody.

Milan Husák – Benátky nad Jizerou

Nevěřím paušálním soudům, že terorismus vychází z islámu, stejně tak jako nevěřím, že Romové jsou „lid práce se štítící“. Je to jedna a ta samá propaganda poukazující na smyšlené nepřátele, která odvrhuje pohled od skutečných problémů.

Neobávám se vlivu islámu na naší kulturu, protože si naopak myslím, že může být i v něčem „lepší“ než celý slavný americký kult. Vždy je co se od druhých učit. Stejně tak jako se my Romové můžeme něco naučit od gadžů, gadžové se mohou mnohému dobrému naučit od nás. Syrské úprchlíky bychom z pohledu Romů přijmout měli. Kdo jiný může plně pochopit pocity a bolest vyhnaných, po světě rozptýlených, když ne my, kdysi rovněž uprchlíci? Se sousedem muslimem bych se snažil sblížit, myslím, že bychom si byli lidsky mnohem blíže než s gadži a jistě by to bylo velmi zajímavé a pro obě strany velmi poučné. I z pohledu křesťanské víry, k níž se my Romové hlásíme, jsme povinní cizím usedlíkům pomáhat. Jak rádi my Romové vzpomínáme na dobré gádže, naprosto stejně bychom se i měli chovat k ostatním přistěhovalcům.

Božena Cinova Sidorka – Velká Britanie

Bude mi 63 roků. Měla jsem možnost žít na východním Slovensku ve městě Svidník, kde jsem se narodila. Od osmi let jsem s rodiči a sourozenci žila v ČR, ve městě Most. Poznala jsem v Čechách hodně lidí, měla jsem hodné spolužáky. V Mostě se narodilo mých pět dětí, všechny chodily do normálních škol, i se vyučily. Měla jsem sousedy, kteří mě zdravili.
Rostoucí nesnášenlivost vůči Romům však začala zacházet do extrému, a dotkla se i naší rodiny. Syna, kterému tehdy bylo 17 let, přepadli protiromští fanatici a dokopali ho. Měl potom nesnesitelné bolesti ledvin, půl roku močil krev. V Mostě už jsem nemohla bydlet.
V Británii mám za sousedy muslimy, Kurdy i lidi z Iráku. Žijeme tu jako sousedi a kamarádi, dávám jim přednost před českou rodinou. Děti různých národností včetně mých vnoučat tu chodí společně do školy, je to super.

Nemam nic proti dalším přistěhovalcům. My Roma jsme lidé, kteří neodsuzují žádný národ či etnikum. Ano, jsou mezi námi i tací, co s tím nesouhlasí, ale většině Romů nevadí nikdo druhý.

Marek Ferenc – Praha

1. Vlivů na naši kulturu " romskou" se zatím neobávám, ale v České republice je možné vše…
Tím myslím to, aby se čeští občané nesnažili zakázat naše tradice nebo případně náš rodný jazyk. Viz. "aféra muslimské komunity v Chomutově".
Vliv na kulturu českou to má určitě. Neboť Česká republika patří mezi nejrasističtější země celého světa.

2. S přijetím syrských uprchlíků absolutně souhlasím, nemám nic proti uprchlíkům. Proč? Protože, co když tu ze dne na den vypukne z neznámých důvodů jakákoliv válka, válka Romů s Čechy nebo jakákoliv jiná. Můžou za to ti lidé jako jedinci? Nemohou, a tak nevidím problém ukrýt se v jiné zemi, kde válka není a kde budete v bezpečí s celou rodinou.

3. Určitě by mi muslim jako soused nevadil, jelikož má bývalá přítelkyně je z poloviny muslimka a pravidelně navštěvuje Tunis.

Petr Olach – Ústí nad Labem

1. Neobávám. Lidé to nepřipustí.

2. Obávám co jim můžeme nabídnout, když zde není práce, byty…

3. Vzhledem k situacím, které se dějí po celém světě – ano, mám strach, ne z toho, že by bydleli vedle mě jako sousedé, ale strach z toho, že český stát nepřijme Romy starousedlíky mezi sebe – natož lidi ze Sýrie. To mě děsí, co bude potom…

Jana Horváthová – Brno

1. Myslím, že tyto obavy jsou neoprávněné, takže neobávám. Ale vím, kam asi vaše otázka míří – obávám se islámského fundamentalismu, extrémismu a terorismu vůbec, stejně jako diktátorských režimů, které se islámem zaštiťují.

2. Konkrétní počty nemohu posoudit, nevím, co vše musí být pro tyto lidi přepraveno a zda to je v našich silách, ale jednoznačně si myslím, že bychom mohli těchto uprchlíků přijmout více, než kolik bylo dle médií k přijetí schváleno.

3. Dopředu neodmítám nikoho.

Pro větší názorovou pestrost uvádíme i některé negativní příspěvky z diskuse pod anketou na Facebooku:

„Jsem Rom a s*** na nějaký islám. Bych je tu musel střílet za to, co dělaj, k***. Nikdy bych je tu nechtěl ani vidět… Cigáni to jste tak blbý? Když islám bude v ČR, tak muslimové by chtěli a nejspíš by tu vzniklo to jejich náboženství, jak byste makali? Sotva vezmou nás do práce, k tomu muslimové. Kde se chytáme? Přemýšlejte trochu.“ (Dante Příjemný Demetr).

„Muslim. Na potkání zabít. Nejhorší víra. Běs, bomby. Ani na krok. Čajale lituji vás, co cigáni už vám nestačí…“ (David Žiga)

„Já jsem také menšina, ale můj názor na to, aby se všude možně pomáhalo uprchlíkům ze Sýrie je negativní – viz. Belgie příklad z pátku, kdy dva uprchlíci chtěli postřílet policajty. Teď jsou v Antverpách vojáci a v Bruselu rovněž, tak proč jim pomáhat, když jim člověk nemůže věřit? Jen sem tahaj válku: Pryč s nima!“ (Janina Jana)

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon