romea - logo
10. července 2020 (pátek)
svátek má Libuše/Amálie
Loading
rozšířené vyhledávaní

Zahraniční experti: Intenzivní podpora znevýhodněných dětí přispěje ke zmírnění dopadů přerušení školní docházky

20.4.2020 14:38
Ilustrační FOTO
Ilustrační FOTO

Intenzivní podpora dětem, které se nemohou účastnit online výuky, může výrazně přispět ke zmírnění dopadů přerušení školní docházky na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Pomůže pravidelná telefonická komunikace učitelů se žáky a jejich rodinami, ale také zajištění dostatečného technického vybavení. Již nyní je důležité začít plánovat vhodné formy výuky, které znevýhodněným dětem pomohou dohnat ztrátu po ukončení mimořádných opatření.

Uvedená zjištění vyplývají z rešerše dostupných materiálů věnujících se dlouhodobému přerušení školní výuky, kterou provedl odbor pro sociální začleňování MMR (Agentura). „Zahraniční studie poukazují na to, že je třeba se znevýhodněným žákům a těm, kteří měli již předtím horší studijní výsledky, věnovat ještě intenzivněji a individuálně,“ uvedl David Beňák, ředitel odboru pro sociální začleňování.

Právě intenzivní komunikace a podpora domácností, může dle zahraničních zkušeností přispět ke zmírnění dopadů na domácnosti, které se nemohou zapojit do online výuky nebo s ní mají velké obtíže. Podstatné je udržet osobní kontakt učitelů a dalších specialistů se znevýhodněnými žáky a jejich rodinami všemi dostupnými prostředky. V Nizozemsku například úřady učitelům doporučují, aby děti a rodiče, kteří patří mezi zranitelné skupiny, pravidelně kontaktovali prostřednictvím telefonu.

„Cca 3% domácností s dětmi v ČR stále ještě nedisponují připojením k internetu. Děti z těchto rodin tak mají výrazně ztížený přístup k vyučování a je potřeba zajistit vhodné metody vzdělávání i pro ně. Je velmi dobře, že někteří učitelé k telefonické komunikaci s rodiči i žáky přistupují i u nás. Například v Chomutově tím chtějí předejít zaostávání znevýhodněných dětí za jejich spolužáky, kteří mají lepší podmínky a zázemí pro vzdělávání na dálku. Domníváme se, že je to dobrá cesta,“ doplnil David Beňák.

Zpřístupnit vzdělávání i dětem, které nemají vhodné vybavení pro distanční výuku, se snaží i v zahraničí. Volí k tomu různé způsoby. V New Yorku plánují pořídit zásobu počítačů a tabletů, které pak hodlají distribuovat mezi rodiny z chudých oblastí. Čína rozděluje počítače studentům z nízkopříjmových rodin spolu s datovými balíčky, Francie se snaží zajistit přístup k internetu a počítačům těm studentům, kteří je nemají k dispozici. V Nizozemsku bylo technické vybavení na počátku dubna dodáno již 6 800 žáků. Stát také zjišťuje, kolik žáků a učitelů nemá přístup k internetu, a následně plánuje ve spolupráci s operátory vyřešit problém využitím mobilních hotspotů.

„Z rešerše zahraničních zkušeností vyplývá, že nyní je klíčové začít plánovat, jak budou školy předcházet narůstání rozdílů mezi žáky, které přerušení školní docházky může způsobit,“ připomíná David Beňák.

Australský think tank Grattan Institute v této souvislosti navrhuje zavést intenzivní výuku pro malé skupiny znevýhodněných žáků před nebo po běžném vyučování, či intenzivní několikatýdenní programy, které by fungovaly jako obdoba amerických letních škol.

„Podle amerických studií, které se zabývaly fungováním letních škol, účastníci získají v průměru dvouměsíční náskok oproti žákům ze stejného prostředí, kteří se letní školy nezúčastnili. Podobně hodnotí letní vzdělávání i britský Department of Education. Tento model by dle mého názoru mohly využít i české školy při plánování návratu nejvíce znevýhodněných dětí do běžné výuky,“ uzavřel David Beňák.

Agentura pro sociální začleňování
Přečteno: 438x
 

Kam dál:

Štítky:  

škola, COVID-19



HLAVNÍ ZPRÁVY

Dokumentární film LETY

videoV Kampusu Hybernská se bude promítat dokumentární film LETY. Následovat bude debata s Renatou Berkyovou

8.7.2020 16:44
Ve čtvrtek 16. července od 18 hodin se v Kampusu Hybernská bude promítat celovečerní dokumentární film LETY. Romští tvůrci ve filmu zachycují snahy mnoha aktérů o odstranění vepřína i přetrvávající debatu o historii místa tzv. cikánského tábora. Po promítání bude následovat debata se spoluautorkou dokumentu Renatou Berkyovou.
 celý článek

Stipendisté organizace ROMEA (FOTO: Petr Zewlakk Vrabec)

Nová výzva pro romské studenty středních a vysokých škol! ROMEA vyhlašuje stipendijní program pro rok 2020/21

19.6.2020 15:36
Romští studenti se mohou od pondělí 22. června do pátku 17. července hlásit o stipendium organizace ROMEA na školní, potažmo akademický, rok 2020/2021. Stipendijní program běží od roku 2016 a letos stipendiem podpoří 90 romských studentů středních, vyšších odborných a nově také vysokých škol. Do programu se mohou hlásit studenti prezenční i distanční formy studia a u vysokoškoláků v jakémkoli stupni bakalářského, magisterského i doktorského studia. Pro zájemce bude od pondělí na webových stránkách www.romskastipendia.cz otevřen elektronický formulář, prostřednictvím kterého budou moci studenti žádosti posílat.
 celý článek

Lubomír Volný a Miroslav Kalousek se ve sněmovně přetahovali o nápis All Lives Matter. Malá černošská holčička vysvětluje co znamená heslo Black Lives Matter (Koláž: Romea.cz)

Je heslo Black Lives Matter rasistické? Volný provokoval ve sněmovně, Kalousek zasahoval. Vysvětlení nabízí malá černošská holčička

7.7.2020 22:25
O rozruch ve sněmovním jednacím sále se dnes postaral nezařazený poslanec Lubomír Volný (Jednotní). Navrhoval, aby dolní komora vyslovila souhlas s výrokem prezidenta Miloše Zemana, že je heslo amerických protestů Black Lives Matter (Na černošských životech záleží) rasistické.
 celý článek

 

Další články z rubriky







..
romea - logo