romea - logo
18. února 2018 (neděle)
svátek má Gizela
Zprávy e-mailem - Nemáte čas číst naše zprávy každý den? Nechte si posílat souhrn toho nejdůležitějšího tak často, jak  chcete Vy.
Loading
rozšířené vyhledávaní

Lukáš Senft: Otevřený dopis autorům seriálu Sanitka 2

Praha, 3.11.2013 22:52, (ROMEA)
Sanitka 2 (Koláž: Romea.cz)
Sanitka 2 (Koláž: Romea.cz)

 

Myslím, že každý filmař nese zodpovědnost za to, jaký morální a ideový korpus má jeho dílo. Nese zodpovědnost za to, jakou etiku a způsob přemýšlení předává jeho film. Nejde mi tedy pochopit, proč vytváříte takové mediální obrazy: obrazy zpodobňující - i za cenu lživých aspektů - romskou menšinu jako skupinu nepochopitelnou, cizí, nebezpečnou. Obrazy poskládané z předpojatostí, generalizací a vymyšlených podivností, které nám Romy v lepším případě odcizí, zavřou za oponu strašidelných příběhů a zvěstí, v tom horším rozdmýchají rozhořčení a agresivní paranoiu.

Pane Hubači, pane Renči,

rozhodl jsem se napsat Vám otevřený dopis jako reakci na Váš společný projekt Sanitka 2. K reakci mě dokopal díl č. 8 vysílaný 25. října. Pokračuje zde dějová linka započatá v díle minulém, v níž se manžel slepé ženy jde pomstít dvěma Romům, kvůli jejichž loupeži žena zemřela. Opět se zde objevuje zjednodušená představa Roma jakožto tvora předurčeného ke kriminalitě. Pokud je v seriálu Rom, tak buď krade nebo podřezává hrdlo své partnerce (díl č. 2).

Zde se ovšem s hrdinou dostáváme i do domu, kde zloději bydlí společně s celou romskou hordou (nebo jak vaše vykreslení romské komunity nazvat?). Můžeme tedy lépe vnímat, jakou perspektivou se seriál na romskou menšinu dívá. A tato perspektiva je zavádějící, reakční a nebezpečná.

Během samotného aktu pomsty se do věci vloží starší Rom, který zastává funkci jakéhosi místního vajdy - vůdce s přirozenou autoritou. Během jeho intervence se dozvíme, že Romové mají pravidlo ,,slepé neokrádat". V bytě sice mají spoustu nakradených peněženek, ale ve své zlodějské živnosti musí ctít toto pravidlo. Takže když mezi nakradenými mobily najde vajda mobil pro slepce, rozhodne se chlapce potrestat.

Celá skupina se shromáždí kolem planoucího ohně, chlapci sundají značkové oblečení a vajda si vezme karabáč. Do půli těla vysvlečené chlapce začne bičovat a do záběrů šlehajících plamenů, zkrvavených zad a tváře manžela se prolínají záběry na manželku, jejíž památce je nyní učiněno zadost.

Po zbičování se vůdce Romů otočí na manžela slepé ženy a řekne na adresu zkrvavených a kolem ohniště se plazících mladíků: ,,Už to neudělají."

Když odhlédneme od nereálně oblečených postav absurdně upomínajících na styl ,,cikánského barona", tak hlavním problémem je naprosto nerealisitický pohled na způsob života Romů. Mám zkušenosti s romskými komunitami, které existují ve vyloučených lokalitách (ostravské Přednádraží, Ústí nad Labem) a o to více mi Vaše vykreslení přijde neuvěřitelné, nepoučené a také - což považuji za největší problém - za záštiplné, hněvivé a plné strachu z lidí, kteří zde budí dojem podivné, živočišné a krvelačné menšiny. A pokud má alespoň cit pro spravedlnost, pak je to spravedlnost krvavá a vykonávaná barbarským způsobem.

Myslím, že každý filmař nese zodpovědnost za to, jaký morální a ideový korpus má jeho dílo. Nese zodpovědnost za to, jakou etiku a způsob přemýšlení předává jeho film.

Nejde mi tedy pochopit, proč vytváříte takové mediální obrazy - naivní a zkreslené, obrazy spokojující se s jednouduchým a snadným zaškatulkováním, které umožní úlevné vylití hněvu, ukázání prstem. Obraz zpodobňující - i za cenu lživých aspektů - romskou menšinu jako skupinu nepochopitelnou, cizí, nebezpečnou. Obrazy poskládané z předpojatostí, generalizací a vymyšlených podivností, které nám Romy v lepším případě odcizí, zavřou za oponu strašidelných příběhů a zvěstí, v tom horším rozdmýchají rozhořčení a agresivní paranoiu.

Vzhledem k rozsáhlému marketingu a pátečnímu prime-timu není od věci připomenutí zmíněné odpovědnosti filmaře. V současnosti, kdy se evropskou společností šíří ,,tekutý hněv" čekající na obětního beránka, na nějž se snese vina za všeobecnou frustraci a k extrémní pravici se v boji proti romské menšině přidává i radikalizující se občané, je Váš projekt dalším nebezpečným přilitím oleje do ohně planoucího nepochopení. Komplikovaná doba nelze ukazovat zjednodušeně a Váš počin není příspěvkem do diskuze, není podnětným názorem, je pouze rozeznívání vzteku a strachu bez snahy o poukázání na souvislosti a sociální kontext.

Chci vás tedy požádat o vyjádření k této profesní i občanské chybě.

Když D. W. Griffith natočil film Zrození národa, v němž vykreslil členy Ku-Klux-Klanu jako hrdiny a černochy jako násilnická zvířata, cítil potřebu napravit toto pochybení a natočil opus Intolerance o potřebě porozumění, snášenlivosti a snaze o sblížení různosti. Co uděláte vy?

S pozdravem

Lukáš Senft, dokumentarista

Otevřený dopis byl nejdříve publikován na blogu autora

Lukáš Senft
Přečteno: 6127x

Kam dál:

Štítky:  

Média, Česká televize, Česká televize, Seriály



HLAVNÍ ZPRÁVY

Čeněk Růžička (FOTO: Tereza Heková, Romea.cz)

videoZÁZNAM: Čeněk Růžička podal jménem pozůstalých trestní oznámení na Tomia Okamuru

8.2.2018 11:46
Předseda Výboru pro odškodnění romského holocaustu Čeněk Růžička dnes u Obvodního státního zastupitelství pro Prahu 1 podal jménem pozůstalých po obětech koncentračního tábora v Letech u Písku trestní oznámení na místopředsedu Sněmovny Tomia Okamuru a poslance Miloslava Roznera (oba SPD). Růžička sice nedoufá, že policie Okamuru bude stíhat, ale podle svého vyjádření to musel udělat. Důvodem jsou výroky obou politiků o romském táboře v Letech u Písku. Skupina asi deseti pozůstalých po obětech tábora požaduje odškodnění za morální újmu. Oba politici podle nich porušili zákon veřejným popíráním nacistické genocidy Romů.
 celý článek

Eduard Oláh (FOTO: http://www.fotothing.com)

Zemřel sochař a kameník Eduard Oláh, autor památníku romským obětem tábora v Hodoníně u Kunštátu

8.2.2018 11:13
Po krátké nemoci zemřel ve věku 63 let sochař a kameník Eduard Oláh - Izrael Ben Eded. Poslední rozloučení proběhlo v úterý 7. 2. v úzkém rodinném kruhu. Server Romea.cz o tom informovala jeho rodina.
 celý článek

Patrik Banga. (FOTO: Petr Zewlakk Vrabec)

Patrik Banga: Jak je možné psát o obnově koncentráků? Slušnost se vytratila. Místo toho vládne lež a nenávist

7.2.2018 21:30
Už asi po třetí za posledních několik hodin čtu názor, že se mají obnovit koncentrační tábory. Zcela nepřekvapivě byl jeden z nich na facebookovém profilu Tomia Okamury. A už několik desítek hodin přemýšlím, zda k tomu vlastně můžu něco říct, protože jsem se dostal do stadia, kdy se bojím cokoliv říct, protože jakmile něco řeknu, začnou mi chodit nenávistné rasistické maily a vzkazy, které mě znechucují tak, že jsem přestal i blogovat na blogu, který sám vedu.
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







..
romea - logo