romea - logo
29. září 2016 (čtvrtek)
svátek má Michal
romano vodi - předplatné
Loading
rozšířené vyhledávaní

Lukáš Senft: Otevřený dopis autorům seriálu Sanitka 2

Praha, 3.11.2013 22:52, (ROMEA)
Sanitka 2 (Koláž: Romea.cz)
Sanitka 2 (Koláž: Romea.cz)

Myslím, že každý filmař nese zodpovědnost za to, jaký morální a ideový korpus má jeho dílo. Nese zodpovědnost za to, jakou etiku a způsob přemýšlení předává jeho film. Nejde mi tedy pochopit, proč vytváříte takové mediální obrazy: obrazy zpodobňující - i za cenu lživých aspektů - romskou menšinu jako skupinu nepochopitelnou, cizí, nebezpečnou. Obrazy poskládané z předpojatostí, generalizací a vymyšlených podivností, které nám Romy v lepším případě odcizí, zavřou za oponu strašidelných příběhů a zvěstí, v tom horším rozdmýchají rozhořčení a agresivní paranoiu.

Pane Hubači, pane Renči,

rozhodl jsem se napsat Vám otevřený dopis jako reakci na Váš společný projekt Sanitka 2. K reakci mě dokopal díl č. 8 vysílaný 25. října. Pokračuje zde dějová linka započatá v díle minulém, v níž se manžel slepé ženy jde pomstít dvěma Romům, kvůli jejichž loupeži žena zemřela. Opět se zde objevuje zjednodušená představa Roma jakožto tvora předurčeného ke kriminalitě. Pokud je v seriálu Rom, tak buď krade nebo podřezává hrdlo své partnerce (díl č. 2).

Zde se ovšem s hrdinou dostáváme i do domu, kde zloději bydlí společně s celou romskou hordou (nebo jak vaše vykreslení romské komunity nazvat?). Můžeme tedy lépe vnímat, jakou perspektivou se seriál na romskou menšinu dívá. A tato perspektiva je zavádějící, reakční a nebezpečná.

Během samotného aktu pomsty se do věci vloží starší Rom, který zastává funkci jakéhosi místního vajdy - vůdce s přirozenou autoritou. Během jeho intervence se dozvíme, že Romové mají pravidlo ,,slepé neokrádat". V bytě sice mají spoustu nakradených peněženek, ale ve své zlodějské živnosti musí ctít toto pravidlo. Takže když mezi nakradenými mobily najde vajda mobil pro slepce, rozhodne se chlapce potrestat.

Celá skupina se shromáždí kolem planoucího ohně, chlapci sundají značkové oblečení a vajda si vezme karabáč. Do půli těla vysvlečené chlapce začne bičovat a do záběrů šlehajících plamenů, zkrvavených zad a tváře manžela se prolínají záběry na manželku, jejíž památce je nyní učiněno zadost.

Po zbičování se vůdce Romů otočí na manžela slepé ženy a řekne na adresu zkrvavených a kolem ohniště se plazících mladíků: ,,Už to neudělají."

Když odhlédneme od nereálně oblečených postav absurdně upomínajících na styl ,,cikánského barona", tak hlavním problémem je naprosto nerealisitický pohled na způsob života Romů. Mám zkušenosti s romskými komunitami, které existují ve vyloučených lokalitách (ostravské Přednádraží, Ústí nad Labem) a o to více mi Vaše vykreslení přijde neuvěřitelné, nepoučené a také - což považuji za největší problém - za záštiplné, hněvivé a plné strachu z lidí, kteří zde budí dojem podivné, živočišné a krvelačné menšiny. A pokud má alespoň cit pro spravedlnost, pak je to spravedlnost krvavá a vykonávaná barbarským způsobem.

Myslím, že každý filmař nese zodpovědnost za to, jaký morální a ideový korpus má jeho dílo. Nese zodpovědnost za to, jakou etiku a způsob přemýšlení předává jeho film.

Nejde mi tedy pochopit, proč vytváříte takové mediální obrazy - naivní a zkreslené, obrazy spokojující se s jednouduchým a snadným zaškatulkováním, které umožní úlevné vylití hněvu, ukázání prstem. Obraz zpodobňující - i za cenu lživých aspektů - romskou menšinu jako skupinu nepochopitelnou, cizí, nebezpečnou. Obrazy poskládané z předpojatostí, generalizací a vymyšlených podivností, které nám Romy v lepším případě odcizí, zavřou za oponu strašidelných příběhů a zvěstí, v tom horším rozdmýchají rozhořčení a agresivní paranoiu.

Vzhledem k rozsáhlému marketingu a pátečnímu prime-timu není od věci připomenutí zmíněné odpovědnosti filmaře. V současnosti, kdy se evropskou společností šíří ,,tekutý hněv" čekající na obětního beránka, na nějž se snese vina za všeobecnou frustraci a k extrémní pravici se v boji proti romské menšině přidává i radikalizující se občané, je Váš projekt dalším nebezpečným přilitím oleje do ohně planoucího nepochopení. Komplikovaná doba nelze ukazovat zjednodušeně a Váš počin není příspěvkem do diskuze, není podnětným názorem, je pouze rozeznívání vzteku a strachu bez snahy o poukázání na souvislosti a sociální kontext.

Chci vás tedy požádat o vyjádření k této profesní i občanské chybě.

Když D. W. Griffith natočil film Zrození národa, v němž vykreslil členy Ku-Klux-Klanu jako hrdiny a černochy jako násilnická zvířata, cítil potřebu napravit toto pochybení a natočil opus Intolerance o potřebě porozumění, snášenlivosti a snaze o sblížení různosti. Co uděláte vy?

S pozdravem

Lukáš Senft, dokumentarista

Otevřený dopis byl nejdříve publikován na blogu autora

Lukáš Senft
Přečteno: 5977x

Kam dál:

Štítky:  

Média, Česká televize, Česká televize, Seriály



HLAVNÍ ZPRÁVY

Soud začal 26. září 2016 v Praze znovu projednávat případ bývalých členů Dělnické strany a dalších extremistů, kteří jsou viněni z propagace neonacismu. Na snímku zleva jsou obvinění Michaela Dupová, Richard Lang a Petr Fryč. (FOTO: ČTK)

Soud obnovil proces v kauze propagace neonacismu, trvá šest let

26.9.2016 20:57
V obnoveném hlavním líčení dnes před Obvodním soudem pro Prahu 1 stanuli tři z osmi lidí, kteří čelí obžalobě z podpory a propagace hnutí směřujících k potlačení práv a svobod člověka. Vinu odmítají. V případu jde o podezření z propagace neonacismu, například uskupení Národní odpor (NO), nebo pořádání neonacistických akcí. Hrozí jim tři až osm let vězení. V minulosti soud všech osm lidí zprostil obžaloby, toto rozhodnutí ale bylo zrušeno.
 celý článek

Ian Hancock. (FOTO: Wikimedia Commons)

Profesor Ian Hancock k soutěžím Miss Roma: Naše dívky nepotřebují prodávat svou krásu

26.9.2016 16:40
Finále šestnáctého ročníku soutěže Československá Miss Roma, které se konalo v sobotu 24. září v Hodoníně, vzbudilo mnoho různých reakcí. Vedle komentářů na sociálních sítích se ve svém článku na serveru Romea.cz k soutěžím romské krásy vyjádřil kriticky Petr Uhl. Uveřejňujeme i pohled romského historika a univerzitního profesora žijícího v USA, Iana Hancocka.
 celý článek

Tereza Heková. (FOTO: Jan Mihaliček)

Tereza Heková: Chovám se k lidem tak, jak se oni chovají ke mně

26.9.2016 14:02
Na střední odborné škole v Mostě vystudovala obor Veřejná správa. Dnes se mu věnuje i na vysoké – ve třetím ročníku soukromého CEVRO Institutu. Po studiích by v něm ráda působila i profesně. „Žádným životním mottem se neřídím, chovám se k lidem tak, jak se chovají oni ke mně,“ říká dvaadvacetiletá Tereza Heková.
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







Romano voďi

Romano voďi 12/2013

..
romea - logo