romea - logo
11. prosince 2019 (středa)
svátek má Dana
Loading
rozšířené vyhledávaní

Roman Čonka: O krizi romských médií na Slovensku

9.8.2016 11:43
Koláž: Romea.cz
Koláž: Romea.cz

Slovenský mediální trh je malý, ten romský ještě menší. A co je horší, perspektiva jeho rozvoje a stabilizace je v nedohlednu. Tištěná romská média zažila největší boom začátkem devadesátých let minulého století. Netrval dlouho, jen pár let.

Poté začal být problém, ne v lidech, spíše v nedostatku financí. Jediným periodikem, které vychází již 26 let, jsou noviny Romano nevo ľil. Přestože byly lepší a horší roky, vyšly každý rok.

Od desíti k pěti

Měnil se náklad novin. Do roku 2010 vycházel Romano nevo ľil ve 12-tisícovém nákladu. Redaktoři vždy dokázali zachytit nejdůležitější události, které se v daném roce udály. I když kritici zpochybňovali hodnotu starých informací, právě ty dokumentují historii Romů od začátku budování demokracie na Slovensku.

Noviny mají stále svoji redakci, jsou na stejné adrese. I když je pravda, že v budově, ve které mají sídlo, se redakce v posledních pěti letech dvakrát stěhovala do menšího a levnějšího prostoru.

Se stálými členy vydržela redakce do roku 2011. Posledních pět let již spolupracuje pouze s externími dopisovateli, redaktoři si našli jinou práci.

Příčinou byly opožděné dotace, menší rozpočet a komisí snížen náklad na dnešních čtyři tisíce výtisků. Ke krizi "printu" přispěly i sociální sítě, které jsou rychlejším zdrojem aktuálních informací.

Zpožděné dotace zastavily i zmocněnce

Malá jiskřička naděje pro rozvoj romského "printu" přišla v roce 2014. Romské mediální centrum Mecem obnovilo vydávání Romských listů, přidal se i bývalý zmocněnec vlády SR pro romské komunity Peter Pollák. Ten zavedl své stranicko-úřednické noviny, které vydávala žilinská reklamní agentura.

I Pollák měl ambici vydávat Romane nevipena od začátku kalendářního roku, ale ani jemu se tento cíl nepodařilo naplnit. V roce 2014 vydal své noviny pouze v posledních třech měsících roku.

Ani v roce 2015 nebyla situace jiná a noviny romského zmocněnce začaly vycházet až v druhé polovině roku. Romské listy vydavatelství Mecem v tomto roku ukončily svou činnost, přičemž část plánovaných vydání nebylo realizováno a dotace byla vrácena. V roce 2016 se už o dotaci vydavatelství neucházelo.

Neuplynuly ani dva roky a opět máme na Slovensku pouze jedno tištěné periodikum - Romano nevo ľil.

Romové si svůj mediální obsah tvoří sami

Elektronická média, do kterých tradičně patří rozhlasové a televizní vysílání se v posledních letech rozšířily i o internetové a přidaly se i sociální sítě.

Do konce roku 2014 produkovalo romské televizní magazíny jakož i romské rozhlasové pořady výlučně Romské mediální centrum Mecem. Nové sdružení Romed (Roma Media) převzalo produkci pořadů v roce 2015. Nebyli to však noví lidé, byli to ti, kteří odešli z Mecemu.

RTVS vypsala koncem roku 2015 konkurz na nové dodavatele rozhlasových a televizních magazínů z romského prostředí.

V roce 2016 tak pro RTVS vyrábějí televizní i rozhlasové magazíny tři organizace: Romed (bývalá část Mecem), Jekhetane-Spolu (vydavatel Romano nevo ľil) a Gipsy Television (European Media Centre). Podpořilo to žánrovou, obsahovou a vizuální pestrost a ukončilo dlouholetý dodavatelský monopol.

Pokud se na to podíváme blíže, veřejnoprávní televize prakticky nemá romskou redakci, ačkoli by si ji druhá největší menšina na Slovensku ve veřejnoprávním médiu zasloužila.

Romská redakce v RTVS by měla mít zejména koordinační a dramaturgickou roli. Probíraly by se témata, rozebíral obsah, rozdělovaly by se úkoly jednotlivým dodavatelům tak, jak je to u jiných relacích zažité a normální.

Problém amatéři versus profesionálové

Dodavatel romského rozhlasového vysílání musí odevzdat kompletní, technicky i obsahově finalizovanou dvacetiminutovou relaci ve dvou jazycích a s určenou strukturou za 50 Eur (asi 1300,- Kč) . Tato částka má vykrýt náklady na moderátora, technika a cestovní náklady při přípravě reportáží.

Profesionál v RTVS má k dispozici interní techniku, interní dopravní prostředky, přístup do zpravodajských databází a komunikační a nahrávací prostředky.

Jsou tak levní, že si RTVS může spokojeně mnout ruce. Povinnost si plní, Romové vysílají. A nezabírají přitom ani žádné redakční prostory v instituci. Nepřekáží.

Málo profesionálních tvůrců

Pokud se podíváme na tvorbu dokumentárních filmů s romskou tématikou na Slovensku, není jich mnoho. Výrobu dokumentárních filmů, kromě výroby romských magazínů, realizovalo Romské mediální centrum Mecem. Dnes nepřináší nové dokumenty ani Mecem, ani Roma Media.

Výrobu dokumentárních filmů začalo realizovat i občanské sdružení EduRoma. Ve filmu Tvůj čas hledali odpovědi na to, jak to je s romskými politiky na Slovensku a v Česku po roce 1989. V druhém dokumentu Rómovia '89 představili 25 let od revoluce některé romské osobnosti.

Dokumentární tvorbě se věnuje i režisér, kameraman a producent Jozef Banyákem. Ve světě filmové tvorby jde o známé jméno, tvořil pro Slovenskou televizi i pro komerční televize. Z etnického hlediska jde o nejvýraznější romskou osobnost ve filmovém odvětví.

Sdružení Jekhetane-Spolu, které je vydavatelem novin Romano nevo ľil se dokumentární tvorbě věnuje od roku 2010 a za posledních šest let vyprodukovalo 14 filmových dokumentů ve spolupráci s Living documentary Bratislava.

Chybí portréty Romů ze střední vrstvy

Jelikož jsme s filmovou tvorbou již měli zkušenosti, náš záměr jsme předložili i RTVS. Nešlo nám o klasické magazíny, které informují o aktuálním dění. Chtěli jsme magazíny zaměřené spíše na kulturu, zaměřené na lidi. Na portréty.

S veřejnoprávním RTVS jsme se proto dohodli na tom, že v roce 2016 vyrobíme pět speciálních magazínů. Jeden z nich zaměřen i na holocaust. První dva magazíny byly odvysílány v květnu a v červnu tohoto roku. Magazín o romském holocaustu měl jít do vysílání v srpnu. Jeho výrobu jsme s RTVS dohodli ještě v dubnu 2016 s tím, že 2. srpna bude ve vysílání.

Ačkoliv byl tento magazín dodán v dohodnutém termínu, odvysílán nebyl a do vysílání by měl jít až v září. Zřejmě selhala komunikace uvnitř RTVS.

Ne každý si musel všimnout, že romský magazín v RTVS už nevyrábí jen jedna organizace. Na druhé straně je třeba říci i čísla. Cena za výrobu 26 minut magazínu je 1980 Eur (Asi 53000,- Kč). Pokud si to rozdělíte na drobné výdaje a na lidi, tak při odpovědné práci se na magazínu namaká slušný počet lidí. Výroba v interním prostředí RTVS by byla zřejmě dražší.

S laskavým souhlasem autora převzato z romovia.sme.sk

Roman Čonka, šéfredaktor Romano nevo ľil
Přečteno: 983x
 

Kam dál:

Štítky:  

Média, Slovensko, Romové



HLAVNÍ ZPRÁVY

Vánoce na turistické základně Myšinec v Budišovicích u Hrabyně prožily děti z dětských domovů z Čeladné, Příbora, Liptálu, Býchor a Uherského Ostrohu. (FOTO: Vladislav Sobol)

videoZÁZNAM: Situace je zoufalá, děti z dětských domovů končí i po 30 letech rozvoje ústavní péče na ulici

25.11.2019 11:33
V České republice vyrůstá v dětských domovech a dalších typech zařízení pobytové péče přes 8 000 dětí, z toho několik stovek ročně odchází do dospělosti.
 celý článek

Dalibor Karvay

Vídeňský symfonický orchestr jmenoval houslistu Dalibora Karvaye prvním koncertním mistrem

22.11.2019 11:15
Vídeňský symfonický orchestr jmenoval 34-letého slovenského houslistu Dalibora Karvaye svým prvním koncertním mistrem. Informoval o tom hudebníh časopis The Strad.
 celý článek

Druhý ročník ocenění od romských organizací a nezávislých osobností Lúč z tmy (Foto: Facebook Lúč z tmy)

videoZÁZNAM: Slavnostního předávání ocenění Lúč z tmy

22.11.2019 0:01
Přímý přenos slavnostního předávání ocenění Lúč z tmy, které každoročně udělují romské organizace a nezávislé osobnosti těm, kteří se dlouhodobě zasazují o zlepšení postavení Romů v různých oblastech života nebo se významným způsobem podílejí na budování mostů mezi Romy a většinovou společností. Záštitu nad 2. ročníkem ocenění Lúč z tmy převzala slovenská prezidentka Zuzana Čaputová. Přenos z bratislavského Caffe Berinka odvysílá ROMEA TV od 19 hodin.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo