Je mu 47 let, nikdy nechodil do školy a chce se naučit číst, psát a počítat

Panu Miroslavovi J. je 47 let. Je v invalidním důchodu a žije v domě s pečovatelskou službou v Teplé. Jako mentálně postižený vyrůstal v ústavu a nikdy se nenaučil pořádně číst, psát ani počítat. V životě ho to velmi omezuje a proto se rozhodl to změnit. Díky občanskému sdružení Český západ, které působí na Toužimsku a Tepelsku, začal od září loňského roku dvakrát týdně navštěvovat kurz na dokončení základů vzdělání. Výuka, školní pomůcky i doprava do školy je panu Miroslavovi hrazena z projektu Návrat do práce – návrat do společnosti. Projekt však brzy skončí a tím i možnost studia pro pana Miroslava, který teď hledá další možnosti, jak ve studiu pokračovat.
„Pan Miroslav má velkou touhu umět číst, psát a počítat. Je opravdu pilným studentem, svědomitě plní domácí úkoly, připravuje se na hodiny, pravidelně čte ze svého slabikáře, počítá zadané příklady,“ popisuje Kamila Součková, sociální pracovnice z Českého západu, která panu Miroslavovi pomáhá se studiem. „Pan Miroslav by chtěl chodit do školy i příští školní rok, nejlépe každý den. Protože už je dospělý, tak jedinou možností, jak se dál vzdělávat, je najít peníze pro zaplacení dalšího vzdělávání od sponzorů, dárců či nadací. To, že bude pan Miroslav umět číst, psát a počítat, pro něj znamená další krok k samostatnosti. Mohou se mu v jeho životě otevřít zas nové možnosti a příležitosti,“ doplňuje Kamila Součková.
Pan Miroslav nyní studuje pod vedením paní učitelky Zelingerové na Základní škole praktické a speciální v ulici Vítězství v Mariánských Lázních. Zde mu pedagogové vyšli plně vstříc a dle jeho potřeb pro něj sestavili individuální výukový plán. Nevýhodou pro pana Miroslava je, že v Teplé, místě jeho bydliště, nefunguje žádná sociální služba zaměřená přímo na mentálně postižené klienty, díky které by mohl své problémy řešit snadněji.
Pan Miroslav pochází ze 13 dětí a ve svém dětství neměl možnost navštěvovat školu jako jiné děti. Když mu v 15 letech zemřela maminka, otčím se o něj nechtěl starat, a tak byl umístěn do ústavu. Na tuto dobu nevzpomíná rád. Jeho největším životním zážitkem a výhrou bylo opuštění ústavu, ale to už mu bylo 35 let. Nyní žije v domě s pečovatelskou službou a s pomocí opatrovnice a pečovatelek žije víceméně samostatně. I přes svůj handicap miluje techniku – počítače, televize, telefony. Nemá rád, když ho někdo vodí za ručičku a pomáhá mu víc, než je nutné. Nechce, aby se k němu lidé chovali jako k dítěti nebo k někomu, kdo je hloupý a méněcenný.
Zájemci, kteří by rádi jakýmkoliv způsobem podpořili pana Miroslava, se mohou ozvat Kamile Součkové z Českého západu na telefonní číslo 602 663 502 nebo email kamila.souckova@cesky-zapad.cz, kde se mohou domluvit na způsobu finační či jiné podpry. Projekt Návrat do práce, návrat do společnosti, reg. č. CZ.1.04/3.3.05/68.00257, v rámci kterého se pan Miroslav nyní vzdělává, podpořil Evropský sociální fond, Evropská unie, Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost. Podporujeme vaši budoucnost - www.esfcr.cz.
Navštivte profil pana Miroslava v kampani Pošli to dál na webu rádia Impuls.
Český západ poskytuje lidem ze sociálně vyloučených lokalit na Toužimsku a Tepelsku (Dobrá Voda, Nová Farma, Poutnov, Služetín, Pěkovice, Mrázov) sociální služby a pomáhá jim řešit jejich nepříznivé životní situace zejména v oblasti zaměstnávání, vzdělávání, bydlení a kontaktu s majoritou. Organizace se hlásí k zásadě rovného zacházení s etnicky odlišným obyvatelstvem, je držitelem značky Ethnic Friendly zaměstnavatel. V Dobré Vodě dále provozuje vlastní textilní a keramickou dílnu. Více informací o činnosti organizace lze získat na internetových stránkách www.cesky-zapad.cz, kde je možné si v e-shopu zakoupit široký sortiment výrobků dílen.
Kam dál:
- Ministr školství: Situace v bílinské škole je vykreslována hůř, než jaká doopravdy je. Ministerstvo školství podpoří 400 znevýhodněných škol téměř dvěma miliardami Kč
- Jana Horváthová v Senátu: Majorita i minorita žije ve vlastních oddělených světech. Lepší vzájemné soužití ovlivní kvalitu životů nás všech
- V bílinské základní škole na bezpečnost dětí i učitelů dohlíží bezpečnostní agentura. Pomoc nabídla organizace ROMEA
- Navštívit místo utrpení Romů. ROMEA nabízí workshopy s virtuální realitou tábora v Letech u Písku (nejen) pro školy
- Miroslav Klempár: Výměnný pobyt mládeže na Kypru se zaměřil na lidská práva a solidaritu mezi národy
- PREMIÉRA: Největší problém je najít pro prchající Romy v Užhorodu ubytování
- Nová škola: Nový projekt pomůže školám v Krásné Lípě a ve Šluknově v motivaci sociálně znevýhodněných žáků a komunikaci s nimi i jejich rodiči
- V Norsku vyšla první učebnice romštiny (nejen) pro děti
- Inkluzivní vzdělávání na školách má podpořit krátký loutkový film Sar Upre! Jak na to! How to do it!
- Romistika spustila stránky na podporu romštiny se slovníky a výkladem romského pravopisu
- Kvalitnější podpora sociálně znevýhodněných žáků by byla prospěšná pro celou společnost. Stát by v budoucnu ušetřil na sociálních dávkách
- Jaroslav Balvín: Dušan Klein in memoriam a jeho filmy s romskou tematikou