romea - logo
24. dubna 2018 (úterý)
svátek má Jiří
Loading
rozšířené vyhledávaní

Homosexualita je mezi Romy stále tabu

Praha, 23.9.2009 0:01, (ROMEA/RV)

O homosexualitě u Romů ve Španělsku s antropologem Davidem Bernou

David Berna je mladý španělský antropolog. Žije v třípokojovém bytě v centru Madridu. Jeho babička byla španělská Romka, proto se začal při svých studiích antropologie na madridské univerzitě zabývat romskou tematikou. Nejprve se věnoval konceptu maskulinity u Romů a zkoumal genderové role jednotlivých členů vybraných romských rodin. Výzkum na toto téma ho zavedl do malého španělského městečka, kde žil téměř rok v ghettu mezi tamními Romy. Zde se setkal i s několika homosexuály, kteří byli členy zkoumané komunity. Reakce okolí na jejich odlišnou sexuální orientaci Davida přiměla k tomu, aby se začal homosexualitě u Romů věnovat hlouběji. V dnešní době pracuje jako terénní sociální pracovník v jedné madridské neziskové organizaci, která pomáhá imigrantům.

Jak dlouho se problému homosexuality u Romů věnuješ? Mezi komunitami jakých Romů se při své práci pohybuješ?

Na „plný úvazek“ se tomuto tématu věnuji tři roky. Znám hodně komunit, ve kterých se homosexuálové vyskytují. Jsou to především komunity imigrujících Romů z Rumunska, Bulharska, Německa. Navštěvuji i některé španělské romské komunity. To je ale trochu problematičtější.

Je nějaký rozdíl mezi vnímáním homosexuality u původně španělských Romů a Romů, kteří sem v posledních letech imigrovali?

Ne. Je to téměř stejné. Situace romských homosexuálů je také velmi podobná situaci homosexuálů v jiných menšinách - například u příchozích z Afriky. Já osobně se domnívám, že negativní vnímání homosexuality u Romů nevychází z romské kultury, ale ze situace dané chudobou a marginalizací. Vznikají tak určité hodnoty a tito lidé si snaží zachovat v majoritní společnosti svou identitu, na jejíž vytváření má velký podíl rodina. Celkově se střetávám se zásadním problémem v rozlišování, kdo je Rom a kdo je sociálně vyloučený.

Jaký je tedy tvůj koncept určování toho, kdo je Rom a kdo Rom už není?

Pro mě je nejdůležitější, jestli se ten člověk jako Rom cítí. Potom ho i já za Roma považuji.

Jakým způsobem hledáš romské homosexuály a transsexuály pro svůj výzkum?

Pro kontaktování respondentů mám dvě metody. První a asi nejčastější metoda je přes internet. Navštěvuji gay servery, kde odhaduji etnickou příslušnost uživatelů podle fotek. Potom si s nimi začnu psát a zjistím, jestli byl můj odhad správný. Druhou metodou jsou kontakty. Sbírám kontakty od svých již osvědčených informátorů a od romských neziskových organizací.

Setkáváš se při kontaktování svých nových informátorů s nějakými problémy?

První kontakt je strašně těžký. Je to vlastně asi největší problém, se kterým se během své práce potýkám. Většina mých informátorů žije ve skrytu. Neprezentují svou sexuální orientaci veřejně.

S jakými lidmi se setkáváš nejvíce? Jsou to gayové, lesbičky nebo transsexuálové?

Nejčastěji narážím na gaye. Je to stejné jako u Neromů.

Vnímají romští rodiče u svého potomka pozitivněji homosexualitu než transsexualitu (tzn. změnu pohlaví)?

Já znám šest případů romských transsexuálů. Ve všech šesti případech rodina sexuální identitu svého dítěte naprosto akceptuje. Nejdříve to byl muž a teď je to prostě žena. Rodina už se ke svému členu v takovém případě nechová jako k chlapci, ale jako k dívce. Transsexuál se dále naprosto normálně účastní všech rodinných záležitostí. Je to nový člověk. Naopak homosexuálové to mají strašně těžké. Především v případě dívek je tlak rodiny silnější a dívka je pod neustálou kontrolou svých rodičů. Ti je například drží v domácím vězení po dobu i několika let.

Jakým způsobem se romští transsexuálové živí?

Některé podporuje rodina, jiní se živí prostitucí.

Jejich rodina o takové profesi ví a akceptuje jí?

Ne. Prostituce rozhodně akceptována komunitou není. Je to věc, o které se veřejně ví, ale záměrně se to nevidí. Je to stejné jako s homosexualitou. O té se také běžně ví, ale nemluví se o ní. Dělá se, že neexistuje.

Jaké jsou hlavní problémy, kterým musí mladý romský homosexuál čelit?

Za prvé je to život ve skrytu. Je proto pro ně velice těžké najít si stálého partnera. Pro Romy ve Španělsku stojí vždy na prvním místě rodina. Přátelé, volný čas i ekonomické zájmy - vše se točí kolem rodiny. Nemají moc příležitostí na navázání kontaktu s ostatními homosexuály. Také je přítomný neustálý strach z odhalení, strach, že je někdo z komunity zahlédne spolu s jejich partnerem. Druhým problémem je smíření se se svou sexuální identitou.

Jak Romové obecně homosexualitu vnímají?

Romové ve Španělsku často věří, že je homosexualitou kontaminovali gádžové. Má to co do činění s konceptem rituální čistoty.

Plánují tví informátoři budoucnost? Přemýšlejí nad tím, jestli budou moci někdy žít život podle svých představ, nebo jsou spíše zoufalí?

Většina mých informátorů dává přednost neplánování a nepřemýšlení nad svou budoucností. Někteří ale plánují život v heterosexuálním manželství, protože se obávají, že budou ve stáří sami, protože se jich rodina v případě jejich prozrazení zřekne. Objevují se ale také rozdíly ve vnímání budoucnosti mezi bohatými a chudými Romy. Ti bohatí věří, že je život podle své odlišné sexuální orientace možný. Ti chudí v to naopak nevěří.

Mají romští gayové tendence opustit rodinu a žít svůj vlastní život, nebo preferují rodinný život?

Naprostá většina dává přednost rodině. Myslí si, že život s jejich partnerem znamená život v osamění. Myslí si, že život s partnerem znamená život mezi gádži. To je pro ně nepřijatelné.

Mají romští gayové tendenci se sdružovat, nebo spíše dávají přednost anonymitě?

Moji informátoři se většinou s dalšími romskými homosexuály znají. Je to ale různé. Mladí romští homosexuálové se často drží ve skupinkách mladých romských gayů. Naopak lidé, kterým je už přes dvacet pět let, preferují sexuální vztah s Neromem. Obávají se, že by se jejich případný vztah s jiným Romem mohl provalit a mohla se o něm doslechnout rodina. Muži navíc dávají přednost sexuálním vztahům na rozdíl od dívek, které preferují vážný, citový vztah.

Proč je v preferencích charakterů vztahů mezi muži a ženami takový rozdíl?

Muži jsou více pod tlakem. Žijí v neustálém strachu z toho, že se o jejich vztahu dozví jejich okolí. Dávají proto přednost nezávazným vztahům. To do značné míry souvisí s rolí muže v rámci romské společnosti a konceptem maskulinity. Očekává se od něj reprodukce a pokračování rodu. Muž by neměl své city tolik projevovat. Proto i romští gayové preferují fyzično. Dívky jsou více romantické a citově založené.

Jaké jsou nejzávažnější problémy, se kterými se během svých výzkumů potýkáš?

Nejobtížnější pro mě je najít vhodné informátory, kteří mi důvěřují. Jak už jsem řekl výše, kontaktuji je nejčastěji přes internet. V první řadě se představím a vysvětlím, o co mi jde. Je zajímavé, že si většina z nich na internetu vytváří přezdívky, které v sobě označují informaci o jeho původu - např. gypsy29, gypsyAngel a podobně.

Dochází s postupem času k nějakému posunu ve vnímání homosexuality u Romů?

Ano. Velký vliv na vnímání má televize. Čím dál častěji se o homosexuálech vysílají různé pořady, vystupují jako hlavní hrdinové seriálů nebo filmů, a tak se jejich vnímání Romy také postupně proměňuje. Podílí se na tom i vývoj ve vzdělání a šíření informací.í.

Přečteno: 4087x

Kam dál:

Štítky:  

Rozhovory, RV 09/2009



HLAVNÍ ZPRÁVY

ROMEA spustila kampaň MÁM SEN! I HAVE A DREAM! na podporu romských studentů (Foto: koláž Romea.cz)

ROMEA přijala velkou výzvu. Spustila novou kampaň MÁM SEN! I HAVE A DREAM! na podporu romských studentů

19.4.2018 12:12
Organizace ROMEA spustila ve spolupráci s nadací Bader Philanthropies další kampaň na podporu studentů v rámci Stipendijního programu pro romské středoškoláky a studenty vyšších odborných a vysokých škol. Kampaň nese název MÁM SEN! I HAVE A DREAM! a jasně odkazuje na silný vzkaz bojovníka za lidská práva a klíčového představitele hnutí za zrovnoprávnění Afroameričanů Martina Luthera Kinga.
 celý článek

U Krajského soudu v Ústí nad Labem probíhalo 4. 4. 2018 hlavní líčení v případu sedmatřicetiletého Petra Bendy, který čelí obžalobě z loňské vraždy Roma na sídlišti v Chomutově. (FOTO: František Bikár, Romea.cz)

Přítelkyně zastřeleného Roma: Radek žil dobrý život a jeho život měl velkou cenu. Všechny naše plány se zhroutily

16.4.2018 10:53
Ústecký krajský soud začal na začátku dubna projednávat loňskou vraždu na sídlišti v Chomutově. Radka Š. tam třinácti ranami zastřelil Petr Benda, kterému hrozí až 20 let vězení. Zpravodajský server Romea.cz zveřejňuje vyjádření přítelkyně zastřeleného Radka.
 celý článek

V úterý 10. 4. 2018 došlo k napadení policejní hlídky v Krupce. (FOTO: repro Youtube.com)

videoPolicie: V Krupce na policejní hlídku neútočila skupina Romů ani po ní neházeli kameny, jak tvrdila některé média

13.4.2018 16:22
Policie obvinila dva muže v souvislosti s napadením policejní hlídky v Krupce na Teplicku. Informoval o tom dnes teplický policejní mluvčí Daniel Vítek, který zároveň uvedl, že nic nenasvědčuje tomu, že by se do fyzického napadání policistů zapojily další osoby. Dvoučlenná hlídka byla napadena v době vyšetřování dopravní nehody. Čtyřiapadesátiletému obviněnému, který je ve vazbě, hrozí čtyři roky vězení, sedmnáctiletému mladíkovi pak dvouletý trest. Nepotvrdila se tak tvrzení některých médií, že v Krupce na policisty útočilo 30 Romů, což vyvrátilo i video, které se objevilo na internetu.
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

 

Další články z rubriky







..
romea - logo