Kateřina Dubská: Vzdělání je sice dlouhá, ale nejefektivnější cesta

Rozhovor s Kateřinou Dubskou z nadačního fondu Verda, který je jediným fondem
v ČR zaměřeným na podporu studentů z řad romské komunity, jenž je financován
výhradně ze soukromých zdrojů.
Jaké je poslání nadačního fondu Verda? Můžete nám fond představit?
Nadační fond Verda jsme založili v roce 2001. Naším posláním bylo a je
podporovat studenty z řad romské komunity, protože jsme přesvědčeni, že vzdělání
je sice dlouhá, ale nejefektivnější cesta, jak změnit obtížnou situaci našich
romských spoluobčanů. Vzhledem k tomu, co se v poslední době děje, si stále více
myslím, že jenom pořád silnější vzdělaná vrstva Romů může pomoci k opravdu nutné
změně uvnitř i vně romské komunity. Týká se to jak sebevědomí Romů samotných a
jejich schopnosti se ve společnosti prosadit, ale je velmi důležitá i pro změnu
vnímání většinové společnosti. Já sama se často setkávám s tím, že když vyprávím
svým známým o našich klientech a o tom, čeho dosáhli, tak se diví a jsou nakonec
rádi, že romských studentů přibývá. A musím se často ptát sama sebe – proč se
vlastně tak diví?
Jak dlouho fond funguje a kolik studentů již podpořil?
Letos jsme oslavili deset let našeho fungování a za celou dobu jsme poskytli
příspěvek 366 žadatelům, dohromady bylo na stipendia vyplaceno celkem 1 662 431
korun.
Kdo se může o stipendium ucházet? Jaká jsou kritéria výběru mezi uchazeči
o stipendium? Je získání stipendia něčím podmíněno, například prací pro komunitu
nebo podobně? Je obtížné rozhodnout se, komu stipendium přidělit, a jde-li
skutečně o osobu ze sociálně znevýhodněného prostředí?
O stipendium se může ucházet každý, kdo studuje prezenčně a je Rom. Postupem
doby jsme výrazně zjednodušili svá kritéria a dnes máme vlastně tři: první je,
že se musí jednat o denní studium jakékoliv střední, vysoké školy či učiliště.
Druhé, že se student musí vejít do požadovaného studijního průměru a to
poslední, že musí mít oba rodiče Romy. K tomuto zjednodušení jsme došli velmi
dlouhou a trnitou cestou typu pokus-omyl a konečně nám vyhovuje a považujeme je
za nejvíce objektivní. Co se týče první podmínky - vážíme si každého, kdo jde po
ukončení základní školy dále studovat a hlavně na škole vydrží a dokončí ji.
Podle mého je nedostatek kvalifikace a pouze základní vzdělání velkou překážkou
při získávání práce, i když samozřejmě vím, že i vzdělání samotné při získání
práce nepomůže, pokud na židli personalisty nebo zaměstnavatele sedí někdo, kdo
Roma ve své firmě prostě nechce. Proto podporujeme studenty a učně všech škol a
oborů. Bohužel jsme se po několika letech shodli, že nebudeme vyplácet stipendia
studentům dálkového studia, protože většina z těchto studentů pracuje a přestože
mají určitě kvůli studiu zvýšené výdaje, přece jenom jsou v jiné situaci než
studenti, které musí na studiu podporovat rodiče.
Zpočátku jsme stipendium dávali každému a na začátku školního roku a bohužel tak vyplatili hodně peněz zbytečně. Prostě se ukázalo, že se pravděpodobnost dokončení studia zvyšuje s kvalitou výsledných známek na vysvědčení a také se po mnoha pokusech najít jiná kritéria výběru ukázal školní prospěch jako kritérium nejvíce objektivní. Samozřejmě nás nezajímá školní prospěch vysokoškoláků, tam nám stačí, že prokážou ukončený semestr nebo ročník. Také máme samozřejmě jinak nastavený horní strop školního prospěchu u středoškoláků a jiný u učňů, protože nám je jasné, že náročnost studia na gymnáziu se nedá srovnávat s učebním oborem zedník, jakkoliv si vážím každého našeho studenta a jeho úsilí.
Třetí podmínka je asi nejvíce problematická, ale rovněž se v ní odráží naše desetiletá zkušenost. Ono se totiž většinou ukazuje, že ve chvíli, kdy jeden z rodičů Rom není, je student v jiném postavení, než když jeho oba rodiče jsou Romové. Často ani jako Rom nevypadá, což mu podstatně ulehčuje situaci a také většina Neromů má jinak nastavený hodnotový žebříček, kde vzdělání hraje podstatnou roli. I to, jak sama pozoruji při výběrových řízeních, se během deseti let výrazně mění, a asi nejdůležitějším impulzem pro toto naše kritérium bylo pár situací, kdy se nám o stipendium přihlásil student, který neměl vůbec žádné romské předky. Někdy se dostáváme do velmi choulostivé situace u výběrových řízení, kdy se musíme dotazovat uchazeče a jeho rodičů, jak je to s jejich romskou krví, protože student má světlé vlasy a oči a my máme obavu, že se v jeho případě poněkud míjíme s naším posláním.
K sociální situaci jsme se snažili zpočátku přihlížet, ale něco jiného je, když situaci studenta a jeho rodiny známe osobně nebo díky terénnímu pracovníkovi, a něco jiného, když pouze obdržíme informaci, kterou není v našich silách ověřit. Několikrát se nám zpočátku stalo, že jsme právě z důvodů obtížné sociální situace přimhouřili oko a vyplatili stipendium studentovi s velmi špatným prospěchem. A pak jsme se dozvěděli, že situace jeho rodiny je poněkud jiná, než nám tvrdili jeho rodiče, a dohadovali jsme se s jinými rodiči, jejichž děti stipendium nedostaly atd. Vzhledem k tomu, že nám narůstá počet mimobrněnských stipendistů, je opravdu velmi obtížné objektivně posoudit situaci a někomu v tomto směru neukřivdit. A co se týče posuzování práce pro komunitu, jsem stále více toho názoru, že právě úspěšné studium je velmi záslužnou prací pro komunitu, protože co tato společnost a Romové samotní potřebují, jsou právě vzdělaní Romové.
Proč podporujete jen romské učně a studenty? Finanční pomoc může
potřebovat přece i někdo z chudší majoritní rodiny. Určitě jste se již setkali s
tím, že vás obviňovali z pozitivní diskriminace či rasismu naruby.
Kupodivu jsme se s podobným názorem nesetkali, spíše naopak se stále více
setkáváme s názorem, že podobná aktivita je potřebná. V době,kdy jsme Verdu
zakládali, středoškoláky a učně z řad romské menšiny nepodporovala žádná
organizace, nebo jsme se o ní alespoň nedozvěděli, vysokoškoláky podporoval OSF,
který se svou aktivitou končil. Nyní je situace jiná, jsem velmi ráda, že se
objevila Romea, objevují se další organizace a mezirezortní komise, ale já to
pořád považuji za kapku v moři. Podpora romských studentů by měla být
systematicky propracovaná tím, kdo by měl mít největší zájem na rostoucím
vzdělání romských dětí a mládeže, protože mu to dlouhodobě ušetří peníze z
veřejné pokladny – tedy státem. Proč tomu tak stále není - to je otázka, kterou
si stále nedokážu zodpovědět.
Jaká je výše stipendia?
Námi udělovaná stipendia se pohybují v rozsahu pěti až deseti tisíc korun,
vyšší částku přidělujeme výjimečně a konkrétní výše je stanovena podle prospěchu
a ročníku školy.
Proč podporujete také studenty vyšších odborných škol?
Už úspěšně složená maturita je obrovský úspěch pro celou komunitu a čím
vyšší vzdělání, tím je ten úspěch větší. Takže i studium vyšší odborné školy je
velkým krokem dál, a proto s radostí podpoříme i tyto studenty.
Kdo rozhoduje o udělení stipendia?
Naše výběrové řízení je dvoukolové. V prvním kole vybíráme podle námi
stanoveného kritéria prospěchu pro daný typ školy, v druhém kole výběrového
řízení si zveme uchazeče nebo jejich rodiče na pohovor s výběrovou komisí, která
se skládá ze členů správní rady a pracovníků Dromu. Zkušenost nás také poučila,
že stipendium má dostat ten, kdo o něj opravdu stojí a na osobní pohovor přijde
nebo přijede. V téměř sto procentech dostane stipendium každý, kdo se dostaví,
pokud samozřejmě nezjistíme, že nesplňuje třetí kriterium. Musím říci, že se na
ty výběrové pohovory každým rokem těším, a jak jsem zjistila, nejen já. Většinou
se totiž setkáváme s úžasnými lidmi a pohovor naopak vypadá jako přátelské
setkání, protože mne velmi zajímají lidé, kteří za námi jezdí. Pokaždé mne celý
ten den nabije na další rok práce. Zrovna letos mi jedna členka výběrové komise
řekla, že je hrozně ráda, že zde mohla být, protože vidí, že její práce má
nějaký smysl a není vše jen špatné a bezvýchodné, jak jí občas připadá.
Potkala vás nějaká úskalí při zakládání fondu nebo v průběhu jeho vedení?
Zpočátku jsem se samozřejmě setkávala s obrovskou nedůvěrou a vyslechla jsem
si, že jsou to vyhozené peníze atd. Takovým prvním signálem, že jsme se vydali
správnou cestou, byla cena Nadace Via Bona v roce 2002 za odvážný projekt a pak,
když se o nás občas někde zmínila média, jsem se naopak začala setkávat s
názorem, že to, co děláme, je správné. Ale člověk nejdříve musí být sám
přesvědčen, že se rozhodl správně, že. A úskalí – tak to jsou každoročně peníze,
které musíme sehnat, protože náš fond je financován výhradně ze soukromých
zdrojů. Také je asi důležité říci, že právě u této práce a činnosti je velmi
důležité netrpět mesiášským komplexem, tedy – já jsem ten, kdo to tady zachrání,
podívejte, jak jsem skvělý. Jednak speciálně u Romů vás velmi rychle odhalí a
pěkně si vás vychutnají a za druhé je potřeba si uvědomit, že Verda je jenom
malilinká kapka v moři obrovských potíží a problémů. Pokaždé, když se setkávám s
našimi stipendisty, uvědomuji si, jaké jsem měla sama v životě štěstí. Takže já
to vlastně dělám jenom kvůli sobě. Ne, to je samozřejmě vtip, ale bez pokory a
„chronického“ optimismu se asi nedá nic podobného dělat. A také je asi velmi
podstatné to, že správní rada fondu funguje ve stále stejném složení, jako když
jsme ji zakládali a ve stále větší shodě. Přestože na jiné problémy a jiná
společenská témata máme velmi často zcela odlišné názory, v názoru na Verdu jsme
stále jednotní a za to ostatním členům správní rady vyslovuju velký dík.
Máte nějakou zpětnou vazbu od vámi podpořených studentů?
Občas ano, zrovna letos nám přišlo poděkování od jedné z našich
stipendistek, které napsala ihned po úspěšném odmaturování, a mne to moc
potěšilo. Ona je to vůbec taková chronická nemoc naší společnosti, že se umíme
ozvat jenom tehdy, když se nám něco nelíbí a hrozně málo se chválíme, když je za
co. Zpětnou vazbou je i to, že se každým rokem hlásí minimálně polovina loňských
stipendistů, kteří ve studiu pokračují, a to mne vždy moc těší. Také jsme
požádali naše stipendisty o jejich osobní příběhy, které mohou pomoci dalším,
kteří o studiu uvažují, a všechny jsou velmi silné. Momentálně je sbíráme a
doufám, že z nich bude knížka s názvem: Dokázali to oni, dokážete to i vy...
Jaké studijní obory jsou u žadatelů nejběžnější? Dochází v tomto směru ke
změnám?
Je velmi zajímavé sledovat vývoj skladby našich stipendistů, zpočátku to
byli většinou učni, a když se objevil první vysokoškolák, tak jsme málem
otevírali šampaňské. Dnes je to přesně naopak, což je možná dáno i našim
výběrovým kritériem – prospěchem. Výrazně se zvyšuje podíl středoškoláků a
vysokoškoláků a někdy jsme sami udivení, jaké obory studují. Zrovna letos jsme
měli na pohovoru módního návrháře, studenta diplomacie, religionistiky,
stavebního inženýrství, medicíny a budoucí letušku, a tomu jsem moc ráda,
protože to znamená, že Romové se mohou úspěšně zabývat všemi obory lidské
činnosti a vyvracet tak nastavené stereotypy mnoha „odborníků“ na romskou
problematiku. Samozřejmě se u nás často objevují studenti oborů sociální práce,
ale to je rovněž velmi potřeba. Co také sleduji, je nárůst odpovědnosti. Občas
totiž podmiňujeme udělení stipendia u těch, kdo mají dostatečnou z matematiky
nebo češtiny tím, že bude vyplaceno jen tehdy, když bude student navštěvovat
doučování, což jde samozřejmě u studentů brněnských. Zpočátku to vypadalo tak,
že vydržela u doučování maximálně čtvrtina studentů, i za cenu, že nedostali
vůbec nic. Poslední dobou je trend opačný. Často se dozvíme, že už nějaké
doučování student navštěvuje, nebo se nás studenti sami nebo jejich rodiče
ptají, jestli o podobné formě pomoci nevíme. Také oceňuji aktivitu některých
organizací, které posílají studenty pedagogiky doučovat přímo do rodin, to je
přesně ta pomoc, která je efektivní a dlouhodobá.
Z jakých zdrojů je fond financován?
Jsme financováni výhradně ze soukromých zdrojů od dárců, kteří nejsou
Romové. Už se těším, až nás začnou podporovat i dárci z řad Romů a pevně věřím,
že k tomu někdy dojde.
Čím více sleduji vzdělávací a sociální politiku našeho státu, tím více se ptám, kdy už konečně tento stát přijde na to, že se vyplatí investovat do takového školství, ze kterého budou vycházet vzdělaní Romové. Proč stát v rámci sociální politiky nezvýhodňuje i formou sociálních dávek ty rodiny, které dbají na to, aby jejich děti nezůstávaly doma po ukončení základní školy a měly nějakou kvalifikaci či vzdělání? A obrovsky si vážím těch rodičů, kteří, ač mají sami jen základní vzdělání, tak říkají, že chtějí, aby jejich děti studovaly a uspěly. A také vydrží v tomto úsilí i v době, kdy puberta tříská s každým a hormony se bouří. Při pohovorech s rodiči našich stipendistů je velmi dobře vidět, že rodiče, kteří sami mají nějaké vzdělání, bez výjimky trvají na vzdělání i svých potomků. A tím se vracím na začátek našeho rozhovoru – vzdělání je sice dlouhá cesta, ale s největší nadějí na úspěšnou změnu. A držím všem vzdělaným Romům palce a mají můj velký obdiv, protože vím, jak je mnohdy těžké uspět.
Kam dál:
- Alica Sigmund Heráková pro Seznamzprávy.cz: Rasistů ubývá, ale situace Romů stále ještě není veselá
- VYSÍLALI JSME: Rozhovor s novinářem Orhanem Galjusem o prvním romském kongresu v roce 1971
- Tereza de Ornelas: JAR i přes pád apartheidu zažívá rasovou nerovnost
- První letošní Romano voďi: Kdo jsou antirouškaři na náměstích a webech, Tereza de Ornelas o životě v JAR či Máša Bořkovcová (nejen) o Romano suno
- Každých sedm minut a pět sekund zemře na koronavirus jeden z nás. Akce Minuta ticha uctí oběti COVID-19 v České republice
- VIDEO: Herec Jan Cina prolamuje ledy ve světě filmu a divadla
- ZÁZNAM VYSÍLÁNÍ: Rozhovor s novým honorárním konzulem Petrem Torákem
- PREMIÉRA: Stát málo informuje o možnosti přihlásit se k romské a dalším národnostem při blížícím se sčítání lidu, říká David Tišer
- Lékařka pro ROMEA TV vysvětluje nejasnosti kolem očkování: Vyvinuli vědci vakcíny proti COVIDu-19 narychlo?
- VIDEO: "Romština je můj pracovní jazyk," říká vedoucí romistiky na FF UK Helena Sadílková
- ŽIVĚ: Rozhovor s lékařkou Marií Nejedlou o očkování proti koronaviru. Ptejte se!
- Karel Karika pro ROMEA TV: Situace lidí v sociálně vyloučených lokalitách se kvůli koronaviru rychle zhoršuje. Nejchudší lidé se očkovat nechají, dezinformace šíří spíše střední vrstva
Štítky:
Domácí, Rozhovory, RV 11/2011HLAVNÍ ZPRÁVY
