Kocáb představil vládní politiku integrace Romů na veřejném slyšení v Senátu
Výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu Parlamentu ČR uspořádal dne 23. února 2010 již druhé veřejné slyšení v reakci na petici občanů Boletic u Děčína číslo 9/09 „Napadání romských obydlí a občanů“. Ministr Michael Kocáb veřejné slyšení zahájil projevem, kde představil vládní politiku integrace Romů, která je formulována v Koncepci romské integrace na léta 2010 – 2013. V závěru svého vystoupení ministr informoval, že finalizuje Strategii boje proti sociálnímu vyloučení, kterou předloží vládě v první čtvrtině roku 2010.
Ministr konstatoval, že český vzdělávací systém přes proběhnuvší reformy má stále tendenci vyčleňovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně velké skupiny romských žáků, z hlavního vzdělávacího proudu do specializovaných vzdělávacích institucí. „Vzdělávání velké části romských žáků a žákyň sice oficiálně probíhá v klasických základních školách, které nyní fungují jako praktické základní školy, nicméně ty stále vyučují podle osnov pro žáky s lehkým mentálním postižením,“ řekl Kocáb.
Ministr připomněl, že od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva D. H. a ostatní zahájilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy řadu procesů a změn, které by měly nepřímé diskriminaci romských dětí zabránit. „Tyto změny budou postupně realizovány, není možné očekávat, že se situace romských dětí v oblasti vzdělávání zlepší ze dne na den. I když bychom si to přáli,“ řekl Kocáb.
Ministr poté shrnul mechanismy, které v oblasti vzdělávání obsahuje vládní koncepce. MŠMT v uplynulých dvou letech podpořilo několik výzkumných studií, jejichž cílem bylo identifikovat základní překážky a faktory, které ovlivňují úspěšnost romských dětí v oblasti vzdělávání a zmapovat reálný stav na základních a středních školách. Dalším zdrojem nástrojů doporučených koncepcí jsou pravidelné Zprávy vlády o stavu romských komunit.
Segregace se může projevovat nejen ve formě vzdělávání romských dětí v praktických základních školách, kam byly umístěny na základě sociálního znevýhodnění, ale i v jejich vzdělávání ve spádových „romských“ školách, kde většinu žáků tvoří romské děti, které tak ztrácí možnost kontaktu s majoritním prostředím a jsou tak omezeny jejich příležitosti k rozvoji. Z tohoto důvodu nelze řešit oblast vzdělávání Romů odděleně, ale je nutné realizovat komplexní integrační politiky, které povedou k vymýcení sociálního vyloučení ze života romských komunit.
Vláda v koncepci podporuje:
- včasnou péči a předškolní vzdělávání dětí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí a podporu jejich rodičům při zvládání rodičovské role;
- transformaci školského poradenského systému tak, aby fungoval nediskriminačně a dostatečně citlivě s respektem k odlišné sociální a kulturní zkušenosti romských dětí;
- zvýšení prostupnosti českého vzdělávacího systému a otevření možnosti přezkoumání a reintegrace romských dětí, které se vzdělávají mimo hlavní vzdělávací proud do klasických škol;
- rozšíření a soustavné zefektivňování úspěšných programů jako asistent pedagoga, přípravné ročníky, programy doučování a přípravy na studium na střední a vysoké škole;
- komplexní práci s vyloučenými rodinami, tedy podporu sociálních služeb cílených na stabilizaci životní situace rodiny a vzdělávacích programů, které povedou členy těchto rodin zpět na pracovní trh;
- včlenění tématu vzdělávání romských dětí a dětí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí do vzdělávání pedagogů.
Ministr na závěr zdůraznil klíčovou roli rodin žáků a žákyň ze sociálně znevýhodňujícího prostředí, ale také samosprávy, státní správy v oblasti pedagogicko psychologického poradenství, obecních komunit a školy jako takové. „Pokud tyto subjekty nepociťují potřebu realizovat podpůrná opatření nebo opomíjejí zájmy znevýhodněných dětí, tyto nástroje bohužel na lokální úrovni dostupné nebudou a vláda ani jiné instituce na národní úrovni vzhledem k legislativně daným pravomocím samosprávy a kompetencím státní správy nemohou do situace efektivně zasáhnout,“ řekl ministr.
KAM DÁL?
Na podporu romských žáků přidá MŠMT desítky milionů
Senátoři chystají slyšení o přístupu k romským žákům
Zvláštní školy se brání, Romové tam prý nejsou neoprávněně
Nevracejme do škol diskriminaci
Tyhle školy nejsou pro Romy
MF DNES: Jsi Rom, půjdeš do zvláštní
Kam dál:
- Televizní studio RTVS v Košicích připravuje pro děti nový pořad "Tumenca khere - S vámi doma"
- Lidi v ghettech stresuje koronakrize, opatřením již nevěří. Litvínovský Janov neustále prochází pohromami různého typu
- Chudší prostředí na žáky těžce dopadá, segregace romských dětí trvá. Prohrávají na tom všichni
- Vláda schválila novou metodiku přístupu k sociálnímu vyloučení
- Středoevropská univerzita otevírá on-line kurz angličtiny pro romské studenty
- Organizace ROMEA poskytne i letos romským studentům SŠ, VOŠ a VŠ stipendia. Žádat budou moci od začátku června
- Každých sedm minut a pět sekund zemře na koronavirus jeden z nás. Akce Minuta ticha uctí oběti COVID-19 v České republice
- Školy mají podle ministerstva školství usilovat o zapojení všech dětí do výuky na dálku
- Nová studie ukazuje, že Sinti a Romové i nadále čelí nerovnosti v německém vzdělávacím systému
- Online setkání romských vysokoškoláků BARUVAS: Znalost vlastní historie je nezbytnost, kritické myšlení a mediální gramotnost jsou dnes klíčové dovednosti
- Talentovaná romská šachistka válcuje dospělé. Remizovala i s šachovým velmistrem Anatolijem Karpovem
- ROMEA: Pravidelná podpora romských studentů má smysl. Dokazují to i pololetní vysvědčení našich stipendistů
Štítky:
Domácí, VzděláváníHLAVNÍ ZPRÁVY
