Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Respektovaný Rom Josef Giňa: I mně kdysi říkávali: zmiz, černej!

31. ledna 2012
Čtení na 11 minut

Zatímco samotní rváči z Babylónu se neukázali, na veřejnou diskusi na
jihlavský magistrát přišel místo nich respektovaný místní Rom Josef Giňa. Řekl:
„Sám jsem u té rvačky nebyl, ale omlouvám se za ty, co tam byli. Přijde mi to
správné.“

ČTĚTE TAKÉ

Romové se včera za násilnosti veřejně omluvili na jihlavské radnici

Diskusi svolal náměstek jihlavského primátora Radek Vovsík poté, co vyšlo
najevo, že v posledních týdnech několikrát došlo v jihlavských nočních klubech k
incidentům, na jejichž pozadí je zřejmě napětí mezi českým a romským etnikem ve
městě.

Série vyvrcholila dvěma silvestrovskými rvačkami v baru Babylón na jihlavském
náměstí.

Tam ze zatím nejasných příčin došlo k potyčce mezi Čechy a mladými Romy a
potom ještě k odplatě, kdy do baru krátce po první potyčce přišla skupina Romů
pomstít své mladší příbuzné.

Objevil jste se jako jeden ze čtyř Romů na setkání na magistrátu, kde jste
se za všechny Romy za rvačku v Babylónu omluvil, i když jste u ní sám ani nebyl.
Proč jste to udělal?
Aby se něco řeklo. Zaznělo toho hodně – třeba na internetu v debatách k tomu,
co se stalo v Babylónu. Zaujalo mě to, protože si nemyslím, že by v Jihlavě bylo
něco typu zabijáckých romských gangů, jak psali. Taky se na internetu objevily
urážlivé výrazy jako cigoši a podobně. Chci ale říct, že já se nestydím za to,
kým jsem, je mi to úplně jedno. Jestli je na to někdo háklivý, tak prosím, když
se někomu líbí výraz Rom, ať je Rom. Já budu pořád Cikánem, jako jsem byl
vždycky.

I mně říkávali: zmiz, černej!

Chtěl jste se tedy dozvědět víc o tom, co se stalo v Babylónu?
Protože jsem na místě nebyl, chtěl jsem vědět, v jakém rozsahu se to tam stalo,
a jestli budou i na schůzi na magistrátu stejné reakce, jako v médiích. A přišlo
mi morální se omluvit. I když sám vím, že mi kolikrát bylo vynadáno: koukej si
to, černej, vzít, kup si to, černej, a vypadni… Kdybych já měl pokaždé někam
zvát na někoho rodinu proto, že mi tam někdo vynadal kvůli barvě kůže, to by asi
nebylo rozumné.

Jaká je tedy vaše verze?
Tam byli někteří naši mladí. V Babylónu byl základ toho budoucího problému v
tom, že tam přišli, chtěli se podívat a celý sál na ně řval, ať Cikáni táhnou
pryč, že mají svou hospodu dole, vulgárním způsobem je odpálkovali. Má
přítelkyně v pátečních novinách četla, co se tam dělo. Říkala mi: ty o tom tom
nevíš? Já říkám, nevím. Sám pracuju v herně a o ničem takovém jsem tam neslyšel.
Bylo mi to divné.

Mluvil jste s těmi mladými?
Jeden z nich mi řekl, že i majitel Babylónu je prý nešťastný, jak tam takové
ty partičky postávají dole v podchodu pod hospodou a kvůli nim mu do té hospody
nechodí lidi, protože se jich bojí. Já si třeba před svým klubem nebo hospodou
neumím představit, že bych tam měl takovou partičku, které se lidí bojí a bojí
se jim něco říct. To je věc policie, aby tam nepostávali. Jenže dneska nikomu
nemůžete říct, když někde postává, ať se sbalí a jde pryč. To bylo za komunistů,
když jsem seděl v restauraci s bílou holkou a policajti to neunesli, vytáhli si
mě a zkontrolovali. Tím dali tehdy najevo, kdo je tady v té republice pánem.
Bylo to nízké.

Myslím, že v té chodbě dole pod Babylónem se ale určitě nescházejí jen
Romové, ty party tam podle mého názoru spíš spojuje nákup a prodej drog…
Jasně, to by měla řešit policie. Sám jsem tam nikoho neviděl prodávat drogy,
ale taky jsem to slyšel. No a protože ta parta u vchodu kazí Babylónu
návštěvnost, myslím si, že majitel, jak je kvůli tomu naštvaný, tak i trochu
využil situace. Když tam naši kluci na Silvestra přišli, řekl jim: stop, tady
máte červenou, sem nebudete chodit, běžte si o patro níž do vaší hospody. To
naše kluky asi popudilo, protože se s někým z personálu Babylónu údajně i znají.
Někdo jim tam prý dokonce ironicky nebo ze srandy řekl: klidně to sem přijďte
vymlátit! Na ty naše kluky řvalo hodně lidí – kteří museli být v náladě, jinak
by si to ti bílí nedovolili říct, protože ví, že v tom baráku dole se našich
schází plno, mají tam diskotéku – takže to bylo vyhecováno z obou stran. Ze
strany lidí v Babylónu asi víc, i DJ tam byl prý dost opilý. Tak řekli našim
klukům, ať si jdou dolů a na to ti starší – strýcové, jak se to říkalo – tam
vlítli. U cikánského etnika je známo, že jak sáhnete na děcka, je zle.

Kolik těch strýců bylo?
Co vím, tak čtyři nebo pět, ne sedm, jak se psalo. I tak nechápu, jak by
mohli vybouchat celý sál, to by museli být samí Schwarzeneggerové. Mrzí mě, jak
to začalo – provokací, nadávkami. Záleží na tom, jak takový konflikt kdo pojme.
Pokud to budu já, hodím to za hlavu. Jsem jednou takovej – no, černej úplně
nejsem, i když jsme trochu tmavší, ale ne černej – když mi však někdo bude
nadávat, že jsem černej, ať vypadnu, sbalím se a půjdu pryč. Záleží, jestli to
pochopím jako velkou urážku a někoho si pozvu, aby to řešil za mě. Když jsem
dělával v Praze, tam mi taky říkávali: vem si to, černej, a zmiz! To bylo za
komunismu, kdy se to nesmělo dít a taky se to stávalo. Dělalo nás tam na jednom
místě třeba dvacet Romů a nebyl jsem typ, který by to pak šel ještě nějak řešit
a pozval si další chlapy.

Jak by se dala podle vás zlepšit bezpečnost v centru Jihlavy v hospodách a
klubech?
Třeba provozovatel, co bude mít nový klub Trane, si najme pět lidí, kteří tam
budou hlídat pořádek. Chce i mě. Je dobré, když tam na tohle někoho máte. A být
přístupní policii. Ostatně co se týče hudby, která se v těchhle podnicích hraje,
tak většina romské či cikánské populace, nazývejte si nás jak chcete, to
neposlouchá, tak tam ani nechodí.

Problém, o kterém mluvíme, vznikl ze vztahů Romů a Čechů. Jak ho v Jihlavě
vnímáte?
Do herny, kde občas pracuju, chodí sedmdesát procent bílých a třicet procent
černých. A hodně z těch bílých tam dělá tak neuvěřitelný bordel, že byste se
divil. Vyhrožují mi zabitím a podobně. Já takovým říkám: jsem tu, abych tě
chránil, aby ti tady do toho nikdo nekecal. Aby jsi neobral mou kolegyni, když
ti vyplácí peníze, a ona aby pak neobrala tebe, hlídám chod celé herny. A on tam
přijde a už ve dveřích řekne, že má tři známý, kteří mají bouchačky a kteří mi
to tam vystřílí. Takovému řeknu na rovinu, že by ty schody k nám už taky nemusel
spočítat, když vede takové řeči. Hodně bílých přijde, na záchodě stráví patnáct
dvacet minut, a já po nich pak najdu na WC stříkačky. Do herny mi bílí nosí
kompoty, jeden mi donesl zeleninovou směs, plnou tašku. Ne že by donesl mobil,
aby měl na fet. Koukal jsem na něj jak blázen a ptám se: co s tím chceš dělat?
On říká: dej mi za to aspoň dvacku. Jestli to krade někde v supermarketu, já
nevím, ale tohle by snad ani Cikán neudělal. Dokonce jeden tam přišel a sundal
boty, kalhoty i bundu, byl to bílý kluk a chtěl prachy. Vysvlíkl se, že to tam
nechá, aby měl na fet. Říkal mi: brácho, musím si dát dávku. Koukal jsem na něj
fakt jak blázen. Znal jsem ho, byl to jeden bývalý číšník. Řekl jsem mu: seber
si to a běž pryč. Dal jsme mu padesátikorunu, abych měl od něj pokoj. Takže se
nedá říct, že by nepořádek dělal jen ten a druhý ne. Nemá cenu si teď navzájem
říkat: a co vy jste udělali předtím? A koho vy jste zmlátili? To mi přijde
hrozně primitivní a neřešilo by to nic.

Jde asi o to, že během posledního měsíce se dostaly na přetřes čtyři nebo
pět případů, kdy došlo v hospodách k napadení skupinou lidí.
Co já zaznamenávám, tak naši kluci byli během posledních dvou měsíců napadeni
mnohokrát, fyzicky i slovně, velmi vulgárně. Bylo to dokonce v jednom případě
prý od nějakých profesionálních vojáků, kteří přišli odkudsi z Jugoslávie, kteří
mladým Cikánům vyhrožovali. To se mělo stát před hospodou v Komenského ulici,
kam se šli dva Romové, mladší a starší, podívat. Nějaká parta na ně uvnitř
pokřikovala, že jsou černý, ať vypadnou. Pak je tam zkopali nějací holohlavci.
Ale neonacisti to prý asi nebyli, spíš vojáci. Nikdo to nehlásil. Kluci z toho
nedělali aféru, že je napadli bílí: nadávali nám, dostali jsme. Jistě, o
Cikánech se to pěkně poslouchá, že někde někoho napadli, ale co když se to stane
obráceně?

Víme o sérii asi pěti incidentů. Máte pocit, že ty události nic nespojuje?
Že mezi jihlavskými Romy neexistuje nějaká agresivní parta?
Je tady romská elita, ale pozitivní elita, jsou to lidi, kteří na to mají i
fyzicky, mají respekt ostatních, jsou pracující. Ale elity v podobě nějakých
zabijáckých gangů, to je nesmysl. Nejsme někde v Neapoli.

Problém je tedy podle vás zřejmě na obou stranách stejný.
Vezměte si, že by někdo z nás řekl: před měsícem v té a té hospodě třicet
chlapů zmlátilo dva Cikány. Dali bychom to do novin, svolali bychom schůzi na
radnici. Jenže bychom to museli takhle dělat každou chvíli, to by nemělo smysl.
Vím o stánku nedaleko jihlavského náměstí, kde je před ním kamera a tam se
prodává alkohol nezletilým, prodávají tam kusové cigarety, které se prodávat
nesmí. Naše děcka chodí do parčíku u hradeb a pětiletému synovi mé sestry v tom
kiosku prodali kusovku! To je snad výsměch. Pak se nám někdo bude smát, jaká je
ta naše mládež. K čemu tedy ten kamerový systém slouží? Můj třináctiletý synovec
byl nalezen u letního kina opilý namol. Volali mi to lidi, bílí kluci, co mě
znají. Autem jsme tam dojeli, hodili jsme ho do kufru. Brácha pak toho chlapa v
tom kiosku, co to synovci prodal, chtěl jet zabít. Já jsem říkal: no to je teda
řešení, radši ho natočíme, jak prodává alkohol dětem. Budeme se snažit, aby ten
kiosek zmizel.

Souhlasíte s názorem vedení jihlavské městské policie, že v řadách Romů
není dost vhodných zájemců o práci městských strážníků?
Sám bych se o tu práci zajímal. Zástupce ředitele jihlavské městské policie
mi říkal: máš střední školu, ale tady jsou požadavky větší. V tom případě
nechápu, proč má výjimku město Praha. Přišlo mi asi deset dotazníků, kdy mě z
Prahy žádali, jestli bych jim nesehnal deset lidí od nás, kteří by tam mohli
dělat strážníky. Nemuseli by mít maturitu. Proč má město jako Praha výjimku a
Jihlava ne? To je Jihlava nadřazena Praze? Jistě by se dala najít nějaká cesta.
A bylo by dobré, kdyby ten člověk měl uniformu, aby bylo vidět, že to není
obyčejnej civilista, ale někdo, kdo bude řešit problémy. Mohla by to být i
ženská. Lidi, kteří by to chtěli dělat, mezi námi jsou.

Co říkáte na případ napadení produkčního Pavla Kasnara v klubu Edgar, ke
kterému mělo dojít v půlce prosince?
Mluvil jsme s jedním z aktérů a on mi říkal: chtěli jsme se tam jít podívat a
on už na nás napřed řval: sem Cikáni nemají vstup, vypadněte. Zrovna tenhle pan
Kasnar, který s nimi kdysi pekl, byl s nimi kamarád, je odpálkoval. Všichni
najednou koukali, co on to dělá.

Gardisté? Jsou to náckové

Údajně mělo jít asi o dvě stě korun, který měl v baru jeden ze členů té
skupinky dlužit.
To nevím, o penězích já nic neslyšel. Zajímalo by mě, jak tady dopadne
šetření policie, jestli tam bylo něco nahlášeno, domnívám se, že nic. Údajně
proto, že policie přišla jen na kraj baru, ale pan Kasnar je nechtěl pustit dál.

Na té schůzi na magistrátu byla slovní přestřelka mezi vámi a panem Kasnarem. Vy jste mu říkal, že s člověkem, který se schází s Národní gardou si
nesednete k jednomu stolu. A on říkal, že on by si s vámi ke stolu klidně
sedl…
Viděl jsem jeho fotku se dvěma holohlavými kluky, a je tam titulek že Národní
garda chce řešit romskou problematiku v Jihlavě. Když on chce mluvit s každým,
tak proč se nešel nejdřív domluvit s námi? Když mu bylo z naší strany
ubližováno, tak proč jde hned za protistranou? On, který byl velký punker, který
s našimi kluky byl vždycky předtím zadobře? A jde za lidmi, kteří na otázku,
jestli by pomohli i Romům, řekli: Bez komentáře. Snad je každému jasné, oč tam
šlo. Proč bych měl já se pak bavit s člověkem, který se schází s takovými lidmi
a pak moralizuje?

Máte z Národní gardy strach?
Nebojíme se jich. Říkají si Národní garda, ale všichni víme, že jsou to
náckové. Kdyby k něčemu došlo, naši lidé by se pak taky bránili. Ale to by se
tady pak probudily vášně a to je přece zbytečné.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon