Česká školní inspekce: Námitky proti sčítání romských žáků jsou absurdní a zástupné

Na základních školách právě skončilo další „sčítání romských dětí“. Tentokrát proběhlo na všech základních školách a má přinést informace o tom, kolik romských dětí chodí do „zvláštních“ škol, i o tom zda a nakolik funguje praxe segregovaných tříd - případně celých škol – v rámci škol „normálních“. Jde tedy o údaje, které dokládají míru diskriminace romských dětí v českých školách, za níž nás dlouhodobě kritizují instituce EU, OSN, odborníci i nevládní organizace.
Proti sčítání podobně jako před dvěma lety protestuje Asociace speciálních pedagogů a někteří ředitelé škol. „Všem je jasné, proč s tím mají problém, co k tomu víc říct?,“ odpověděl na otázku serveru Romea.cz náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys. „Metoda sčítání je jasná, jeho smysl také, nikomu neškodí... Protesty jsou zástupné.“
Dlouhodobě jde totiž o spor o budoucnost „praktických“ - dříve zvláštních – škol. Respektive o podobu inkluzivního vzdělávání – o to, zda se mají děti vzdělávat pokud možno společně. Na jedné straně zní hlasy, které kritizují české školství za to, jak mnoho dětí neodůvodněně vylučuje z hlavního vzdělávacího proudu, za to, že na „zvláštních“ školách je přibližně třetina romských dětí. Speciální pedagogové na čele s předsedou své Asociace Jiřím Pilařem brání tradici speciálního školství a tvrdí, že je pro tak či onak hendikepované děti nejlepší možností. Na jejich straně stojí někteří ředitelé škol a učitelé, kteří se obávají, že školy nejsou na společné vzdělávání většiny žáků připraveny – chybí jim peníze, specialisté, asistenti... A do hry vstupuje část rodičů, kteří odmítají, aby tempo vzdělávání jejich dětí brzdili „pomalejší“ žáci.
Mezi argumenty proti sčítání romských dětí se opakovaně objevuje, že „definice“ Roma, jak ji nabízí ČŠI je nedostatečná – podle ní je za Roma třeba považovat toho, kdo se sám za Roma považuje, nebo ho tak vnímá převážná část jeho okolí. Že je problém s dětmi ze smíšených manželství. Že sčítání je diskriminační, že je to útok na ochranu osobních dat...
„Není to statistika a každý to ví, takže žádné osobní údaje se nedají dohledat, jde o počet romských dětí ve třídách, nikoli o identifikaci konkrétních dětí,“ říká k tomu Andrys. „Nemá s tím problém kancelář ombudsmana, ministr pro lidská práva, ani většina Romů. Nikomu to nemůže ublížit, může to přinést užitečné informace. A problém s tím má Asociace speciálních pedagogů.“
Od příštího roku vstupuje v platnost „inkluzivní“ novela školského zákona, která otevírá prostor pro společné vzdělávání dětí. Jak konkrétně bude proměna základních škol vypadat zatím ale jasné není.
Nepřehlédněte:
- Stanislav Štech a Dana Moree se shodují: Kvalifikované odhady počtu romských žáků jsou potřebné
- Štěpán Drahokoupil pro Českou školu: Proč potřebujeme data (nejen) o romských žácích
- Petr Uhl: Romské děti v české škole
- Polovina romských dětí chodí do segregovaných škol. 4 500 z nich se učí podle programu pro postižené.
- Rada Evropy: Česko stále trestuhodně segreguje romské děti
- Neskončí pokus o reformu zase jen přejmenováním škol? Dostanou děti z praktických škol šanci?
- Valachová: Kvůli novele školského zákona se školy rušit nebudou
Kam dál:
- Online setkání romských vysokoškoláků BARUVAS: Znalost vlastní historie je nezbytnost, kritické myšlení a mediální gramotnost jsou dnes klíčové dovednosti
- Talentovaná romská šachistka válcuje dospělé. Remizovala i s šachovým velmistrem Anatolijem Karpovem
- ROMEA: Pravidelná podpora romských studentů má smysl. Dokazují to i pololetní vysvědčení našich stipendistů
- Slovenská ombudsmanka navrhuje efektivní desegregaci ve školství. Chce řešit i zařazování romských dětí do zvláštních škol
- Člověk v tísni a další neziskové organizace: Pětina rodičů znevýhodněných dětí je bez kontaktu se školou
- Renata Berkyová: Jak na dějiny Romů ve výuce
- MŠMT omezilo podporu doučování znevýhodněných dětí! Podle odborníků bude mít rozhodnutí negativní dopady na žáky i učitele
- Ivan Bartoš pro Romano voďi: Není potřeba integrace, ale emancipace. Pro populisty jsou Romové výtahem k volebním ziskům
- MŠMT: Školy by měly využít u vysvědčení slovní hodnocení. Na maturitní obory středních škol mohou mít vlastní přijímací zkoušky
- Piráti tvrdě kritizují vládní zprávu o vzdělávání romských dětí. Zpráva nereflektuje dopady pandemie, distanční výuka je pro nízkopříjmové rodiny obrovský problém
- ECRI: Slovensko by mělo více podporovat bydlení a vzdělávání Romů. A mělo by více podporovat lidi z LGBTI komunity
- Senioři vyzývají ostatní: Darujte 5000 Kč, tzv. "rouškovné", potřebným. Přispějte například na stipendijní program organizace ROMEA
Štítky:
Vzdělávání, Inkluzivní vzděláváníHLAVNÍ ZPRÁVY

Budoucí hlavní hygienička Pavla Svrčinová se omluvila Romům za rasistický vtip
5.3.2021 20:05
Umřel páter František Lízna, který se zastával Romů. Je důležité, aby neztratili svůj romipen, říkával
5.3.2021 14:55