romea - logo
27. října 2021 (středa)
svátek má Šarlota / Zoe

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Hudebník a učitel Miroslav Rovenský: Musíme spolu žít, nemůžeme někoho vyhodit za dveře a myslet, že je to tím vyřešené

Praha, 11.10.2012 11:17, (ROMEA)
Miroslav Rovenský
Miroslav Rovenský

Pokračujeme v našem předvolebním cyklu otázek a odpovědí volebních lídrů jednotlivých politických stran a uskupení v krajských volbách. Ptali jsme se na jejich názory na integraci romské menšiny, respektive na způsob, kterým v tomto směru chtějí dosáhnout zlepšení. Zajímalo nás především to, jestli do spolupráce na integraci přizvou místní romské osobnosti, jak se stavějí k problematice bydlení, vzdělávání a nezaměstnanosti lidí, žijících v sociálně vyloučených lokalitách, včetně Romů. A také to, jak by chtěli dosáhnout klidnějšího soužití lidí z většiny s lidmi z menšin.

Na řadě je Středočeský kraj. Dotazy jsme zaslali těmto politikům:

Pavel Jetenský (KSČM)
Helena Langšádlová (TOP 09 a Starostové)
Raduan Nwelati (ODS)
Miroslav Rovenský (Koalice KDU-ČSL, SNK-ED a nezávislí kandidáti)
Josef Řihák (ČSSD)
Lukáš Tůma (Strana zelených)

Z oslovených na naše dotazy odpověděli do uzávěrky tři kandidáti: Helena Langšádlová, Pavel Jetenský a Miroslav Rovenský.

Zde je reakce hudebníka, učitele a ředitele neziskové organizace Miroslava Rovenského (otázky jsou tučně):

1. Integrace Romů v České republice je dosud většinou pojímána jako jednostranná záležitost. Na názor Romů se málokdo ptá. Naopak Romové často neznají názory většinové části společnosti či návrhy politických řešení, protože je s nimi nikdo nekonzultuje. Snažil byste se to změnit za účasti místních romských představitelů?

Pokud ano - jak by takový způsob začleňování měl vypadat v praxi?
a) Dopřál byste Romům sluchu při společných setkáních?
b) Měl byste výraznou romskou osobnost jako poradce?
c) Zapojil byste více romských osobností na promýšlení způsobů integrace a jejich zavádění do pracovních procesů?

Integraci Romů v České republice vnímám jako falešnou jednostrannou kartu , která je vždy hbitě vytažena, když chce některý politik, či politická strana ukázat, jak umí tuto otázku řešit. Tato prapodivná řešení spolykala na různých studiích a projektech tolik, že by se za to mohlo postavit několik škol a nemocnic.

Romové ale nejsou v postavení migračních minorit v Evropě, ani u nás. Oni jsou zde doma, většinou jsou hluboce věřícími křesťany a žijí v naší zemi po několik generací. Je proto jednoznačně potřeba odmítnout hloupý „čecháčkovský šovinismus“ i „romácký rasismus“. Je potřeba uvědomit si, že tady musíme spolu žít a že nemůžeme někoho vyhodit za dveře a myslet, že je to tím vyřešené.

2. Jakým způsobem byste postupoval při řešení dlouhodobé nezaměstnanosti lidí žijících v sociálně vyloučených lokalitách a dalších chudých lidí včetně zde žijících Romů?

Nejsem člověk, který rozlišuje lidi na chudé a chudé Romy. Jsou pro mne chudí. Při cestách po světě jsem viděl tolik bídy a utrpení, že jsem se naučil rozlišovat podle člověka, nikoli podle národnosti, víry či barvy pleti.

Rozlišuji na chudobu, bohatství a bídu. Chudoba pro mne znamená, že pokryji své skromné potřeby, ale nemám ani korunu navíc. Bohatství je dar, šikovnost, ale zároveň odpovědnost a mělo by umět být solidární a velkorysé a bída je ta, která potřebuje pomoc jiných, solidaritu a pochopení. Nepleťme si ale solidaritu s hloupostí.

3. Jak byste postupoval při řešení bydlení nejchudších lidí včetně Romů žijících v sociálně vyloučených lokalitách?

Umím si představit sociální, dočasné bydlení stavěné samotnými sociálně slabými (placeně) a spravované občanskými sdruženími, částečně financované kraji, městy či mecenáši a vedené lidmi z terénu, např. romskými autoritami, případně terénními sociálními pracovníky přímo z komunity.

4. Chtěl byste docílit vyšší vzdělanosti nejchudších lidí včetně Romů žijících v sociálně vyloučených lokalitách?

Jsem pro podmiňování jakýchkoli sociálních dávek bezproblémovou docházkou dětí do ZŠ, odborných učilišť, středních a vysokých škol. Jedním z motivačních prvků by mohl být např. příspěvek na bydlení pro sociálně slabé, spojovaný s řádným navštěvováním školy.

5. Jak byste chtěl docílit lepšího, klidnějšího soužití lidí z většiny s lidmi z menšin, především romské?
a) Chtěl byste, aby spolu začali více, častěji komunikovat. Prostřednicvím nástrojů v bodě 1.
b) Zvýšenou sociální a osvětovou činností mezi chudými lidmi, především Romy.


Všichni se musíme snažit o klidné soužití. Zvýšenou sociální a osvětovou činnost potřebujeme všichni, nejen chudí! Vzhledem k tomu, že jsem příznivcem občanské společnosti, podpořil bych občanská sdružení a neziskové organizace, zabývající se touto problematikou.

Máme zákony, předpisy a nařízení, které se musíme naučit všichni respektovat, protože jsme se na jejich znění domluvili. Rovnost před všemi zákony nám zaručuje naše ústava!

Přečteno: 659x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Volby, Volby do zastupitelstev krajů 2012



HLAVNÍ ZPRÁVY

 

Další články z rubriky







..
romea - logo